فالکون هوی به پرواز درآمد

فالکون هوی به پرواز درآمد نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس در ششمین مأموریت موشک «فالکون هوی» موفق شد ۳ ماهواره را به مدار زمین پرتاب کند تا بعد از لغو این پرتاب در روز گذشته، دومین پرواز سال جاری را برای این موشک قدرتمند رقم بزند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) موشک قدرتمند فالکون هوی(Falcon Heavy) خویش را برای ششمین بار در تاریخ یکشنبه ۳۰ آوریل(بامداد امروز دوشنبه به وقت ایران) به فضا پرتاب کرد و سه ماهواره را به مدار زمین آهنگ فرستاد.
موشک فالکون هوی ساعت ۲۰: ۲۶(۰۳: ۵۶ صبح دوشنبه به وقت ایران) از مرکز فضایی کِنِدی ناسا در فلوریدا با حمل سه ماهواره بعد از چند روز تاخیر به سبب شرایط آب و هوایی و لغو پرتاب در آخرین لحظه در روز گذشته بلند شد. قابل ذکر است که اسپیس ایکس هنوز دلیل آن لغو پرتاب در آخرین دقیقه را اعلام نکرده است.
کوشش برای پرتاب موشک فالکون هوی که حامل سه ماهواره بود، روز گذشته در آخرین دقیقه متوقف گردید.
موشک سنگین فالکون هوی ۵۹ ثانیه تا پرتاب در ساعت ۲۰: ۲۶ به وقت محلی از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کِنِدی ناسا در فلوریدا فاصله داشت که اسپیس ایکس آنرا لغو نمود. این موشک در آستانه ورود به مرحله راه اندازی بود، اما ۲۷ موتور مرحله اول آن که شامل سه مجموعه ۹ موتوری در سه تقویت کننده این موشک است، روشن نشدند. هنوز مشخص نیست چه چیزی سبب لغو این پرتاب شده است.
آتیکوس وادِرا، مهندس اسپیس ایکس بعد از این لغو پرتاب اظهار داشت: ما ۵۹ ثانیه مانده به پرتاب آنرا لغو کردیم و موشک و محموله سالم باقی ماندند. به خاطر داشته باشید، هدف از شمارش معکوس اینست که به ما کمک نماید تا مشکلات احتمالی را پیش از پرواز پیدا نماییم. هزاران راه برای پرتاب موشک وجود دارد و تنها یک راه وجود دارد که می تواند درست پیش برود.
اسپیس ایکس سرانجام صبح امروز این پرتاب را در یک پنجره ۵۷ دقیقه ای که از ساعت ۱۹: ۲۹ به وقت محلی(۰۲: ۵۹ صبح دوشنبه به وقت ایران) باز شد، انجام داد و این پرتاب به شکل زنده پخش گردید.
اسپیس ایکس در توییتر اعلام نمود که این مأموریت طولانی اما موفقیت آمیز بود و این سه ماهواره مطابق برنامه ریزی حدود ۴.۵ ساعت بعد از بلند شدن موشک در مدت زمان ۱۳ دقیقه مستقر شدند.
محموله اصلی موشک فالکون هوی در این مأموریت، یک ماهواره به نام ViaSat-۳ است، یک ماهواره ۶۴۰۰ کیلوگرمی که برای عرضه خدمات پهنای باند برای شرکت کالیفرنیایی Viasat طراحی شده است.
آتیکوس وادِرا مهندس ارشد اسپیس ایکس اندکی پیش از این پرتاب در جریان پخش زنده اینترنتی آن اظهار داشت: انتظار می رود ماهواره Viasat-۳ پرظرفیت ترین ماهواره جهان و بزرگترین ماهواره تمام الکتریکی باشد که تابحال به فضا پرتاب شده است.
این موشک همینطور حامل دو ماهواره کوچک تر معروف به Arcturus، نخستین ماهواره ساخته شده توسط شرکت Astranis که یک ماهواره کوچک ارتباطی است و همینطور یک تاسواره ارتباطی کوچک به نام GS-۱ ساخته شده توسط شرکت Gravity Space مستقر در واشنگتن است.
دومین ماهواره یعنی Arcturus یک فضاپیمای ارتباطی است که توسط شرکت سازنده از سانفرانسیسکو اداره خواهد شد.
باآنکه این ماهواره ارتباطی قدرتمند فقط ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد، اما توانایی عرضه کرده تا ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه را دارد.
ماهواره سوم GS-۱ بود، یک تاسواره که توسط شرکت Gravity Space مستقر در واشنگتن اداره خواهد شد. مأموریت اصلی آن شامل عرضه ارتباطات برای برنامه های کاربردی اینترنت اشیا است، باآنکه بعضی از کارهای دیگر را هم در مدار انجام خواهد داد.
شرکت سازنده در شرح مأموریت این ماهواره نوشته است: این فضاپیما دارای سه باند فرکانسی باند پهن و همینطور دارای یک سیستم تصویربرداری است که قادر به تصویربرداری از زمین و اجرام فضایی و همینطور یک محموله آزمایشی و قابلیت اتصال است.
موشک فالکون هوی اما شامل سه مرحله اول از موشک «فالکون ۹» است که به هم متصل شده اند و تقویت کننده مرکزی آن دارای یک مرحله بالایی با قابلیت استقرار محموله های مختلف است.
فالکون هوی در فوریه ۲۰۱۸ با یک پرواز آزمایشی به یاد ماندنی فعالیت خویش را به شکل رسمی شروع کرد که طی آن یک خودروی تسلا رودستر قرمز رنگ متعلق به ایلان ماسک را همراه با یک مانکن راننده با لباس فضایی معروف به استارمن(Starman) به مدار گردش به دور خورشید فرستاد.
این موشک تنومند تابحال پنج بار دیگر از آن زمان پرواز کرده است که این پرتاب اخیر، دومین پرتاب آن در سال ۲۰۲۳ بود. مأموریت دیگر آن در سال جاری، USSF-۶۷ نام داشت، ماموریتی که برای نیروی فضایی ایالات متحده انجام شد و در ژانویه پرتاب شد.
سه تقویت کننده مرحله اول فالکون هوی بگونه ای طراحی شده اند که قابل استفاده مجدد باشند. با این وجود، هیچ یک از تقویت کننده ها در مأموریت روز یکشنبه بازیابی نشدند، چونکه آنها سوخت کافی برای مانور دادن ایمن به زمین برای یک فرود عمودی بعد از ارسال چنین بار سنگینی به مداری چنین دور(۳۵۷۰۰ کیلومتری از زمین) را نداشتند.
فالکون هوی برای بیشتر از پنج سال قدرتمندترین موشک اسپیس ایکس بود. اما فضاپیمای غول پیکر استارشیپ این شرکت با نخستین پرواز خود در ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ این عنوان را به خود اختصاص داد. این یک پرواز آزمایشی بود که به حداکثر ارتفاع ۳۹ کیلومتری رسید و به خاطر شرایط ایمنی با یک انفجار دستوری در هوا به پایان رسید.
طبق گزارش اسپیس ایکس، ۳۳ موتور رپتور مرحله اول موشک استارشیپ در هنگام بلند شدن ۱۶.۷ میلیون پوند نیروی رانش تولید می کنند که این بیشتر از سه برابر بیشتر از توان موشک فالکون هوی و تقریبا دو برابر بیشتر از قدرتمندترین موشک ناسا معروف به SLS است.




منبع:

1402/02/12
11:21:12
0.0 / 5
370
تگهای خبر: اینترنت , اینترنت اشیا , بازی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی