در یك پژوهش جدید بررسی شد

تاثیرات تبلیغاتی اینفلوئنسرها بر مخاطبان

تاثیرات تبلیغاتی اینفلوئنسرها بر مخاطبان نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: در یک تحقیق علمی جالب، پژوهشگران تأثیرهای روان شناختی اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی را بر مصرف کنندگان مورد بررسی قرار داده و جنبه های مختلف آنرا مشخص کرده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، در سالهای اخیر استفاده روزافزونی از شبکه های اجتماعی و پلت فرم های شبکه اجتماعی توسط افراد مختلف دیده می شود. پذیرش سریع شبکه های اجتماعی منجر به پخش همه جانبه محتوای به وجود آمده و مصرف آن از طرف کاربران شده است که این خود پویایی های ارتباطی جدیدی را ایجاد نموده است. این تعامل که بطور طبیعی، بین همتایان در شبکه های اجتماعی رخ می دهد به اشتراک دانش و انتشار اطلاعات مهم کمک بسیاری کرده است. جالب توجه است شواهد تجربی نشان می دهند که مصرف کنندگان، بطور معمول به محتوای به اشتراک گذاشته شده در گروههای شبکه های اجتماعی باوری کورکورانه دارند؛ امری که می تواند ضررهای گاه جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته باشد.

شبکه های اجتماعی بنا بر نظرات متخصصان، مانند سایر دستاوردهای فناوری، فواید بی شماری جهت زندگی دارند، مانند ارتقای آموزش پژوهش، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی در حوزه صیانت از محیط زیست با ارتقای فرهنگ شهرنشینی، افزایش فرهنگ رعایت قوانین و مقررات، بهبود رعایت بهداشت فردی و موارد مشابه. ولی در عین حال تأثیرهای مخرب نیز بر روی سبک زندگی افراد و فرهنگ جوامع می گذارند. نقش عمده شبکه های اجتماعی در شکل دهی به افکار عمومی سبب اهمیت بیش از پیش آنها شده است یکی از مفاهیم مهم در بازاریابی با شبکه های اجتماعی، مفهوم اینفلوئنسرها یا تأثیر گذاران است که مؤلفه مهمی در اثربخشی ارتباط هاست.

در مطالعه ای پژوهشی که توسط پژوهشگران دانشگاه مازندران و دانشگاه غیر انتفاعی شمال با همین محوریت انجام شده است، تأثیرهای روانشناختی اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی بر مصرف کنندگان، شناسایی و تبیین شده اند.

در این پژوهش مروری، پژوهشگران با استفاده از روش کیفی مرور سیستماتیک، ۴۶ مقاله مرتبط را از پایگاه های علمی پژوهشی استخراج نموده و بررسی نمودند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که اینفلوئنسرها در مجموع، تأثیرهای مثبت و منفی روان شناختی بر مخاطبان خود و مصرف کنندگان دارند. تأثیرهای مثبت اینفلوتـــــرها در قالب شش مفهـوم حمایت عاطفی، هویت سازی، تجربه لذت بخش، همدلی، ذهنیت خوب و تمایل به برند و تأثیرهای منفی نیز در قالب دو مفهوم اختلال های روانی و رفتارهای مخرب طبق بندی می گردند.

به گفته مرتضی موقر، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت تجاری دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه مازندران و همکارانش، «این الگوی به دست آمده می تواند چراغ راهی برای پژوهشگران آینده که می خواهند در عرصه تأثیرهای بازاریابی تأثیر گذار فعالیت کنند باشد. در حقیقت، بهداشت روانی و سلامت روان که در جوامع امروزی اهمیت بسیاری پیدا کرده است، به مفهوم وجود بهزیستی روان شناختی یا نبود بیماری روانی است».

آن ها می گویند: «مشکلات بهداشت روانی احتمال دارد که در اثر استرس، افـــردگی، اضطراب، مشکلات ارتباطی، تنهایی، مرگ یکی از بستگان، اندوه، اعتیاد، بیش فعالی، خود آزاری، اختلال های خلقی مختلف با سایر بیماریهای روانی ایجاد شوند».

بر اساس این تحقیق، صاحبان برند باتوجه به تأثیرهای عمیق روان شناختی اینفلوئنسرها بر مصرف کنندگان می توانند استفاده از بازاریابی تأثیرگذار را در صدر راهبردهای ترفیعی خود قرار دهند و بدین صورت درگیری ذهنی، روانی و عاطفی مصرف کننده را با محصول بالا برند.

موقر و همکارانش معتقدند: «لازم است اینفلوئنسرها بـه مـوج عمیق اثرهای رفتاری خود بر مخاطبان آگاه شوند. بدین سبب انتظار می رود با مدیریت رفتار و مطالب صفحات خود، اثـرهـای مخـرب تأثیر گذاری خودرا از بین ببرند و در راســــتای تأثیر گذاری مثبت هر چه بیشتر بر دنبال کنندگان خود تلاش کند. خریداران نیز باتوجه به تأثیرهای روان شناختی اینفلوئنسرهـا لازم است در انتخاب آنها و توجه به سفارش های این افراد دقت لازم را مبذول نمایند».

قابل ذکر است، این یافته ها که توجه به آنها برای هر دو سوی قضیه یعنی هم ایفلوئنسرها و هم افراد دنبال کننده آنها دارای نکاتی قابل توجه و مفید هستند، در فصلنامه «تحقیقات بازاریابی نوین» وابسته به دانشگاه اصفهان و انجمن علمی بازاریابی ایران انتشار یافته اند.





منبع:

1402/12/29
14:37:41
0.0 / 5
165
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی