در مراسم رونمایی كتابِ تجزیه و تحلیل منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی عنوان شد

هوش مصنوعی با روش غربالگری حجم وسیعی از داده ها را بیشتر از توان هر انسانی مدیریت می کند

هوش مصنوعی با روش غربالگری حجم وسیعی از داده ها را بیشتر از توان هر انسانی مدیریت می کند به گزارش نیو وبلاگ، مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، با بیان اینکه هوش مصنوعی روشی را برای غربال کردن حجم وسیعی از داده ها عرضه می کند که بسیار بیشتر از آن چیزی است که هر انسانی می تواند مدیریت کند، اظهار داشت: این مورد برای کشف بینش ها، پیشبینی روندها و تصمیم گیری مبتنی بر داده ها کمک بسیار موثری است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، مرتضی بخشایش، مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، در مراسم رونمایی از کتابِ «تجزیه و تحلیل منابع انسانی با بهره گیری از هوش مصنوعی»، با حضور متخصصان و مدیران منابع انسانی کشور، اعضای هیأت علمی دانشگاه و دانشجویان علاقه مند ضمن اشاره به تجارب خود بعنوان مدیر منابع انسانی در صنعت آب و برق اظهار نمود: یادگیری ماشینی باید وارد حوزه منابع انسانی می شد، زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی که پتانسیل ایجاد انقلابی در نحوه برخورد ما با چالش های کلیدی منابع انسانی در حوزه آموزش را دارد.
مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، اشاره کرد: هوش مصنوعی و در هسته خود، ML شامل استفاده از الگوریتم ها و مدلهای آماری است و کامپیوتر ها را قادر می کند وظایف را بدون دستورالعمل های صریح و به جای تکیه بر الگوها و استنتاج انجام دهند.

وی، با اشاره به اینکه این ظرفیت برای تشخیص الگو و تحلیل و بررسی پیشبینی کننده دقیقا بنابراین است که ML برای منابع انسانی بسیار مرتبط و پرارزش است، در ادامه اشاره کرد: ازاین رو، هوش مصنوعی روشی را برای غربال کردن حجم وسیعی از داده ها عرضه می کند - بسیار بالاتر از آن چه که هر انسانی می تواند مدیریت کند – که برای کشف بینش ها، پیشبینی روندها و تصمیم گیری مبتنی بر داده ها کمک فراوانی می کند.

به گفته بخشایش، ترجمه روان و قابل فهم کتاب در کاربست آن توسط مدیران منابع انسانی بسیار موثر است.

*حکمرانی هوشمند از لزوم های کلیدی کشور است که هوش مصنوعی به آن کمک بسیاری می کند

در ادامه مراسم، ابراهیم شیخ، عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، با اشاره به اینکه در سرتاسر کتاب، آشتی منابع انسانی و حوزه هوش مصنوعی با مثال های ساده و جذاب معرفی شده است، در ادامه اضافه کرد: حکمرانی هوشمند از لزوم های کلیدی کشور در شرایط کنونی است و هوش مصنوعی به آن کمک بسیاری می کند.

رئیس سابق هیأت مدیره شرکت کشتی سازی خلیج فارس اظهار داشت: استفاده از داده های برچسب گذاری شده برای آموزش الگوریتم هایی برای طبقه بندی داده ها یا پیشبینی نتایج، مانند شناسایی داوطلبان بالقوه یا پیشبینی جابه جایی کارکنان به کار می رود.

وی، روش کاوش الگوهای داده بدون برچسب های از پیش تعریف شده، را برای کشف خوشه های طبیعی در داده های کارکنان، مانند گروه بندی کارکنان بر مبنای سطوح تعامل یا مجموعه مهارت ضروری دانست و اظهار داشت: این روش تکنیک هایی که به کامپیوتر ها اجازه می دهد تا زبان انسان را بفهمند و تفسیر کنند، ازاین رو برای تحلیل و بررسی نظرسنجی ها، بازخوردها و ارتباطات کارکنان برای بینش در مورد احساسات، تعامل و فرهنگ به کار می رود.

این عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، افزود: استفاده از داده های تاریخی و الگوریتم های ML برای پیشبینی نتایج آینده، به منابع انسانی برای پیشبینی نیازهای استخدام، شناسایی نامزدهای بالقوه رهبری، یا پیشبینی تاثیر سیاست های منابع انسانی بر رضایت کارکنان بسیار موثر است.

شیخ اظهار داشت: ادغام هوش مصنوعی در منابع انسانی نشان دهنده تغییر به سمت شیوه های منابع انسانی مبتنی بر داده، شخصی سازی شده و کارآمدتر است. با این وجود، این تحول همینطور نیازمند یک رویکرد متعادل است که نتایج اخلاقی، اهمیت نظارت انسانی و توسعه مداوم فن آوری های هوش مصنوعی برای پشتیبانی از نیازهای پویا نیروی کار را در نظر می گیرد.

وی، افزود: همانطور که فن آوری های هوش مصنوعی تکامل می یابند، کاربردهای آنها در منابع انسانی هم پیشرفت می کند و نویدبخش کارآیی، بینش و فرصت های حتی بیشتر برای افزایش تجربه کارمندان است.

*کتابِ «تجزیه و تحلیل منابع انسانی با بهره گیری از هوش مصنوعی» سرشار از بینش های نظری و عملی است

علی داوری، دانشیار دانشگاه تهران، هم در مورد اهمیت این کتاب کلیدی در حوزه منابع انسانی اظهار نمود: این کتاب سرشار از بینش های نظری و عملی است و به خوانندگان مسیر روشنی جهت استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در شیوه های منابع انسانی عرضه می دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه میراث فرهنگی، اضافه کرد: هر فصل در قسمت کاربردهای عملی به یک عملکرد منابع انسانی خاص، مانند استخدام، مشارکت کارکنان، مدیریت عملکرد، و استراتژی های حفظ اختصاص داده شده است که آنرا نه تنها بعنوان کتاب عمل، بلکه کتاب درسی ضروری برای رشته های منابع انسانی تبدیل می کند.

معاون اسبق اداری و مالی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: مطالعات موردی در دنیای واقعی از شرکت هایی که با موفقیت ML را در عملیات منابع انسانی خود ادغام کرده اند، بسیار روشنگر است و چالش های پیش روی آنها، چاره هایی که اجرا کرده اند و نتایج تلاشهای شان را برجسته می کنند.

وی، خاطرنشان کرد: این کتاب نه تنها برای انتقال دانش بلکه برای الهام بخشیدن به عمل طراحی شده است و خوانندگان نه تنها مفاهیم کلیدی و کاربردهای ML در منابع انسانی را درک خواهند کرد، بلکه به ابزارها و اعتماد به نفس برای شروع پروژه های ML خود مجهز می شوند و تحول مبتنی بر داده ها را در سازمان هایشان ایجاد می کنند.
این کتاب گواهی بر جامعه پر جنب و جوشی است که ما همه بخشی از آن هستیم

در ادامه مراسم، احسان چیت ساز، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، اظهار داشت: این کتاب گواهی بر جامعه پر جنب و جوشی است که ما همه بخشی از آن هستیم جامعه ای که به صورت مداوم به دنبال نوآوری، بهبود و الهام بخشیدن به آینده منابع انسانی از راه فن آوری و بینش های مبتنی بر داده است.

مدیر کل فن آوری و نوآوری دانشگاه تهران، افزود: اشتیاق من با تقاطع منابع انسانی و یادگیری ماشین از روزهای اولیه کارم شروع شد. مانند خیلی از شما، من هم در پیچ و خم پیچیده عملیات منابع انسانی، از جذب و حفظ استعداد گرفته تا مشارکت کارکنان و ارزیابی عملکرد، چالش های زیادی را تجربه کرده ام.
وی خاطرنشان کرد: در هر مرحله از راه، با محدودیت های روش های سنتی و پتانسیل های اغلب استفاده نشده در داده های مان مواجه می شدم. این درک نقطه عطفی بود که مرا به کاوش عمیق تر در یادگیری ماشین سوق داد.

چیت ساز، اشاره کرد: زمینه ای که در آن زمان به همان اندازه دلهره آور و جذاب به نظر می رسید. هر چه بیشتر یاد گرفتم، بیشتر به قدرت دگرگون کننده آن متقاعد شدم. من آینده ای را تصور می کردم که در آن منابع انسانی فقط یک عملکرد پشتیبانی نیست، بلکه یک نیروگاه استراتژیک است که با بینش های حاصل از یادگیری ماشین قادر به اتخاذ تصمیم های آگاهانه تر، منصفانه تر و تاثیرگذارتر است.

وی، اضافه کرد: این دیدگاه به انگیزه من تبدیل شد و مرا وادار کرد تا پیچیدگی های هوش مصنوعی را برای متخصصان منابع انسانی کاهش دهم و شکاف بین دو دنیای به ظاهر متفاوت را پر کنم.
معاون توسعه مدیریت و منابع سابق بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به اینکه اهمیت این ادغام قابل اغراق نیست، اضافه کرد: در عصری که سرعت تغییرات بی امان است و رقابت برای استعدادها شدیدتر از همیشه است، توانایی استفاده از داده ها و تحلیل و بررسی ها به سنگ بنای مدیریت استراتژیک منابع انسانی تبدیل می شود و محصولاتی که در حوزه منابع انسانی مبتنی بر هوش منصوعی میتوان توسعه داد بسیار متنوع و متکثر است.

مدیر کل اسبق برنامه، بودجه و تحول سازمانی دانشگاه تهران، اضافه کرد: شاید یکی از مهیج ترین کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی در حوزه ارزیابی شایستگی، مدیریت عملکرد و مشارکت کارکنان باشد.

وی، افزود: با تحلیل و بررسی نظرسنجی های تعامل، بازخوردها و حتی الگوهای رسانه های اجتماعی، الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند محرک ها و موانع تعامل را شناسایی کنند و بینش های مورد نیاز برای توسعه استراتژی های هدفمند برای افزایش رضایت و بهره وری در محل کار را در اختیار منابع انسانی قرار دهند.

معاون اسبق توسعه پارک فن آوری اطلاعات اظهار داشت: فرآیندهای استخدام مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند زمان و منابع صرف شده برای غربالگری متقاضیان را به صورت قابل توجهی کم کند، در حالیکه به صورت همزمان تنوع و کیفیت استخدام ها را هم می افزاید.

چیت ساز، اضافه کرد: از راه پردازش زبان طبیعی، متخصصان منابع انسانی می توانند شرح شغل و ارتباطات نامزدها را برای سوگیری ناخودآگاه تحلیل و بررسی کنند و شیوه های استخدام منصفانه تر و فراگیرتر را ترویج کنند.

وی، اظهار داشت: ادغام منابع انسانی در مدیریت منابع انسانی نویددهنده عصر جدیدی از کارآیی، انصاف و بینش استراتژیک است. با بهره گیری از قدرت هوش مصنوعی، منابع انسانی نه تنها می تواند چالش های فعلی خویش را به صورت مؤثرتر حل کند، بلکه می تواند روندهای آینده را هم پیشبینی کند، و سازمان ها را برای پیشرفت در یک چشم انداز رقابتی فزآینده قرار دهد.

*چشم انداز منابع انسانی دائماً درحال تحول است و با مجموعه ای از چالش ها مشخص می شود

عباس غفاری، معاون منابع انسانی یکی از شرکتهای صنایع غذایی، ضمن اشاره به اهمیت تحلیل و بررسی منابع انسانی اظهار نمود: برای من سعادتی است که در دانشگاه تهران و در جمع مدیران و کارشناسان منابع انسانی هستم.

وی، با اشاره به اینکه چشم انداز منابع انسانی دائماً درحال تحول است و با مجموعه ای از چالش ها مشخص می شود که توجه و نوآوری مداوم ما را می طلبد، اشاره کرد: دراین میان، اکتساب استعداد بعنوان یک کار بزرگ است که نه تنها به شناسایی مهارت ها، بلکه به آینده نگری برای پیشبینی تناسب بالقوه و فرهنگی در یک سازمان نیاز دارد.

غفاری، با اشاره به اینکه چالش حفظ کارکنان بسیار حائز اهمیت می باشد، در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد محیطی که نه تنها استعدادها را پرورش می دهد، بلکه وفاداری و تعهد طولانی مدت را هم ارتقا می دهد.

معاون سابق منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در ادامه اظهار نمود: ارزیابی عملکرد هم چنان یک تلاش پیچیده است، چون ما در کوشش برای اندازه گیری مشارکت ها به صورت عینی و تقویت رشد هستیم، سپس درگیری کارکنان وجود دارد، یک عامل تعیین کننده حیاتی برای سلامت سازمانی، در عین حال یکی از موارد تعیین کمیت و بهبود آن بسیار دشوار است.

وی، ضمن اشاره به تجارب خود در زمینه استفاده از داده و هوش مصنوعی در کسب و کارهای مدیریت زنجیره ارزش اظهار داشت: جایگاه خالی چنین کتابی در حوزه منابع انسانی بشدت احساس می شد.

معاون سابق منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اشاره کرد: بخش بسیار جذاب کتاب برای من کاربست فلسفه ژاپنی ایکیگای در توسعه فردی داده بنیاد است و این کتاب حوزه هوش مصنوعی بخصوص یادگیری ماشین را با حوزه منابع انسانی آشتی داده است.

در پایان مراسم با حضور عباس غفاری، دکتر مرتضی بخشایش و مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی از کتاب رونمایی گردید. این کتاب از امروز در آدرس https: //www.16book.ir/Shop/BookDetail/18577/ برای همه دانشجویان، پژوهشگران و متخصصان منابع انسانی قابل تهیه است.





منبع:

1402/12/24
11:45:11
0.0 / 5
165
تگهای خبر: Shop , اطلاعات , پروژه , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی