ردپای کم خوابی در مبتلاشدن به دیابت

ردپای کم خوابی در مبتلاشدن به دیابت نیو وبلاگ: خراسان رضوی کمتر از 5 ساعت خوابیدن در روز خطر مبتلاشدن به دیابت را به میزان قابل توجهی می افزاید.


به نقل از ارث، باتوجه به ریتم سریع زندگی مدرن، به ویژه باتوجه به نیازهای والدین، شغل و استرس های روزانه، خواب، اغلب در جایگاه دوم قرار می گیرد، با این وجود، اهمیت خواب کافی را نمی توان اغراق کرد که اخیراً با بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع دو مرتبط می باشد.
تحقیق نگران کننده ای که پژوهشگران دانشگاه اوپسالا سوئد انجام دادند و در JAMA Network Open انتشار یافت، رابطه مهم بین مدت زمان خواب و خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ را روشن و تاکید می کند که رژیم غذایی سالم به تنهایی ممکنست برای کاهش این مشکل کافی نباشد.
محقق ارشد این تحقیق، کریستین بندیکت، دانشیار و محقق خواب در دانشگاه اوپسالا اظهار داشت: بطور کلی سفارش می کنم خواب را در اولویت قرار دهید، بااینکه می دانم که همیشه امکان پذیر نیست، به ویژه اگر والدین باشید.
این تحقیق به بررسی اثرات محرومیت از خواب بر توانایی بدن برای پردازش قند، عامل کلیدی در دیابت نوع ۲ پرداخته است. این وضعیت جذب انسولین را مختل می کند و منجر به افزایش سطح قند خون و بطور بالقوه موجب لطمه شدید به اعصاب و عروق خونی در طول زمان می شود.
خواب کوتاه بطور مستقیم با دیابت نوع ۲ مرتبط می باشد. دایانا نوگا، محقق خواب در دانشگاه اوپسالا اظهار داشت: نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که استراحت کوتاه مدت مکرر روزانه خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ را بیشتر می کند، در صورتیکه عادات غذایی سالم مانند خوردن منظم میوه و سبزیجات می تواند این خطر را کم کند.
او در آخر اظهار داشت: با این وجود، معین نمی باشد، آیا افرادی که بسیار کم می خوابند خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ را با تغذیه سالم کم می کنند یا خیر. این عدم قطعیت موجب شد که گروه تحقیقاتی یکی از بزرگترین پایگاه های اطلاعاتی جمعیت در سرتاسر جهان، تحقیقات بیشتری انجام دهند.
پژوهشگران با تجزیه وتحلیل پاسخ های سلامت و شیوه زندگی حدودا نیم میلیون شرکت کننده در بریتانیا در طول یک دهه، ارتباطی قانع کننده را کشف کردند. افرادی که میان سه تا پنج ساعت در شب می خوابیدند با خطر قابل توجه بالاتری برای مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ مواجه بودند.
جالب توجه است، در صورتیکه رژیم غذایی سالم با خطر کمتر مبتلاشدن به این بیماری مرتبط بود، افرادی که عادات غذایی خوبی داشتند اما کمتر از ۶ ساعت می خوابیدند همچنان در معرض خطر بیشتری بودند. نتایج ما نخستین موردی است که این سوال را مطرح می کند؛ آیا رژیم غذایی سالم می تواند کمبود خواب را از نظر خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ جبران کند یا خیر. آنها نباید موجب نگرانی شوند، بلکه باید به عنوان یادآوری این نکته در نظر گرفته شوند که خواب نقش مهمی در سلامتی دارد.
او همین طور افزود که تأثیر کمبود خواب می تواند به شکل گسترده ای در میان افراد متفاوت باشد که تحت تأثیر ژنتیک و نیازهای خواب منحصر به فرد هر فرد است.
بطور خلاصه، این مطالعه ارتباط حیاتی بین محرومیت از خواب و افزایش ریسک مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ را نشان میدهد و این تصور را به چالش می کشد که رژیم غذایی سالم به تنهایی می تواند اثرات منفی خواب ناکافی را جبران کند.
این تحقیق بر اهمیت اولویت بندی خواب کافی به عنوان مؤلفه ای ضروری از یک رویکرد جامع به سلامت و پیش گیری از دیابت تاکید می کند. در نهایت، این مطالعه یادآوری قانع کننده ای از نقش ضروری خواب در حفظ سلامت و تندرستی کلی است و از افراد می خواهد اولویت هایی را که برای خواب در زندگی روزمره خود قائل هستند، باردیگر ارزیابی کرده و بالاتر ببرند.
نتایج این تحقیق در مجله JAMA Network Open منتشر گردید.




منبع:

1402/12/27
13:36:03
0.0 / 5
164
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی