استفاده از موی انسان برای پاکسازی آلاینده های آب

استفاده از موی انسان برای پاکسازی آلاینده های آب به گزارش نیو وبلاگ، دانشمندان می گویند حالا میتوان از موهای دور ریز انسان برای پاکسازی آلاینده ها بهره برد و هر یک کیلوگرم مو می تواند هفت تا هشت لیتر روغن و هیدروکربن جذب نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از یورونیوز، موی انسان بوسیله ی یک سازمان غیردولتی بلژیکی به نام دانگ دانگ(Dung Dung) برای جذب آلاینده های محیطی در ابتکاری تحت عنوان "پروژه بازیافت مو" استفاده می شود.
بریده های مو از آرایشگاه های سراسر این کشور جمع آوری می شوند و به دستگاهی وارد می شوند که آنها را به مربع ها یا اصطلاحا تشک های مویی تبدیل می کند که میتوان از آنها برای جذب روغن و سایر هیدروکربن های آلوده کننده محیط بهره برد.
این تشک های مویی سپس در لوله کشی ها قرار می گیرند تا آلودگی آب را پیش از رسیدن به رودخانه جذب کنند یا با مشکلات آلودگی ناشی از جاری شدن سیلاب مقابله کنند.
کاربردهای فراوان
این موها همینطور می توانند به کیسه های بیوکامپوزیت تبدیل شوند یا برای تمیز کردن لکه های روغن استفاده شوند.
تخمین زده می شود که تنها یک کیلوگرم مو می تواند هفت تا هشت لیتر روغن و هیدروکربن جذب نماید.
طبق یافته پروژه بازیافت مو، یک تار مو می تواند تا ۱۰ میلیون برابر وزن خویش را تحمل کند. همینطور به علت داشتن الیاف کراتین، قابل حل شدن در آب است و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد.
از موها با عنایت به طول آنها استفاده می شود. رشته های بلند مو به کلاه گیس تبدیل می شوند، در حالیکه رشته های کوتاه تر کاربردهای دیگری همچون استفاده در کودهای باغبانی دارند.
یک دلیل بسیار خوب
ایزابل وولکیدیس، مدیر یک سالن آرایشی در بروکسل بلژیک، در این پروژه مشارکت دارد تا موهای دورریز را برای چیزی که فکر می کند دلیل خوبی است، جمع آوری و اهدا کند.
وی می گوید: آنچه که شخصاً من را تشویق می کند اینست که می بینم مایه شرمساری است که موها فقط در سطل زباله ریخته می شوند، در حالیکه می دانم کارهای زیادی میتوان با آنها انجام داد.
در ژوئن ۲۰۲۰، پژوهشگران استرالیایی یک روش جدید و چشم گیر عرضه کردند که ضایعات موی انسان را به نمایشگرهای انعطاف پذیر بازیافت می کرد که می تواند در دستگاههای هوشمند استفاده گردد. دانشمندان موفق شدند تارهای کوچک مو را به نانو نقطه های کربنی تبدیل کنند که نقاط یکنواختی به اندازه یک میلیونم میلی متر هستند.
در آوریل ۲۰۲۱ هم همین پژوهشگران از نانو نقطه های مشتق شده از موی انسان برای ایجاد یک «زره » استفاده کردند که عملکرد فناوری خورشیدی را بهبود می بخشد. این خصوصیت ها برای افزایش عملکرد سلول های خورشیدی پروسکایت - نسل جدیدی از فناوری خورشیدی که ارزان تر است و تولید انبوه آن آسان تر است - استفاده شد.




منبع:

1401/10/12
17:59:55
0.0 / 5
338
تگهای خبر: بازی , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی