شكست اولین آزمایش استارشیپ؛

بلندترین موشک جهان بعد از برخاستن در هوا منفجر شد

بلندترین موشک جهان بعد از برخاستن در هوا منفجر شد به گزارش نیو وبلاگ، موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس بعد از مدت ها انتظار سرانجام به مدار پرتاب شد اما تنها بعد از چند دقیقه از برخاستن در هوا منفجر شد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، موشک استارشیپ در ساعت ۹: ۳۴ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۷: ۰۴) به وقت ایران از تاسیسات استاربیس در نزدیکی بوکا چیکا در جنوب تگزاس با موفقیت پرتاب شد اما دو مرحله موشک با موفقیت از یکدیگر جدا نشدند کمی بعد از آن هر دوی آنها در هوا منفجر شدند.
این اولین پرواز برای استارشیپ بود که اسپیس ایکس تلاش داشت از آن برای ارسال انسان و محموله ها به ماه، مریخ و فراتر از آن استفاده نماید.


اسپیس ایکس روز ۱۷ آوریل کوشش کرد این مأموریت را پرتاب کند اما به علت بروز مشکلی در سیستم فشار مرحله اول استارشیپ که یک تقویت کننده بزرگ معروف به «سوپر هوی» (Super Heavy) است، این آزمایش لغو شد.
قرار بود سوپر هوی حدود هشت دقیقه بعد از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود بیاید و در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه بعد از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود داشته باشد.
موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام سوپرهوی و یک فضاپیمای فوقانی ۱۶۵ فوتی(۵۰ متری) به نام استارشیپ تشکیل شده بود. هر دوی این وسایل نقلیه بگونه ای طراحی شده بودند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می گرفتند که ۳۳ مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب شده بود. قدرت رانش ۳۳ موتور این فضاپیما، حدودا دو برابر بیشتر از راکت های فضایی دیگر بود. فضاپیمای استارشیپ حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بلندتر از فضاپیمای «سترن ۵» است که انسان را به ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تا کنون تبدیل می کرد.


هر دو قطعه بالابرنده این موشک کمی بعد از برخاستن از زمین در هوا چرخیدند و سپس در ابری از آتش بر فراز اقیانوس فرو رفتند.
اسپیس ایکس در رشته توییتی نوشته است که موفقیت از آن چه که آموخته ایم می آید. آزمایش امروز به ما کمک می نماید تا قابل اطمینان بودن استارشیپ را بهبود بخشیم. تیم استارشیپ به بررسی داده ها می پردازند و برای انجام آزمایش های بعدی آماده می شوند. قبل از انجام آزمایش ایلان ماسک اذعان داشت که اگر لحظه ی پرتاب با موفقیت طی شود این آزمایش موفقیت آمیز خواهد بود.




منبع:

1402/02/01
16:41:40
0.0 / 5
314
تگهای خبر: جهان , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی