در مقایسه با كلاس های حضوری مطرح شد

تاثیرگذاری مناسب کلاس های مجازی برای آمادگی زایمان

تاثیرگذاری مناسب کلاس های مجازی برای آمادگی زایمان نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: نتایج یک پژوهش پژوهشی نشان از آن دارند که برای آماده کردن زنان حامله بمنظور داشتن یک زایمان خوب و سالم، کلاس های آموزش مجازی نیز از تاثیراتی مناسب نظیر کلاس های حضوری برخوردار می باشند و در وضعیت ویژه می توانند به خوبی مورد استفاده قرار گیرند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، عملکرد سلامتی در دوران حاملگی را می توان به عنوان اقداماتی که به نحوی بر سلامت زنان باردار، جنین و نوزاد و نتایج حاملگی موثر هستند، تعریف کرد که بایستی در طول مراقبت های دوران حاملگی شناسایی و کسب شوند. این اقدامات شامل مراقبت های روتین دوران بارداری، آموزش درمورد حاملگی و زایمان، دریافت مکمل ها و ویتامین های تجویزشده، ورزش منظم، افزایش وزن مناسب، عادات غذایی سالم، مراقبت از دندان و ترک رفتارهای ناسالم مانند مصرف دخانیات و الکل و اعمال جنسی پرخطر هستند. ازآنجاکه ارتقاء سلامت مادران، اولویت اصلی بیشتر کشورها و سازمان ها همچون سازمان جهانی سلامت است، آموزش در این خصوص می تواند نقشی ویژه ایفا کند.

به اعتقاد متخصصان، آموزش های دوران بارداری، ازطریق یک پروسه پویا منجر به افزایش اطلاعات و آگاهی مادر از بارداری، زایمان و نگهداری از کودک، کاهش مصرف دارو درطی حاملگی و زایمان، کاهش درد مادر هنگام زایمان، کاهش استرس، اضطراب و افزایش راحتی مادر، کسب مهارت جهت مقابله با دردهای زایمان ازطریق آمادگی جسمانی مانند آرام سازی و روش های تنفسی و نیز کمک به مادر در راستای کسب یک تجربه لذتبخش از حاملگی و زایمان می شوند. همین طور کلاس های آموزش پیش از تولد، فرصت مغتنمی را فراهم می کنند که باورهای غلط و اطلاعات نادرست در مورد بارداری، زایمان و مسائل بعد از زایمان که سبب خیلی از اضطراب های مادر و عدم اعتماد به نفس او می شوند، شناسایی و اصلاح شوند.

در تحقیقی در همین خصوص، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران، ستاد مرکز بهداشت جنوب تهران و دانشکده علوم پزشکی سیرجان، اثربخشی انجام انواع مجازی چنین آموزش هایی را در دوره آمادگی زایمان بر عملکرد سلامتی زنان حامله مورد بررسی قرار داده اند.

آنها در این مطالعه مداخله ای، وضعیت ۶۳۳ زن حامله تحت پوشش مراکز و پایگاه های جامع سلامت شهری تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران را مطالعه کرده اند.

حدود نیمی از این زنان در گروه مداخله قرار گرفته و نیمی دیگر به گروه کنترل یا شاهد وارد شدند. برای افراد گروه مداخله کلاس های آموزش مجازی آمادگی زایمان انجام شد و سپس، وضعیت آمادگی زایمان در آنها با گروه دیگر در هفته ۳۴ تا ۳۸ حاملگی بوسیله روش های علمی مقایسه شد.

طبق نتایج حاصل از این تحقیق، کلاس های آموزش مجازی آمادگی زایمان، تأثیر مثبتی روی عملکرد سلامتی زنان حامله دارند. پس در مواردی که نمی توان آموزش های آمادگی زایمان را بصورت حضوری برگزار کرد، آموزش های مجازی، جایگزین مناسبی قلمداد می شوند.

مجریان این تحقیق، مهناز آشورخانی، استادیار گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و چهار همکار دیگرش می گویند: «یافته های ما نشان می دهند میانگین نمرات مادران حامله در گروه مداخله در ابعاد تغذیه، مراقبت های ویژه و اطلاعات صحیح حاملگی بطور مدلول داری بالاتر از گروه کنترل بود. همین طور میانگین نمره کل عملکرد سلامتی زنان حامله در گروه مداخله نیز به گونه ای قابل توجه دارای وضعیت بهتری بود».

این پژوهشگران می افزایند: «با توجه به اثربخشی بالای این نوع آموزش یعنی آموزش مجازی بر بهبود وضعیت آمادگی زایمان در زنان باردار، می توان از آن در هر شرایطی که امکان حضور درکلاس های حضوری گروهی برای مادران حامله وجود ندارد نظیر شیوع هر نوع بیماری واگیر، آلودگی هوا یا بیماری وشرایط جسمی مادر بهره برد تا علاوه بر دستیابی به اهداف آموزشی مدنظر، از مزایای جانبی کلاس های مجازی نیز بهره مند شد».

همچنین اشاره شده است که در کنار کلاس های آموزش حضوری، می توان چند جلسه از دوره آموزشی مربوطه را بصورت مجازی برگزار کرد، چونکه با رویکرد آموزش ترکیبی می توان از مزایای هر دو شیوه آموزشی بهره مند شد.

اطلاعات فنی و کامل این یافته ها بصورت مقاله ای علمی پژوهشی در فصلنامه «آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران» متعلق به انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران انتشار یافته است.




1402/10/22
14:51:00
0.0 / 5
226
تگهای خبر: آلودگی هوا , اطلاعات , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی