یک طرح ساده زندگی مردم پس از جنگ 12 روزه است مستندسازی در دل بحران

یک طرح ساده زندگی مردم پس از جنگ 12 روزه است مستندسازی در دل بحران نیو وبلاگ: کتایون جهانگیری کارگردان مستند «یک طرح ساده» معتقد است آنچه او را در جنگ 12 روزه تحت تأثیر قرار داده، رفتار مردم در دل بحران بوده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبر آنلاین به نقل از مهر، کتایون جهانگیری کارگردان مستند «یک طرح ساده» درباره ی خصوصیت های این فیلم اظهار داشت: ساخت فیلم در دوران بحران، یعنی زمانیکه کشور با حوادثی چون سیل، زلزله، آتشسوزی یا جنگ مواجه می شود، اهمیت ویژه ای دارد. موضوعی که در جریان جنگ ۱۲ روزه برای من مهم بود این بود که چطور مردم در این شرایط رفتار می کنند و چه واکنشی در قبال یکدیگر و مشکلات نشان می دهند؟ بنابراین هنگامی که عنوان شد تا فیلم هایی در رابطه با آن دوره ساخته شود، همان دغدغه به سراغم آمد. فکر کردم مردم چه طور یکدیگر را حمایت کردند و آیا شرایط بحرانی آنها را به هم نزدیکتر کرد. من با یک مؤسسه نیکوکاری آشنا شدم و تحقیقاتی داشتم در مورد بعضی فعالیتهای آنها. تصورم این بود که در حالی که همه کارشان را ترک کردند و همه جا تعطیل شده حتماً این موسسه مانند بقیه مراکز فعالیتش را متوقف کرده است، ولی بعد متوجه شدم اشتباه کردم، بعضی امور به دلایلی تعطیلی ندارد. اموری که با زندگی سر و کار دارد. همین پایه طرح و ایده فیلم من شد. البته قصه فیلم نه!
چالش های ساخت فیلم
این مستندساز درباره ی دشواری های تولید فیلم توضیح داد: امروزه مستندسازی به علل متفاوت در مقابلش دیوار احساس ناامنی و بی اعتمادی قرار گرفته است. آدم ها سخت مقابل دوربین می آیند و اگر هم بیایند خیلی مواقع راحت نیستند. از طرفی دغدغه ها زیاد شده و مستندها هم نسبت به گذشته کم کارآمدتر و کم تاثیرتر شده اند. منظورم این است که در حوزه اجتماعی تاثیرشان را از دست داده اند. شاید پست های فضای مجازی خیلی کارآمدتر از فیلمهای مستند شده باشد. هماهنگی، مجوز و صداقت در مقابل دوربین به چالشی بزرگ بدل شده است. از طرفی، در این مورد خاص زمان برای انجام تولید و فیلمبرداری بسیار محدود بود. فرصت کافی برای ایجاد ارتباط، شناخت و صمیمیت نداشتیم؛ خصوصاً وقتی مبحث اجتماعی است و فیلم هم مصاحبه محور نیست نیاز داریم با سوژه ها آشنا شویم و آنها با ما احساس راحتی کنند. از سویی فیلم باید حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه در ایام پایانی فیلمبرداری ناگهان برخی افراد اعلام نمودند دیگر مایل به حضور نیستند. این مساله موجب شد مجبور شوم تغییراتی در مکان، روند روایت و برخی اتفاقات ایجاد کنم. چنین چالش هایی همیشه در مستندسازی وجود داشته است، اما با محدودیت زمانی و بودجه بسیار اندک، فشار زیادی به من وارد شد.
محدودیت های فیلمبرداری در بحران
جهانگیری درباره ی فیلمبرداری در شرایط جنگ ۱۲ روزه توضیح داد: در آن دوره امکان فیلمبرداری بیرونی حدودا وجود نداشت و عملا کسی اجازه ثبت تصویری نداشت. بنابراین مجبور شدم سراغ روایتی بروم که در دوران بعد از واقعه شکل می گیرد. در حالیکه ثبت واقعه در لحظه، کیفیت و اثربخشی متفاوتی دارد. مستندساز وقتی ناچار است در پساواقعه روایت کند، با چالش مهمی مواجه است؛ چطور وارد قصه شود و آنرا درست بیان کند؟ برای من مهم بود بحران و آن چه رخداده بود تا حد امکان دقیق نشان داده شود.
مستندسازی و معضل مجوز
وی درباره ی دشواری های تولید مستند اظهار داشت: مساله مجوزها در بسیاری مواقع کار مستندسازان را حدودا ناممکن کرده است. یک مستندساز نمی تواند در شرایط بحرانی، آزادانه وارد موقعیت شود و وقایع را به صورت حقیقی ثبت کند. مجوزهای متعدد، محدودیت ها و برخوردهای سلیقه ای مانع کار می شوند و گاهی با برچسب زنی برای مستندساز مشکلاتی ایجاد می کنند. در حالیکه در بسیاری کشورها، خبرنگاری و مستندسازی در بحران آزادتر است. حتی خبرنگاران ما هم نمی توانند بدون دغدغه وارد شرایط بحرانی شوند، چون امکان دارد با نارضایتی افراد مواجه شوند.
«سینماحقیقت» مجالی برای مستندسازان
جهانگیری درباره ی جشنواره «سینماحقیقت» اظهار داشت: این جشنواره معتبرترین و مهم ترین جشنواره مستند در ایران است؛ جشنواره ای حرفه ای با سابقه طولانی که حتی در سخت ترین شرایط هم کوشیده مستندسازان را گرد هم بیاورد. یکی از چالش های همیشگی این جشنواره، مانند بسیاری رویدادهای دیگر، مساله مکان برگزاری است. بعد از این همه سال هنوز مکان استاندارد و مناسبی برای جشنواره ساخته نشده و توجه کافی به آن نشده است؛ موضوعی که به عقیده من وزارت ارشاد باید برای آن تدبیر می کرد.
او در آخر تصریح کرد: مکانهای فعلی اغلب امکان ایجاد فضای جمعی، تعامل، گفتگو و مراوده فرهنگی را ندارند. با این وجود «سینماحقیقت» فرصتی باارزش برای دیدن آثار یکدیگر و بهره مندی از کارگاه هاست. امیدوارم مردم بیشتری در سنین متفاوت به تماشای فیلم ها بیایند تا جشنواره در فضایی پر قدرت از حضور و پرسشگری تماشاگران برگزار گردد.
بطور خلاصه از طرفی دغدغه ها زیاد شده و مستندها هم نسبت به گذشته کم کارآمدتر و کم تاثیرتر شده اند. محدودیت های فیلمبرداری در بحران جهانگیری در رابطه با ی فیلمبرداری در شرایط جنگ ۱۲ روزه توضیح داد: در آن دوره امکان فیلمبرداری بیرونی حدودا وجود نداشت و در عمل کسی اجازه ثبت تصویری نداشت. سینماحقیقت مجالی برای مستندسازان جهانگیری در رابطه با ی جشنواره سینماحقیقت گفت: این جشنواره معتبرترین و مهم ترین جشنواره مستند در ایران است؛ جشنواره ای حرفه ای با سابقه طولانی که حتی در سخت ترین شرایط هم کوشیده مستندسازان را گرد هم بیاورد.

منبع:

0.0 / 5
8
1404/09/14
11:21:06
تگهای مطلب: آنلاین , تحقیقات , جهان , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی

نیو وبلاگ، صدای خودرا به گوش دیگران برسانید : وبلاگ شما، هویت شما