محققان با ارائه الگویی مطرح كردند

راهکارهای تحول کشاورزی با اینترنت اشیا

راهکارهای تحول کشاورزی با اینترنت اشیا نیو وبلاگ: ورود تکنولوژیهای جدید به حوزه های مختلف تولید، می تواند امکان تولید پایدارتر و با راندمان بالاتری را فراهم آورد. پژوهشگران کشور در این خصوص، به ارائه الگویی برای پذیرش اینترنت اشیا در عرصه کشاورزی پرداخته اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، ضرورت نوآوری برای تغذیه جمعیت جهان که در ۱۰۰ سال قبل رشد ۷ میلیارد نفری را تجربه کرده، همیشه وجود داشته است. بمنظور تامین پایدار غذای ایمن و مغذی در سیاره ای که منابع آن درحال کاهش است و برای جمعیتی که تا سال ۲۰۵۰ به بالای ۹ میلیارد نفر خواهد رسید، این نوآوری باید ادامه یابد. در حقیقت، برای تغذیه این جمعیت درحال رشد، تولید مواد غذایی باید از سطح فعلی خود افزایش یابد. بخش عمده ای از این افزایش باید توسط کشاورزانی تامین شود که به پیشرفت دانش در کارهای کشاورزی متکی هستند و الگوهای آب و هوایی و فصل های محل زندگی آنان به سبب تغییرات جوی، روز به روز به شکل سخت تری غیرقابل پیش بینی می شود.

به گفته پژوهشگران، باتوجه به کمبود آب و محدودیت های موجود در مصرف انرژی و زمینهای قابل کشت، افزایش راندمان عملکرد در هر هکتار از زمینی که به تولید مواد غذایی اختصاص داده شده، بسیار ضرورت دارد. کشاورزان با مسائل و چالش های بسیاری مواجهند و کشاورزی سنتی دیگر پاسخگوی نیاز جهانی برای افزایش تولید مواد غذایی نیست. بمنظور غلبه بر مشکلات کشاورزی و افزایش راندمان، در بعضی مناطق جهان از مهارتهای مختلف مبتنی بر اینترنت اشیاء (IoT) در زمینهای زراعی بهره گرفته شده است و انتظار می رود بخش کشاورزی تا حد زیادی تحت تأثیر پیشرفت های حوزه فناوری اینترنت اشیاء قرار گیرد.

در همین زمینه، پژوهشگرانی از دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه ولایت ایرانشهر، تحقیقی را انجام داده اند که در آن، پذیرش فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی ایران مورد بررسی قرار گرفته و الگویی برای آن پیشنهاد شده است.

در این پژوهش، پژوهشگران طی دو مرحله، شاخص ها و عوامل مؤثر بر به کارگیری فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی را استخراج نمودند. آنها در مرحله اول و با بهره گیری از تحلیل محتوا، تحقیقات انجام شده در عرصه فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند و در مرحله بعد، با نظرسنجی از ۱۵ نفر از خبرگان حوزه فوق، فاکتورهای مؤثر بر پذیرش فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی را مشخص نمودند.

بر اساس نتایج این تحقیق، چهار مفهوم اصلی شامل عوامل محیطی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی و همین طور مقوله های فرعی شامل عوامل هزینه ای، مشوق های مالی، عوامل درآمدی، عوامل سازمانی، قوانین و سیاست ها، عوامل زراعتی- بوم شناختی، زیرساخت فناوری، عوامل امنیتی، قابلیت ها و خاصیت های IoT، عوامل انسانی و فرهنگ سازی درباب پذیرش اینترنت اشیا در کشاورزی ایران دارای اهمیت هستند.

به گفته مهدی حسین پور، محقق گروه مدیریت و کارآفرینی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه و دو همکار دیگرش، «با توجه به نتایج پژوهش ما، برای تسهیل ورود و راه اندازی فناوری اینترنت اشیا در بخش کشاورزی لازم است بسترسازی صورت گیرد که این بسترسازی و انجام تغییرات و اصلاحات در هر چهار عامل اصلی محیطی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی ضروری به نظر می رسد».

آن ها می گویند: «پیشنهاد می شود در این جهت دولت، به ایجاد قوانین حامی حریم خصوصی و مالکیت داده و اصلاح قانون راندمان بخش کشاورزی با تکیه بر استفاده از فناوری اینترنت اشیاء اقدام نماید. علاوه بر این همکاری بین متخصصین دانشگاهی کشاورزی و فناوری اطلاعات، توسعه شرکت های دانش بنیان در عرصه اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی و ایجاد رشته دانشگاهی IoT پیشنهاد می گردد».

طبق اشارات این تحقیق، در صورتیکه کشاورزان و کاربران، شرایط مالی مساعد و قدرت خرید بالایی داشته باشند و سود ناشی از به کارگیری این فناوری برای آنها چشم گیر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که این فناوری را به کار گیرند.

حسین پور و همکارانش معتقدند: «مزایا، قابلیت ها و کاربردهای گسترده اینترنت اشیاء زمانی درک می شود که در جامعه مقصد برای آن، فرهنگ سازی انجام شده باشد. در امتداد فرهنگ سازی می توان به تدوین برنامه های آموزشی در صدا و سیما برای آشناسازی کشاورزان با فناوری اینترنت اشیا، آموزش افراد در حوزه چگونگی استفاده از فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاوزی، ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه نصب و استقرار تجهیزات اینترنت اشیاء توسط سازمان های دولتی مربوطه، آگاه سازی کشاورزان از نمونه های موفق و ناموفق کاربران فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی، ارائه نتایج طرح های مطالعاتی در عرصه فناوری اینترنت اشیاء نظیر طرح حاضر برای کشاورزان، الگوبرداری از کشورهای موفق در استفاده از فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی، آگاه کردن کاربران از تأثیر فناوری اینترنت اشیاء بر کاهش هزینه ها و افزایش کارایی در بلندمدت، همکاری بین متخصصین دانشگاهی کشاورزی و فناوری اطلاعات (کامپیوتر)، توسعه شرکت های دانش بنیان در عرصه اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی، تدوین و اجرای پودمان های آموزشی و پرورش دانش آموخته هایی در حوزه فناوری اینترنت اشیاء بوسیله ایجاد رشته دانشگاهی IoT اشاره کرد».

قابل ذکر است، این یافته های علمی پژوهشی در دوفصل نامه «راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی» متعلق به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری انتشار یافته اند.





منبع:

1402/10/24
08:42:22
0.0 / 5
259
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , اینترنت , اینترنت اشیا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی