ویپ اثرات مضر ده ها سال استعمال سیگار را دارد!

ویپ اثرات مضر ده ها سال استعمال سیگار را دارد! نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، اگر فکر می کنید استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ روشی مطمئن تر از سیگار کشیدن برای مصرف نیکوتین است، بهتر است باردیگر به این مورد فکر کنید چون که محققان انجمن قلب آمریکا می گویند، ویپ سبب ایجاد تغییراتی در عملکرد قلبی عروقی می شود که مشابه تأثیر سیگار کشیدن برای نزدیک به ۲۰ سال است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، مدتی است که استفاده از دستگاههای "ویپ" رواج پیدا کرده است و تابحال هم پژوهشگران مطالعات بسیاری در رابطه با اثرات آن بر روی انسان انجام داده اند. با ابداع ویپ ها و گسترش عرضه آنها، خیلی از جوانان و نوجوانان به استفاده از آنها روی آورده اند.
این ابزارها، با هدف القای حس سیگار یا قلیان کشیدن ابداع شده اند و شرکتهای سازنده معمولاً تبلیغات گسترده ای در مورد بی ضرر بودن آنها عرضه می دهند اما پژوهش های بسیاری نشان داده اند که ویپ ها، ابزارهای بی ضرری نیستند و خطرات بسیاری به دنبال دارند.
ویپ ها، ابزارهایی هستند که در شکل ها و اندازه های متعدد به بازار عرضه می شوند. این ابزارها با باتری کار می کنند، یک عامل گرم کننده دارند و محفظه ای را شامل می شوند که مایعی را در بر دارد. برخلاف سیگار معمولی، ویپ ها تار و مونوکسید کربن را به عمق ریه ها منتقل نمی کنند اما حالا سلامت "ویپ ها" که نیکوتین را از راه استنشاق یک مایع گرم شده به بدن منتقل می کند به صورت فزاینده ای مورد سوال قرار گرفته است.
در دو مطالعه جدید، محققان تفاوت های سلامت قلب را در بین افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند و افرادی که سیگارهای قابل احتراق می کشیدند و افرادی که از هر دو عادت دوری می کردند را بررسی کردند.
در مطالعه اول، شرکت کنندگانی که از سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای دارای تنباکوی سنتی استفاده می کردند، بلافاصله بعد از استفاده از آنها، افزایش بیشتری در فشار خون، ضربان قلب و انقباض عروق خونی نشان دادند. این مشکلات نشان داده است که سیستم عصبی سمپاتیک بدن(پاسخ جنگ یا گریز فرد) درحال فعال شدن است.
محققان توضیح دادند که این پاسخ زمانی فعال تر می شود که فردی تحت استرس باشد یا بدنش احتیاج به اکسیژن بیشتری را احساس کند. با این وجود، این کار همینطور می تواند سبب اختلال در عملکرد دیواره شریان شود.
"متیو سی تترسال"(Matthew C. Tattersall) محقق اصلی این مطالعه اظهار داشت: بلافاصله بعد از استعمال دخانیات یا سیگار، تغییرات نگران کننده ای در فشار خون، ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب و آهنگ رگ های خونی(انقباض) رخ داد.
این یافته ها نشان داده است که عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی بلافاصله بعد از مصرف سیگار نمایان می شود و فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک امکان دارد در واکنش های نامطلوب که بلافاصله بعد از استفاده از سیگارهای الکترونیکی و بعد از تست ورزش ۹۰ دقیقه بعد مشاهده می شود، نقش داشته باشد.
در مطالعه دوم توسط همین تیم، محققان دریافتند افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می نمایند، در تست تردمیل که خطر بیماری قلبی را پیشبینی می کند، عملکرد بدتری داشتند. نویسندگان مطالعه، افرادی را که ویپ استعمال می کردند با افرادی که هیچگاه نیکوتین مصرف نمی کردند مقایسه کردند.
به صورت خاص، کسانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند، توانایی ورزش کمتری داشتند، حجم کار قلبی آنها پایین بود، ذخیره ضربان قلب کمتری داشتند و بازیابی ضربان قلب آهسته تری پس از ورزش داشتند.
محققان گفتند: افرادی که ویپ مصرف می کردند، به وضوح در هر چهار پارامتر ورزشی در مقایسه با همسالان خود که از نیکوتین استفاده نمی کردند، حتی بعد از تنظیم سن، جنسیت و نژاد/قومیت، عملکرد بدتری داشتند. عملکرد ورزش کسانی که ویپ می کشیدند تفاوت قابل توجهی با افرادی که از سیگارهای قابل احتراق استفاده می کردند، نداشت، حتی اگر سالهای کمتری نسبت به افرادی که سیگار می کشیدند، ویپ مصرف می کردند و بسیار جوان تر بودند.

آیا استفاده از ویپ سریع تر از سیگار به قلب صدمه می رساند؟
به صورت کلی، محققان دریافتند که سلامت قلبی عروقی منفی در بین افرادی که ویپ می کشیدند مشابه چیزی است که پزشکان در میان افرادی که برای طولانی مدت سیگار می کشیند مشاهده می کنند. حتی با وجود این که میانگین سن مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی در این مطالعات در مقایسه با افراد سیگاری معمولی بسیار جوان تر بود اما بازهم افرادی که ویپ می کشیدند در مقایسه با افرادی که نزدیک به دو دهه سیگار می کشیدند، سطح سلامت قلب ضعیفی داشتند.
محققان گفتند مردم باید بدانند که سیگارهای الکترونیکی و سیگارهای قابل احتراق حاوی نیکوتین اعتیادآور و مواد شیمیایی سمی هستند که امکان دارد اثرات نامطلوبی بر سیستم قلبی عروقی و سلامت کلی آنها داشته باشد.
یافته های این مطالعه در "کنفرانس های علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۲ " عرضه شد.




منبع:

1401/08/11
10:08:57
0.0 / 5
853
تگهای خبر: الكترونیك , باتری , بازی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی