معاون پژوهشی وزیر علوم:

ممنوعیت نگاشتن مقاله به زبان فارسی از جانب وزارت علوم نیست

ممنوعیت نگاشتن مقاله به زبان فارسی از جانب وزارت علوم نیست به گزارش نیو وبلاگ، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه به هیچ عنوان ممنوعیت نگاشتن مقاله به زبان فارسی را  در نشریات دانشگاه ها نداشته ایم، اظهار داشت: از سالجاری اگر هر مجله علمی به زبان فارسی بتواند نمایه یکی از پایگاه های استنادی را برای نخستین بار دریافت کند، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان دریافت می کند.


پیمان صالحی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به نمایه سازی مجلات اظهار داشت: امیدواریم روند رشد مجلات در سال ۱۴۰۳ به صورت صعودی باشد و بتوانیم ضمن افزایش مجلات علمی به زبان فارسی در پایگاه های استنادی شاهد اثر بخشی این مجلات هم باشیم.
وی با اشاره به اینکه خیلی از مجلات علمی که در پایگاه های استنادی بین المللی نمایه می شوند، فارسی هستند، اضافه کرد: این مجلات یک چکیده انگلیسی دارند، اگر کسی در دنیا در بانک اطلاعاتی به دنبال تحقیقی باشد و یکی از مجلات فارسی مرتبط را پیدا کند، باید آنرا به انگلیسی یا هر زبانی که می خواهد ترجمه کند. بیشتر مجلات علمی که به زبان فارسی نمایه می شوند، در حوزه علوم انسانی هستند. جنس حوزه علوم انسانی و اسلامی متفاوت می باشد و شامل تاریخ، تمدن، عقیده و سبک زندگی می شود و باید به زبان شیوای فارسی بیان شوند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش که بعضی از مجلات دانشگاه های صنعتی مقاله فارسی را نمی پذیرند، اظهار داشت: به هیچ عنوان نگاشتن مقاله به زبان فارسی را در دانشگاه ها ممنوع نکرده ایم. به ندرت این ممنوعیت در بعضی از دانشگاه های پیش آمده است. بعضی از رشته های فنی برای عرضه اطلاعات، جذب مخاطب بیشتر و تاثیرگذاری در علم جهان به زبان انگلیسی مجلات را می نویسند و نمایه می کنند.
وی با اشاره به اینکه میزان ارجاعات به مقالات آمار خوبی دارد، اظهار داشت: اگر رتبه ما در اسکوپوس ۱۶ است، میزان ارجاع در جهان هم همین میزان است.
صالحی با اشاره به اینکه مجلاتی علمی که نمایه پایگاه های استنادی را دریافت نمایند، مورد حمایت مالی قرار می گیرندف اظهار داشت: از سالجاری هر مجله علمی به زبان فارسی بتواند نمایه یکی از پایگاه های استنادی را برای نخستین بار دریافت کند، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان دریافت می کند. اگر این مجلات به زبان انگلیسی باشند، حداقل مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان را دریافت می کنند. این مبلغ بعنوان حق الزحمه داده نمی شود؛ بلکه برای تأمین زیرساخت هاست تا مجلات وابسته به انجمن علمی و دانشگاه نباشند.
به قول معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تابحال حدود ۱۶۸ مجله در پایگاه های استنادی نمایه شده اند که سال جاری دو مجله از جانب دانشگاه اصفهان نمایه شد و با قوانین جدید بودجه دریافت نمودند.
وی به قدرت علمی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: هر کسی در دنیا می داند که پیشران حوزه نظامی دانشگاه ها هستند. بازار کشش فعالیتهای تحقیقاتی هم حوزه نظامی است. بسیاری از کسانی که در دانشگاه های دنیا فعالیت می نمایند، نمی دانند تحقیقات آنها در حوزه نظامی استفاده می شود. شک نکنید از روی خروجی فناوری های شما می فهمند که چه آدمی ساخته اید و چه صنعت های بزرگ دنیا را آموخته اید.
صالحی تصریح کرد: برای پیشرفت و توسعه کشور باید به علوم پایه بیشتر توجه کرد. به هر حوزه ای بیشتر توجه شد و سرمایه گذاری بیشتری کردیم، نتایج مطلوبی دریافت کرده ایم. اگر در حوزه ای هم ضعف داریم به این علت است که به آن اهمیت نداده ایم.



1403/02/18
08:39:29
0.0 / 5
121
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , تحقیقات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی