در یك مطالعه تحقیقاتی ارائه شد

راهی برای آموزش تفکیک زباله از مبدا به کودکان

راهی برای آموزش تفکیک زباله از مبدا به کودکان به گزارش نیو وبلاگ، پژوهشگران در یک مطالعه علمی، نقش نوعی آموزش تحت عنوان «آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده» را بر بهبود رفتار دانش آموزان برای تفکیک زباله از مبدا مورد بررسی و تایید قرار داده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، رشد روز افزون جمعیت شهری ایران به همراه فقدان سیاستگذاری و ارزیابی فعالیتهای متعدد شهری بر مبنای برنامه جامع و کلان ملی و تداوم ورود انواع زائدات به محیط زیست، همچون عوامل بحران زایی است که محیط زیست طبیعی و وضعیت بهداشت و سلامتی مردم را در معرض تهدیدهای متعدد قرار داده است. از سوی دیگر، روز به روز بر پیچیدگی روند تولید زایدات افزوده می شود و تولید روز افزون آنها که حاصل فعالیتهای انسانی است، به یکی از معضلات و مشکلات شهرها و روستاها تبدیل گشته است. توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعایت جنبه های پیشگیری پیش از درمان بدون توجه به سیستم های جمع آوری و دفع پسماند امکان پذیر نیست.

به گفته محققان، پسماندهای جامد شهری یکی از مسائل زیست محیطی در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه است. پسماند یا زباله در واقع به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می شود که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم حاصل فعالیت انسان است و از نظر تولیدکننده، زاید تلقی می شود و مدیریت پسماند هم مجموعه فعالیت ها و اقدامات لازم برای مدیریت پسماند از زمان تولید تا دفع نهایی آن است. این فعالیت ها شامل جمع آوری، انتقال و دفع زباله و نظارت بر اجرای قوانین در ارتباط با مدیریت پسماند است. روش های کنونی جمع آوری، نگهداری و دفن مواد زاید، جواب گوی احتیاجات امروز و آینده نیست. بنابراین، بازیافت اصولی و همه جانبه بعنوان گزینه ای جهت کاهش مواد زاید شهری و افزایش بهره وری در مدیریت زائدات مطرح است و آموزش بخصوص از سنین پایین نقشی ویژه در این خصوص بازی می کند..

محققانی از دانشگاه علوم پزشکی اراک در همین زمینه مبادرت به انجام پژوهشی کرده اند که در آن، تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک از مبدأ زباله در دانش آموزان مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه روی ۱۰۰ نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد و از هشت مدرسه انجام شده است. محققان، مداخله آموزشی را بر مبنای نتایج نیازسنجی انجام گرفته برای نیمی از این افراد ظرف یک ماه و در چارچوب ۳ جلسه آموزشی ۴۵ دقیقه ای عرضه دادند و دو ماه بعد، وضعیت آنها را از نظر ارتقای رفتار تفکیک زباله از مبدأ، تحلیل و بررسی نموده و با گروه دیگر مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهند که مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده می تواند از راه ارتقای نگرش و ارزیابی نتایج رفتاری دانش آموزان در زمینه رفتار تفکیک زباله از مبدأ، سبب ارتقای رفتار دانش آموزان شود و میتوان این شیوه آموزشی را برای اجرا در سایر مدارس پیشنهاد کرد.

در این خصوص، محسن شمسی، دانشیار و پژوهشگر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک و چهار نفر دیگر از همکارانش می گویند: «مداخله آموزشی، منجر به افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه تفکیک زباله از مبدأ، فواید تفکیک زباله، کاهش هزینه ها و به صرفه بودن بازیافت زباله و همچنین، بهبود نگرش آنان در مورد احساس مسؤولیت نسبت به محیط زیست اطراف خود و حفاظت از سلامتی و پرارزش جلوه دادن تفکیک زباله ها شد».

آن ها اضافه می کنند: «همچنین، مداخله آموزشی فوق سبب ارتقای هنجار ذهنی دانش آموزان متأثر از تشویق خانواده، مربی بهداشت، معلمان و نظر مثبت همکلاسی ها نسبت به تفکیک زباله گردید».

بر اساس این تحقیق، با آموزش مستقیم و اجرای نمایش عملی با همکاری دانش آموزان، بیشتر آنان به این نتیجه رسیدند که توانایی جداسازی زباله های خشک و تر را دارند و این کار برای آنها آسان است.

به گفته شمسی و همکارانش، «در نتیجه اقدام فوق، نمره کنترل رفتار درک شده دانش آموزان هم ارتقا یافت و مجموع عوامل فوق، منجر به شکل گیری قصد رفتاری مثبت در دانش آموزان و در نهایت، افزایش عملکرد آنها در مورد رفتار تفکیک زباله ها که هدف نهایی تحقیق بود، گردید».

قابل ذکر است، این یافته های پژوهشی که بر اهمیت آموزش از کودکی در زمینه امر تفکیک زباله و گام برداشتن در جهت حفظ محیط زیست تاکید دارند، در مجله علمی پژوهشی «تحقیقات نظام سلامت» انتشار یافته اند. این مجله متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.





منبع:

1402/11/02
13:07:54
0.0 / 5
246
تگهای خبر: بازی , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی