جهان امروز و هوش مصنوعی،

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟

آیا تحول دنیا در دستان هوش مصنوعی است؟ نیو وبلاگ: خراسان رضوی هوش مصنوعی (AI) به شبیه سازی هوش انسانی و اکتشاف کدگذاری آن با نرم افزار اشاره دارد. امروزه این کدگذاری در همه چیز از برنامه های مبتنی بر ابر، برنامه های کاربردی سازمانی تا برنامه های مصرف کننده و حتی سفت افزار رایج است.


در سال ۲۰۲۲، هوش مصنوعی بوسیله آشنایی گسترده با کاربردهای ترانسفورماتور پیش آموزش مولد وارد مسیر اصلی شد. محبوب ترین برنامه هوش مصنوعی، چت جی پی تی است که تازه ترین «مدل زبانی» مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه OpenAI بشمار می رود. این چت بات می تواند هر سوالی را جواب دهد، می تواند موضوع ها و مباحث پیچیده ای را در زمینه های تخصصی مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک کند. گسترش جذابیت چت جی پی تی، این برنامه را مترادف با هوش مصنوعی در ذهن بیشتر مصرف کنندگان کرده است با این وجود، این تنها بخش کوچکی از روش هایی است که امروزه از فناوری هوش مصنوعی در آنها استفاده می شود.
خاصیت ایده آل هوش مصنوعی توانایی آن در منطقی کردن و انجام اقداماتی است که بیشترین شانس را برای دستیابی به یک هدف خاص دارد. زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی (ML) است و به این مفهوم اشاره دارد که برنامه های کامپیوتری می توانند بطور خودکار از داده های جدید چیزی بیاموزند و بدون کمک انسان با آنها سازگار شوند. مهارتهای یادگیری عمیق، این یادگیری خودکار را بوسیله جذب مقادیر عظیمی از داده های ساختار نیافته مانند متن، تصاویر یا ویدیو امکان پذیر می سازد.


موارد کلیدی از هوش مصنوعی
• هوش مصنوعی (AI) به شبیه سازی یا شباهت زیاد به هوش انسانی در ماشین ها اشاره دارد.
• اهداف هوش مصنوعی شامل یادگیری، استدلال و ادراک به کمک کامپیوتر است.
• امروزه هوش مصنوعی در صنایع مختلف از مالی تا مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.
• هوش مصنوعی ضعیف (یا هوش مصنوعی محدود) بطور معمول ساده و تک کاره است، در حالیکه هوش مصنوعی قوی کارهایی را انجام می دهد که پیچیده تر و شبیه انسان هستند.
• تعدادی از منتقدان می ترسند که استفاده گسترده از هوش مصنوعی پیشرفته می تواند اثر منفی بر جامعه داشته باشد.


آشنایی با هوش مصنوعی
وقتی بیشتر مردم اصطلاح هوش مصنوعی را می شنوند، نخستین چیزی که به طور معمول به ذهن آنان خطور خواهد کرد، ربات ها هستند. دلیلش این است که فیلم ها و رمان های پرهزینه، داستان هایی درباره ی ماشین های انسان نما می سازند که زمین را ویران می کنند البته هیچ چیز نمی تواند دور از حقیقت باشد.
هوش مصنوعی بر این اصل استوار است که هوش انسانی را می توان بگونه ای تعریف کرد که ماشین بتواند به آسانی آنرا تقلید کند و وظایف را از ساده ترین تا پیچیده ترین آنها انجام دهد.
اهداف هوش مصنوعی شامل تقلید از فعالیتهای شناختی انسان است؛ پژوهشگران و توسعه دهندگان در این حوزه در تقلید از فعالیتهایی مانند یادگیری، استدلال و ادراک، تا حدی که بتوان آنها را بطور مشخص تعریف کرد، قدمهای اعجاب انگیز سریعی برداشته اند.
برخی اعتقاد دارند که مبتکران ممکنست به زودی قادر به توسعه سیستم هایی باشند که از ظرفیت انسان برای یادگیری یا استدلال هر موضوعی فراتر باشد اما برخی دیگر به این مورد شک دارند برای اینکه تمام فعالیتهای شناختی با قضاوت های ارزشی هم راه است که تابع تجربه انسانی خواهد بود.
با پیشرفت فناوری، معیارهای قبلی که هوش مصنوعی را تعریف می کردند، قدیمی می شوند به عنوان مثال، ماشین هایی که توابع اولیه را محاسبه می کنند یا متن را بوسیله تشخیص کاراکتر نوری تشخیص می دهند، دیگر به عنوان تجسم هوش مصنوعی در نظر گرفته نمی شوند برای اینکه این عملکرد حالا به عنوان یک عملکرد ذاتی کامپیوتر، بدیهی تلقی می شود.
هوش مصنوعی بطور مداوم درحال تکامل است تا به نفع خیلی از صنایع مختلف باشد. ماشین ها با استفاده از یک رویکرد بین رشته ای مبتنی بر ریاضیات، علوم کامپیوتر، زبان شناسی، روان شناسی و غیره به یکدیگر متصل می شوند.
الگوریتم ها اغلب نقش بسیار مهمی در ساختار هوش مصنوعی بازی می کنند؛ الگوریتم های ساده در برنامه های کاربردی ساده استفاده می شوند، در حالیکه الگوریتم های پیچیده تر به چارچوب بندی هوش مصنوعی قوی کمک می کنند.


کاربردهای هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی لایتناهی است از این تکنولوژی می توان در خیلی از بخش ها و صنایع مختلف استفاده نمود. از هوش مصنوعی در صنعت مراقبت های بهداشتی برای پیشنهاد دوز دارو، شناسایی درمان ها و کمک به روش های جراحی در اتاق عمل استفاده می شود و مورد آزمایش قرار می گیرند.
از دیگر نمونه های ماشین های دارای هوش مصنوعی می توان به کامپیوتر هایی اشاره نمود که شطرنج بازی می کنند و یا ماشین هایی که خودران هستند. هر یک از این ماشین ها باید عواقب هر اقدامی را که انجام می دهند، بسنجید برای اینکه هر اقدامی بر نتیجه نهایی تاثیر می گذارد. در بازی شطرنج، نتیجه نهایی برنده شدن در بازی است. برای خودرو های خودران، سیستم کامپیوتری باید تمام داده های خارجی را در نظر بگیرد و آنرا محاسبه کند تا بگونه ای عمل کند که از برخورد جلوگیری شود.
هوش مصنوعی همین طور کاربردهایی در صنعت مالی دارد، جایی که از آن برای شناسایی و نشان دادن فعالیتهای بانکی و مالی مانند استفاده غیرعادی از کارت نقدی و سپرده حساب های بزرگ استفاده می شود که همگی به بخش کلاهبرداری بانک کمک و از آن جلوگیری می کنند. از برنامه های کاربردی برای هوش مصنوعی کمک به ساده سازی و تسهیل تجارت است. این امر با تسهیل برآورد عرضه، تقاضا و قیمت گذاری اوراق بهادار صورت می گیرد.


انواع هوش مصنوعی
هوش مصنوعی را می توان به دو دسته ضعیف (محدود) و قوی تقسیم کرد. هوش مصنوعی ضعیف مظهر سیستمی است که برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. سیستم های ضعیف هوش مصنوعی شامل بازی های ویدیویی مانند مثال بالا یعنی شطرنج و یا دستیاران شخصی همچون الکسای آمازون و سیری اپل هستند. شما از دستیار سوالی می پرسید و او به آن پاسخ می دهد.
سیستم های هوش مصنوعی قوی، سیستم هایی هستند که وظایفی شبیه انسان انجام می دهند. اینها بطور معمول دارای سیستم های پیچیده تر و مرکب هستند. آنها طوری برنامه ریزی شده اند که موقعیت هایی را مدیریت کنند و ممکنست مشکل را بدون مداخله انسانی حل کنند. این نوع سیستم ها را می توان در کاربردهایی مانند اتومبیل های خودران یا در اتاق های عمل بیمارستان یافت.


تاریخچه هوش مصنوعی
ایده ماشینی که فکر کند به یونان باستان برمی گردد اما از زمان ظهور محاسبات الکترونیکی، رویدادها و نقاط عطف مهم در تکامل هوش مصنوعی شامل موارد زیر است:
سال ۱۹۵۰
آلن تورینگ که از آن به عنوان پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی یاد می شود، در سال ۱۹۵۰ تحقیقاتی در مورد ماشین های محاسباتی و هوش منتشر نمود. تورینگ که به علت شکستن کد انیگمای نازی ها در طول جنگ جهانی دوم معروف است، در این مقاله، اهتمام کرد به این سؤال پاسخ دهد که آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟ و تست تورینگ را برای تعیین این که آیا یک کامپیوتر می تواند همان هوش (یا نتایج همان هوش) را به عنوان یک انسان نشان دهد را معرفی نمود. ارزش آزمون تورینگ از آن زمان مورد بحث بوده است.
سال ۱۹۵۶
جان مک کارتی در نخستین کنفرانس هوش مصنوعی در کالج دارتموث، اصطلاح «هوش مصنوعی» را به کار برد. (مک کارتی مخترع زبان لیسپ) در اواخر همان سال، آلن نیوول، جی سی شاو و هربرت سایمون، نظریه منطقی را ایجاد کردند که نخستین برنامه نرم افزاری هوش مصنوعی درحال اجراست.
سال ۱۹۶۷
فرانک روزنبلات در سال ۱۹۶۷ پرسپترون را ساخت، نخستین کامپیوتر مبتنی بر یک شبکه عصبی که با آزمون و خطا بود سپس یک سال بعد، ماروین مینسکی و سیمور پیپرت کتابی با عنوان پرسپترون ها منتشر نمودند که هم به کار برجسته در مورد شبکه های عصبی تبدیل شد و هم حداقل برای مدتی استدلالی مقابل پروژه های تحقیقاتی شبکه های عصبی آینده شد.
دهه ۱۹۸۰
در دهه ۱۹۸۰، شبکه های عصبی که از الگوریتم پس انتشار برای آموزش خود استفاده می نمایند به صورت گسترده در برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفتند.
سال ۱۹۹۷
دیپ بلو از ای بی ام، یک سوپر کامپیوتر شطرنج باز در یک مسابقه شطرنج (و مسابقه مجدد) قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را شکست داد.
سال ۲۰۱۱
ابررایانه واتسون ای بی ام، در سال ۲۰۱۱ قهرمانان کن جنینگز و برد راتر را در برنامه Jeopardy شکست داد.
در سال ۲۰۱۵
سوپر کامپیوتر Minwa از نوع خاصی از شبکه عصبی عمیق به نام شبکه عصبی کانولوشن برای شناسایی و دسته بندی تصاویر با دقت بالاتری نسبت به انسان معمولی استفاده می نماید.
سال ۲۰۱۶
برنامه AlphaGo DeepMind که ازطریق یک شبکه عصبی عمیق طراحی شده است و در سال ۲۰۱۶ توانست بازیکن قهرمان جهان Go را در یک مسابقه با پنج بازی شکست دهد. این پیروزی با عنایت به تعداد زیادی حرکات ممکن در طول بازی (بیش از ۱۴.۵ تریلیون تنها بعد از چهار حرکت) قابل توجه است. بعداً، گوگل DeepMind را به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.


ملاحظات خاص
هوش مصنوعی از شروع پیدایش خود مورد توجه دانشمندان و عموم مردم قرار گرفته است. یکی از موضوعات رایج این ایده است که ماشین ها به قدری توسعه می یابند که انسان ها دیگر نمی توانند آنرا ادامه دهند و آنها خود به خود با سرعتی تصاعدی باردیگر خودرا طراحی می کنند.
مورد دیگر این است که ماشین ها می توانند به حریم خصوصی افراد نفوذ کنند و حتی به سلاح تبدیل شوند. بحث های دیگر در مورد اخلاق هوش مصنوعی است و این که آیا با سیستم های هوشمندی مانند ربات ها باید با حقوقی برابر با انسان ها رفتار شود مورد بحث است.
خودرو های خودران نسبتا بحث برانگیز بوده اند برای اینکه ماشین های آنها برای کمترین خطر ممکن و کمترین تلفات طراحی می شوند. اگر سناریوی برخورد همزمان با یک نفر یا دیگری ارائه شود، این خودرو ها گزینه ای را محاسبه می کنند که کمترین خسارت را به همراه داشته باشد.
یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز خیلی از افراد با هوش مصنوعی این است که چگونه ممکنست این نوع فناوری بر اشتغال انسان تاثیر بگذارد. با عنایت به این که خیلی از صنایع بدنبال خودکارسازی مشاغل خاص بوسیله استفاده از ماشین آلات هوشمند هستند، این نگرانی وجود دارد که افراد از نیروی کار بیرون رانده شوند. خودرو های خودران ممکنست نیاز به تاکسی و برنامه های اشتراک خودرو را از بین ببرند، در حالیکه تولیدکنندگان ممکنست به آسانی نیروی انسانی را با ماشین ها جایگزین کنند و مهارت های افراد را منسوخ کنند.
منابع

www.investopedia.com

www.ibm.com




منبع:

1402/02/18
14:26:47
0.0 / 5
323
تگهای خبر: اپل , الكترونیك , بازی , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی