در یك پژوهش مطرح شد

با فناوری AR، صنعت گردشگری را متحول کنید

با فناوری AR، صنعت گردشگری را متحول کنید نیو وبلاگ: فناوری های نوینی که امروزه با سرعت خیره کننده ای درحال گسترش حوزه های خود هستند، امکانات فراوانی را برای بهبود سیستم های قبلی بشر در اجرای کارهای خود به وجود آورده اند. در مطالعه ای در این زمینه، پژوهشگران به نقش مهم استفاده از فناوری «واقعیت افزوده» یا AR در بهسازی روش های بازاریابی گردشگری تاکید کرده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، گردشگری یکی از بزرگترین صنایع با بوجودآوردن میلیاردها دلار درآمد و هزاران شغل است که در بیش از ۱۵۰ کشور، یکی از پنج منبع اولیه درآمد صادراتی و در ۶۰ کشور، نخستین منبع صادرات است. این بخش به عنوان یک فعالیت اقتصادی، به یک اولویت و منبع درآمد برای پیشرفت خیلی از کشورها خصوصاً کشورهای درحال توسعه تبدیل گشته است. از طرف دیگر، صنعت توریسم، صنعتی است که همیشه در برخورد با بحران هایی همچون حوادث طبیعی، رویدادهای سیاسی، اقتصادی و پاندمی ها، لطمه پذیری بالایی را نشان داده و درآمدهای حاصل از این صنعت می تواند بطور فزاینده ای تحت تاثیر حوادثی از این قبیل قرار گیرد.
بگفته متخصصان، همچون این بحران ها در عصر فعلی که صنایع بسیار همچون صنعت گردشگری را با چالش های عدیده ای مواجه کرد، پاندمی کووید ۱۹ بود که هنوز هم ترس از گسترش گونه های جدید آن دست از سر جهان برنداشته است. شیوع بیماری فوق به عنوان پدیده ای نوین در حوزه جهانی، کلیه بخش های اقتصادی دنیا را تحت تأثیر قرار داد و سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری را متاثرترین بخش از این پاندمی اعلام نموده است. در این خصوص بنظر می رسد مدیریت بحرانی این چنین، جهت کاهش زیان های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده در عرصه گردشگری، نیازمند ارائه هر چه بیشتر راهکارهایی خلاقانه و هوشمند است. بدون تردید، روی آوردن به تکنولوژی های نوین و کوشش برای دیجیتالی کردن بخش های عمده کارهای گردشگری می تواند به عنوان یکی از عوامل بسترساز برای احیای مجدد این صنعت، مورد توجه قرار گیرد.
در همین زمینه، یکی از پژوهشگران کشورمان از دانشگاه شهید چمران اهواز، مطالعه ای را انجام داده است که در آن، توانایی های تکنولوژی AR یا «واقعیت افزوده» به عنوان ابزاری نوین برای بازاریابی در صنعت گردشگری ارزیابی شده است.
در این تحقیق، جمع آوری داده ها با بهره گیری از پرسشنامه آنلاین از افراد متخصص و غیرمتخصص انجام شده و اطلاعات به دست آمده سپس به کمک نرم افزارهای آماری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.
نتایج به دست آمده از مطالعه فوق که در فصلنامه «مطالعات اجتماعی گردشگری» وابسته به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی انتشار یافته اند، نشان دهنده نگرش مثبت پاسخ دهندگان و تمایل بالای آنها جهت استفاده و نیز سفارش این تکنولوژی به دیگران است.
بگفته نیلوفر هادیانفر، محقق دانشگاه شهید چمران اهواز که اجرای این پژوهش را بر عهده داشته است، «پاسخ دهندگان، نگرش مثبتی نسبت به اپلیکیشن های مبتنی بر واقعیت افزوده یا AR دارند. آنها مایل به استفاده از فناوری فوق برای سفرهای آینده خود بوده و آمادگی دارند تا استفاده از آنها را به دیگران نیز سفارش کنند».
این محقق می گوید: «لذا این امر می تواند فرصتی برای مدیران بازاریابی مقصد باشد تا از این ابزار بهره برده و آگاهی از برند مقصد خودرا در خلال رکود ناشی از مسائلی نظیر پاندمی کووید ۱۹ حفظ کنند. این فناوری جدید می تواند با بوجودآوردن ارزش افزوده برای گردشگران، به مقاصد گردشگری کمک کند».
بر طبق این تحقیق، واقعیت افزوده، تکنولوژی جدیدی است که دنیای واقعی را با بهره گیری از اشیای مجازی که بصورت دیجیتالی تولید شده اند، تکمیل می کند، به شکلی که بنظر می رسد در یک فضای حقیقی همزیستی می کنند.
به بیان هادیانفر، «در این فناوری، اشیاء مجازی از نشانگرهای گرافیکی خاص تولید می شوند که بوسیله یک مبدل نوری متصل به یک برنامه دیجیتال، به تصاویر متحرک سه بعدی تبدیل می شوند. اشیای مجازی، اطلاعاتی را نشان می دهند که بطور معمول بطور مستقیم توسط حواس افراد قابل شناسایی نیستند. واقعیت افزوده از این جهت مفیدست که می تواند درک و تعامل کاربر از دنیای واقعی را ارتقاء دهد».
نهایتاً در این تحقیق برمبنای نتایج به دست آمده، اشاره شده است: «مدیران بازاریابی باید با اجتناب از رویکرد منفعلانه، ضمن روی آوردن به این تکنولوژی های نوین و کاربرپسند، حضوری پررنگ در این رقابت داشته و از وقفه به وجود آمده در کسب وکار خود به سبب هرگونه بحرانی نظیر کووید ۱۹، برای شناساندن جاذبه ها و ظرفیتهای گردشگری، ایجاد تصویری متمایز و منحصربه فرد از برندهای مقاصد خود و ارائه پیشنهادات رقابتی و متناسب با نیازها و دغدغه های فعلی گردشگران بهره گیرند و زمینه تشویق هر چه بیشتر گردشگران بالقوه را برای بازدید از مقاصد گردشگری خود فراهم کنند».



1402/09/11
10:19:06
0.0 / 5
236
تگهای خبر: آنلاین , اپل , اپلیكیشن , اطلاعات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی