عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با نیو وبلاگ:

چاپ مقالات پژوهشی در سطح بین الملل مشکلات کشور را حل نمی کند

چاپ مقالات پژوهشی در سطح بین الملل مشکلات کشور را حل نمی کند نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، یک پژوهشگر با اعلان اینکه هدف از پژوهش باید حل مشکلات جامعه باشد، اظهار داشت: چاپ مقالات در سطح بین المللی لزوما مشکل کشور را حل نمی‍کند و سطح سواد نیز افزایش نم‍ی یابد.


شاهین رفیعی، عضو هیات علمی گروه مهندسی ماشین های کشاورزی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، درباره ی تاکید و ضرورت نگاشتن مقالات در پایگاه های استنادی اظهار داشت: صحبت هایم را با چند پرسش شروع می کنم، «آیا باید فقط دنبال رشد مجلات در پایگاه های استنادی باشیم؟» یا «باید برای پژوهش فاکتورهای دیگر نیز گذاشته شود؟» هم اکنون «چند درصد از پژوهش های ما مشکل کشور را حل می کند؛ حتی اگر مقاله ای هم چاپ نشود؟»، «آیا مشکلات کشور با افزایش مقالات بین المللی حل شده است؟»، مقالاتی وجود دارند که به جهت اینکه در مجلات منتشر شوند، باید پول پرداخت کرد و هنگامی که مقاله چاپ می شود، اگر دانشجویان بخواهند از اطلاعات مقاله استفاده کنند، باید پول به دلار بدهند، آیا این روش درست است؟
وی با تأکید بر این که انگیزه نخست برای انجام پژوهش نباید چاپ مقاله بین المللی باشد، افزود: بلکه هدف از پژوهش باید حل مشکلات جامعه باشد. باید شرکت های خصوصی، کارخانجات و دولت مشکلات را تعریف کنند. از طرف دیگر از دانشگاهیان برای حل مشکلات کشور کمک بخواهند. طبق یکی از قوانین باید قسمتی از بودجه صنایع برای تحقیقات و دانشگاه هزینه شود. در کشورهای خارجی سیاست های مالیاتی و انگیزشی برای ارتباط صنعت و دانشگاه گذاشته شده است. اگر بخش خصوصی در بورسیه کردن و انجام پژوهش از پژوهشگران و پژوهشگران حمایت کند، از مالیات آنها کاهش می یابد. یعنی دولت سیاست هایی گذاشته ارتباط بین دانشگاه و بازار آزاد قویی شود.
این پژوهشگر افزود: متاسفانه در کشور ما از کارمندان دولت خوب مالیات دریافت می کنند؛ اما در گرفتن مالیات از شرکت های خصوصی کوتاهی می شود. برای نمونه یک مرکز تحقیقاتی در وزارت کشاورزی با حضور ۲۵۰۰ هیات علمی تاسیس شده است، دولت بودجه را در اختیار آن مرکز قرار می دهد، آن مرکز تعیین می کند برای انجام تحقیقات از دانشگاه کمک بگیرد یا خیر. این مساله یعنی اصالت دانشگاه نادیده گرفته شده است. حال سوال اینجاست، به چه میزان در عرصه کشاورزی، وزارت کشاوزی توانسته مسئله محور تحقیقات را پیش ببرد و به چه میزان از دانشگاه ها کمک خواسته است؟ از بنده به عنوان هیات علمی از طرف وزارت علوم و وزارت کشاورزی خواسته ای وجود نداشته است، اگر خواسته ای هم بوده درباب نگاشتن مقاله برای دریافت امتیاز است. درست است، اگر امکانات وجود داشته باشد، مقالات را در سطح بین المللی به چاپ می رسانیم؛ اما لزوما با چاپ مقاله، مشکل کشور حل نمی شود و سطح سواد نیز افزایش نمی یابد.
رفیعی بیان کرد: زمانی طبق بخشنامه جذب دانشجو در سطح دکتری یکی از امتیازات نگاشتن مقاله بود و این مساله انگیزه ای برای دانشجو به شمار می آمد تا مقاله تدوین کند. هم اکنون به سبب صندلی اضافه یا برابری در مقطع تحصیلات تکمیلی، دانشجویان انگیزه ای برای نوشتن مقاله ندارند. بنا بر این اگر تعریف درستی از پژوهش نداشته باشیم، با تغییر شرایط از انگیزه دانشجویان برای نوشتن مقاله هم کاهش می یابد. باید تاکید کنم، تعریف درستی از پژوهش در کشور وجود ندارد و هنگامی یک رفتاری به وجود آمده است، نمی توان خیلی سریع آن رفتار را اصلاح کرد.



1403/01/26
19:14:46
0.0 / 5
149
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی