کبد اهدایی سالمندان می تواند بیش از یک قرن کار کند

کبد اهدایی سالمندان می تواند بیش از یک قرن کار کند نیو وبلاگ: پژوهشگران با ذکر این نکته قابل توجه که کبد اهدا شده از جانب افراد سالخورده می تواند بیش از 100 سال کار کند، می گویند حالا زمان آن رسیده است که پیوند کبد را در دسترس تر نماییم.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، گروهی از پژوهشگران، کبدهایی را که بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ پیوند شده بودند، بررسی کردند و ۲۵ کبد خارق العاده را شناسایی نمودند که این پتانسیل را دارند که برای بیش از ۱۰۰ سال عملکرد خودرا حفظ کنند.

این پژوهش همین طور نشان میدهد که کبدهای پیوند شده از افراد مسن به احتمال زیاد طولانی تر از کبدهایی که از اهداکنندگان در سنین جوانی اهدا می شود، عمر می کنند.

پژوهشگران حدود ۲۵۳ هزار و ۴۰۶ کبد پیوندی را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه گروه خاصی از کبدها متشکل از کبدهایی شدند که در مجموع بیش از ۱۰۰ سال عمر کرده بودند که شامل سن پیش از پیوند به اضافه سن بعد از پیوند است. تعدادی از کبدهای این گروه حتی توانستند به مدت ۱۰۸ سال کار کنند، به این معنا که کبدها می توانند بعد از مرگ نخستین گیرنده به گیرنده دیگری پیوند زده شوند.

شگفت انگیزتر این است که کبدهای یک قرنیِ شناسایی شده از اهداکنندگانی با میانگین سنی ۸۴.۷ سال پیوند زده شده بود. بطور کلی فرض بر این است که اعضای اهداکنندگان جوان به احتمال زیاد عمر طولانی تری خواهند داشت، اما یافته های این پژوهش جدید تصویر کاملاً متفاوتی را به ویژه در مورد پیوند کبد نشان میدهد.

چه چیزی کبدهای قدیمی را تا این حد خاص می کند؟

وقتی کبد یک فرد به سبب لطمه یا بیماری کبدی از کار می افتد، پزشکان آنرا با کبد سالم دیگری جایگزین می کنند. اهداکننده کبد می تواند مرده یا زنده باشد. در حالت دوم، بطور کلی قسمتی از کبد اهداکننده برداشته شده و در داخل بدن گیرنده قرار می گیرد.

از آنجا که کبد، یک اندام خود-احیا و بازسازی شونده است که قدرت رشد مجدد خودرا دارد، بخش های کوچک و باقی مانده کبد در داخل بدن اهداکننده و گیرنده به یک کبد سالم با عملکرد کامل تبدیل می شوند. با این وجود، هر عمل پیوند کبد موفقیت آمیز نیست، برای اینکه بدن گیرنده می تواند پیوند را به سبب عوامل مختلف پس بزند. به عنوان مثال، گاهی اوقات ساختار ژنتیکی یک کبد اهدایی با فرد گیرنده بسیار متفاوت می باشد و این موجب می شود که سیستم ایمنی بدن گیرنده به آن حمله کند و عضو پیوند شده را پس بزند.

عامل دیگری که منجر به شکست پیوند کبد می شود یا سن کبد پیوندی را محدود می کند، مربوط به سطوح بالای آنزیمی به نام "ترانس آمیناز" است. این آنزیم برای عملکرد طبیعی کبد و برای حذف سموم از بدن انسان مهم می باشد. پژوهشگران در طول مطالعه خود دریافتند که کبد اهداکنندگان سالمند دارای سطوح پایینی از ترانس آمیناز است که موجب سازگاری و ماندگاری بیشتر آنها در مقایسه با کبدهای اهداکنندگان در سنین پایین می شود.

این می تواند دلیلی باشد که اهداکنندگان کبدهای یک قرنی (۱۰۰ ساله)، اکثراً افراد بالای ۸۰ سال بوده اند. پژوهشگران همین طور می گویند که امتیاز MELD (مدلی برای تشخیص بیماری کبدی مرحله پایانی) که برای تعیین احتمال بیماری مزمن کبدی استفاده می شود، برای کبدهای مسن پایین است. این امتیاز در مورد کبد یک قرنی برابر با ۱۷ و برای کبدهایی که توسط افراد با میانگین سنی حدود ۳۸ سال اهدا شده بودند، ۲۲ بود.

کریستین هوانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشیار دانشگاه تگزاس می گوید: قبلاً از پیوند کبد از اهداکنندگان مسن تر اجتناب می کردیم، اما حالا اگر بتوانیم خاصیت های خاص این اهداکنندگان را مشخص نماییم، بطور بالقوه می توانیم کبدهای در دسترس بیشتری برای پیوند داشته باشیم و نتایج خوبی داشته باشیم.

آینده روشن پیوند کبد

بیماری های کبدی مسئول بیش از دو میلیون مرگ و میر سالانه در جهان هستند. چیزی که وضعیت را بدتر می کند این است که دوره انتظار برای بیمارانی که بدنبال پیوند کبد هستند، گاهی اوقات حتی در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده ممکنست از چند ماه تا چند سال متغیر باشد. دکتر هوانگ و گروه پژوهشی اش تاکید می کنند که هم اکنون، ۱۱ هزار و ۱۱۳ بیمار در انتظار پیوند کبد هستند و پژوهش آنها راهی را برای کاهش این بحران عرضه و تقاضا نشان میدهد.

این پژوهش اشاره می کند که کبدهای پیر، بیشتر عمر می کنند و احتمال رد شدن و پس زدن آنها کمتر است. بنابراین، کبدهایی که از افراد مسن به دست می آیند، می توانند تعداد کبدهای قابل پیوند در دسترس پزشکان را بهبود ببخشند.

این مطالعه توسط پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوث وسترن در دالاس و مرکز TransMedics در ماساچوست انجام شده است و نویسندگان آن بتازگی یافته های خودرا در کنگره بالینی کالج جراحان آمریکا(ACS) ارائه کرده اند.







منبع:

1401/07/27
10:07:53
0.0 / 5
315
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی