محققان كشور بررسی كردند

جایگاه عسل ارگانیک در میان مصرف کنندگان

جایگاه عسل ارگانیک در میان مصرف کنندگان نیو وبلاگ: پژوهشگران در یک مطالعه جدید، به ارزیابی وضعیت رضایت مشتریان از عسل های ارگانیک تولیدی کشور پرداخته و رویکردهایی را برای افزایش علاقه مردم به مصرف این محصولات طبیعی ارایه داده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، نگرانی مصرف کنندگان در استفاده از محصولات غذایی ناسالم و تأثیرهای آن بر سلامتی، روزبه روز درحال افزایش بوده و بیان کننده ناپایداری مصرف مواد غذایی است. باتوجه به استفاده بی رویه از مواد شیمیایی سمی، مواد غذایی ارگانیک یک جایگزین مناسب برای رهایی از این بحران و حرکت به سمت سیستم غذایی پایدار هستند. به همین دلیل، مصرف مواد غذایی ارگانیک اهمیت بیشتری برای سیاست گذاران، پژوهشگران و مصرف کنندگان پیدا کرده است. عسل از گذشته های دور در سبد غذایی و مصرف های دارویی انسان نقش داشته و حتی در متون دینی مانند قرآن کریم از آن به عنوان شفابخش یاد شده است.

عسل ارگانیک به عنوان یک گزینه سالم تر از شکر و جایگزین طبیعی مناسبی برای مصرف کنندگان مطرح است. ظرفیتهای تولید عسل به سبب افزایش علاقه و تقاضا برای محصولات ارگانیک زنبور عسل در جهان درحال افزایش است. با توجه به این که ایران از بالاترین تولیدکنندگان عسل در جهان است، ولی در رتبه ۲۸ تولید عسل ارگانیک در جهان قرار دارد. تولیدکنندگان عسل با افزایش تقاضای مصرف کنندگان باید بدنبال رویکرد های جدید و درک نیاز مصرف کنندگان باشند تا رضایت محصول خود و وفاداری مشتریان را بهبود بخشند. رضایت مشتری به عنوان ابزار مهمی در فعالیت بازاریایی و نیز یکی از اصلی ترین ابعاد نظام های مدیریت کیفیت و مدلهای تعالی سازمانی است.

در تحقیقی که با همین مضمون توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه امام صادق (ع) انجام شده است، با بهره گیری از نگاهی به نام «متن کاوی»، رضایت مشتریان عسل های ارگانیک، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

آن ها در این تحقیق، بعد از جمع آوری دیدگاه های مشتریان با یک نرم افزار موسوم به خزشگر وب، به پالایش داده های جمع آوری شده پرداخته و با روش تحلیل مضمون، جدول نهایی عوامل مؤثر بر رضایت و نارضایتی مشتریان عسل ارگانیک را استخراج نمودند.

یافته های این پژوهش حاکی از آن هستند که عواملی چون قیمت بالا، شک در ارگانیک بودن عسل و بسته بندی نامطلوب به ترتیب بیشترین فراوانی را در علل نارضایتی مشتریان داشته و عواملی چون طعم مطلوب، کیفیت مطلوب و رضایت از تکرار خرید بیشترین فراوانی را در علل رضایت مشتریان دارند.

به گفته محمد نوروزی، استادیار و محقق گروه مدیریت تولید و عملیات دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) و همکارانش، «نتایج بررسی های ما نشان می دهند که مشتریان، توجه ویژه ای به خود عسل دارند؛ بطوریکه کیفیت و اصالت عسل در رضایت و نارضایتی آنها تأثیر ویژه ای دارد».

آن ها می گویند: «باتوجه به اینکه قیمت بالا از مهم ترین علل نارضایتی است، مواردی مانند ارسال رایگان، تخفیف و نظایر این ها می تواند به افزایش رضایت مشتریان عسل ارگانیک کمک کند».

بر اساس این تحقیق، بطور کلی، محصولات ارگانیک قیمت بالاتری نسبت به محصولات غیرارگانیک دارند که این امر بطور معمول به سبب هزینه های بیشتر برای تولید و فرآوری محصولات ارگانیک است. اما از آنجا که قیمت بالا به عنوان یکی از عوامل اصلی نارضایتی مشتریان از محصولات عسل ارگانیک است، سفارش می شود که تولیدکنندگان این نوع عسل، به آگاهی بخشی مزایای این محصولات نسبت به محصولات غیرارگانیک بپردازند و اقدام هایی را در راستای کاستن از فشار قیمت در نظر بگیرند.

نوروزی و همکارانش اعلام نموده اند: «کاهش هزینه های تولید، بهینه سازی فرآیندهای توزیع و همکاری با فروشگاه های زنجیره ای به سبب حجم بالای خرید، می تواند در کاهش هزینه ها و در نتیجه، کاهش قیمت مؤثر باشد».

همچنین به عقیده آنها، «در خیلی از موارد، تولید کنندگان عسل ارگانیک از برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان خود درباره ی اطلاع رسانی خصوصیات محصول و نحوه تولید آن غافل هستند. این ارتباط می تواند موجب اطمینان مشتریان درباره ی اصالت محصول نحوه تولید و دریافت اطلاعات مفید دیگر شود. همین طور تعامل مؤثر با مشتریان همچون پاسخگویی به سؤال ها و مشکلات آنها در فضای مجازی مبتنی بر بازاریایی محتوا و دیجیتال می تواند به افزایش رضایت مشتریان منجر شود».

طبق اطلاعات ارائه شده در این پژوهش، بهبود استانداردهای رسمی عسل ارگانیک و روش های تولید، بسته بندی و نگهداری با تنظیم گران و سیاست گذاران می تواند به بهبود کیفیت محصولات و افزایش رضایت مشتریان کمک نماید. همچنین، سازمان های دولتی می توانند با بوجودآوردن بستری برای آموزش کشاورزان در حوزه روش های تولید عسل ارگانیک و تشویق مصرف کنندگان به خرید محصولات ارگانیک به بهبود بازار مصرف این محصولات نیز کمک کنند.

گفتنی است، این یافته های پژوهشی در نشریه «تحقیقات بازاریابی نوین» انتشار یافته اند. این نشریه علمی پژوهشی در قالب فصل نامه توسط دانشگاه اصفهان انتشار می یابد.



منبع:

1403/01/19
09:13:34
0.0 / 5
182
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی