استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت وگو با نیو وبلاگ مطرح كرد

دستیابی پژوهشگران به روش جدید برای پیش گیری از لطمه های مسمومیت با متانول

دستیابی پژوهشگران به روش جدید برای پیش گیری از لطمه های مسمومیت با متانول نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، رییس مرکز تحقیقات مسمومین اظهار داشت: اگر بتوانیم از بیومارکرهای خونی در رابطه با پروتئین ها در تشخیص زود هنگام مسمومیت متانول استفاده نمائیم، می توان از لطمه های جدی و برگشت ناپذیر سمیت متانول در ارگان های حیاتی بدن همچون سیستم عصبی مرکزی پیشگیری کرد.


بابک مصطفی زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس مرکز تحقیقات مسمومین در گفت و گو با ایسنا، درباره ی نتایج انجام پژوهش تعیین الگوی پروتئومیکی سرم در افراد با مسمومیت ناشی از متانول اظهار داشت: مسمومیت با الکل های سمی خصوصاً با الکل متانول یکی از معضلات بهداشتی و درمانی کشورهایی است که نوشیدنی های الکلی را ممنوع کرده اند. بدین جهت به علت مسیر تولید غیرقانونی این الکل ها، تولید کنندگان این نوشیدنی از الکل متانول که نسبت به الکل اتانول ارزان تر است، استفاده می نمایند. بدین سبب در تهیه و تولید این نوشیدنی ها الکل متانول جایگزین الکل اتانول با درصدهای مختلف می شود.
وی ادامه داد: در ضمن پروسه متابولیزه شدن الکل متانول، متابولیک های توکسیک تولید می شود که این متابولیت ها می توانند به ارگان های حیاتی بدن همانند قلب و کلیه ها لطمه برسانند. در دستگاه عصبی مرکزی هم لطمه های برگشت ناپذیر خواهند داشت که می توان به نابینایی، خونریزی مغزی و عوارض هایی در رابطه با سیستم نورولوژیک اشاره نمود.
مجری طرح تعیین الگوی پروتئومیکی سرم در افراد با مسمومیت ناشی از متانول با اشاره به اهداف اختصاصی این طرح اظهار داشت: هدف نخست، تعیین پرفایل بیانی مربوط به پروتئین های موجود در سرم افراد مسموم با متانول است. هدف دوم این طرح مقایسه الگوی پروتئینی و بیومارکرهای مسموم با متانول در مقایسه با افراد سالم و سومین هدف، بررسی ارتباطات شبکه ای و بیان پروتئین ها در افراد مسموم با متانول و تعیین پروتیئن های کیوی بوده است.
وی ادامه داد: این طرح در مرکز مسمومین بیمارستان لقمان حکیم پس از گرفتن مجوزهای لازم و دریافت کد اخلاق در پژوهش انجام گرفت. در این طرح تعداد ۳۰ نفر از افرادی که با متانول مسموم شده اند انتخاب و بر روی آنها پژوهش انجام گرفت و در مقابل برای کارهای مقایسه ای هم گروه کنترل وجود داشت. معیار انتخاب نیز تشخیص مسمومیت بیماران با الکل متانول و داشتن عارضه چشمی بود.
رییس مرکز تحقیقات مسمومین اشاره کرد: معیار خروج هم بیماریها ایمونولوژیک، سابقه بیماری روماتیسمی، تومور مغزی و سابقه هرگونه جراحی در چشم و ترومای سر بود.
مصطفی زاده اشاره کرد: درنهایت پس ازانجام موفقیت آمیز این طرح به این نتیجه رسیدیم اگر بتوانیم از بیومارکرهای خونی در رابطه با پروتئین ها در تشخیص زود هنگام مسمومیت متانول استفاده نماییم، می توان از لطمه های جدی و برگشت ناپذیر سمیت متانول در ارگان های حیاتی بدن همچون سیستم عصبی مرکزی پیشگیری کرد.
انتهای پبام




منبع:

1403/01/28
08:56:34
0.0 / 5
128
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی