نبوغ بعد از 3 ماه از خواب بیدار شد

نبوغ بعد از 3 ماه از خواب بیدار شد نیو وبلاگ: بالگرد مریخی نبوغ(Ingenuity) با پنجاه و سومین پرواز خود در آسمان مریخ بعد از 3 ماه، باردیگر رکورد خودرا شکست و بنظر می رسد پرواز پنجاه و چهارم آن نیز انجام شده اما هنوز بطور رسمی اعلام نشده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، آزمایشگاه پیشران جت ناسا گزارش پروازی بالگرد نبوغ را با ثبت آمار پنجاه و سومین پرواز آن در آسمان مریخ به روز کرده است.
بدین سبب بنظر می رسد بالگرد مریخی ناسا بعد از سه ماه توقف باردیگر به آسمان رفته است.
نبوغ این پرواز را در تاریخ ۲۲ ژوئیه به انجام رسانده و پرواز ۵۳ام خودرا رقم زده است. بر اساس گزارش این پرواز، این بالگرد بصورت افقی در راستای شمال مریخ به مسافت ۱۴۲ متر با زمان حدودا ۷۵ ثانیه پرواز کرده و حدودا ۵ متر در هوا اوج گرفته و به حداکثر سرعت ۲.۵ متر در ثانیه دست یافته است.
نبوغ با نام مستعار جینی، یک بالگرد رباتیک پروانه هم محور است که برای آزمایش این فناوری جهت ردیابی اهداف مورد نظر در مریخ از ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در مریخ قرار گرفته است. دو ماه بعد، به عنوان اولین هواگرد موجود در این سیاره، در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ نخستین پرواز اتمسفری شناخته شده را از پرواز بصورت برخاست و فرود عمود در سیاره ای دیگر غیر از زمین برای مدت زمان حدود ۳۹ ثانیه با موفقیت انجام داد.
نبوغ به برنامه ریزی بهترین مسیر برای حرکت مریخ نوردهای آینده کمک می نماید. این بالگرد بدون سرنشین و کوچک برای رهاسازی در سال ۲۰۲۱ از مریخ نورد استقامت به عنوان قسمتی از ماموریت مریخ ۲۰۲۰ ناسا برنامه ریزی شده بود. بیست و پنجمین پرواز موفق جینی که در ۱۸ آوریل ۲۰۲۰ انجام شد، رکوردهای جدیدی همچون بالاترین سرعت و بیشترین مسافت طی شده در طول یک پرواز را برای این بالگرد به همراه داشت.
گفته می شود نبوغ یک پرواز دیگر را نیز چند روز پیش انجام داده اما هنوز از طرف ناسا اعلام نشده است. حساب کاربری توییتر لابراتوار پیشران جت ناسا گفته بود که پرواز ۵۴ برای این بالگرد فرا می رسد که طی آن مقرر است یک پرواز کوتاه در ارتفاع ۵ متر برای حدود ۲۵ ثانیه صورت گیرد.
گزارش ها حاکی از آنست که تصاویر خامی که از سیاره سرخ رسیده اند، نشان میدهد که پنجاه و چهارمین پرواز نبوغ در روز ۲ اوت یا پیش از آن انجام شده است. ناسا هنوز هیچ جزئیاتی از زمان، مدت و ارتفاع این پرواز منتشر نکرده است.
پرواز ۵۳ حدودا سه ماه بعد از آخرین سفر آن در تاریخ ۲۶ آوریل انجام شده، زمانی که نبوغ به پشت سطح ناهمواری پرید و بدین سبب که دیگر در معرض دید مریخ نورد استقامت(Perseverance) قرار نداشت و نمی توانست با آن ارتباط برقرار کند، ساکت شد. تا آن زمان که بالاخره این دو کاوشگر در تاریخ ۲۸ ژوئن در معرض دید یکدیگر قرار گرفتند و ارتباطشان باردیگر برقرار شد.
نبوغ تا حالا برنامه عملیاتی خودرا بیش از پنج برابر طولانی کرده است. این بالگرد مریخی به عنوان نخستین هواپیمای کنترل شده در یک جهان دیگر به پرواز درآمده است. در صورتیکه در برنامه اولیه آن تنها پنج پرواز در سال ۲۰۲۱ برای آن در نظر گرفته شده بود، تا حالا ۵۳ پرواز رسمی را رقم زده است.
در حقیقت بالگرد نبوغ با وجود اختلال ارتباطات، هوای سرد، شرایط گرد و غبار و سایر مشکلاتی که برای کار بر روی سیاره سرخ وجود دارد، همچنان با جدیت به کار خود ادامه داده است.
ماموریت توسعه یافته این پهپاد حالا آنرا به عنوان یک دیده بان برای شریک خود یعنی مریخ نورد استقامت می بیند، مریخ نوردی که در فوریه ۲۰۲۱ روی سطح مریخ نشست.
مریخ نورد استقامت در جستجوی حیات باستانی در سیاره سرخ و درحال ذخیره نمونه ها برای یک ماموریت برنامه ریزی شده برای آوردن این نمونه ها از مریخ به زمین است که احتمالاً در دهه آینده صورت خواهد گرفت.




منبع:

1402/05/14
22:28:00
0.0 / 5
236
تگهای خبر: جهان , ربات , رباتیك , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی