تفاهمنامه ایرانداک و سازمان بازرسی برای پیشرفت سلامت علمی کشور
به گزارش نیو وبلاگ، رئیس ایرانداک با امضای تفاهم نامه با سازمان بازرسی، از آمادگی این پژوهشگاه برای همکاری در حوزه های هوش مصنوعی و تحلیل داده ها جهت رویارویی با تقلب علمی اطلاع داد.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در مراسمی با حضور مقامات ارشد سازمان بازرسی کل کشور و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تفاهمنامه همکاری مشترک بین دو نهاد به امضا رسید. این تفاهمنامه در امتداد نیل به اهداف عالیه سند تحول و تعالی قوه قضاییه و به عنوان بستری برای همگرایی و همکاریهای طرفین با هدف ایجاد شناخت مشترک از مسایل و چالش های موجود حوزه نظارت و بازرسی و سودجستن از ظرفیتهای کارشناسی و نخبگانی طرفین در جهت تدوین و نهادینه سازی راهکارهای مطلوب حل مسایل کشور؛ منعقد گردید.
در این مراسم که ۳۱ خردادماه ۱۴۰۵، در ساختمان مرکزی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، محمدامین کیخای فرزانه، مدیر مرکز آموزش و پژوهش مبارزه با فساد و سلامت اداری سازمان بازرسی، ضمن اشاره به جایگاه قانونی این سازمان مبتنی بر قانون اساسی، عنوان کرد: سازمان بازرسی کل کشور بر مبنای قانون اساسی، دو وظیفه مهم اجرای صحیح قوانین و جریان یافتن صحیح امور را بر عهده دارد. در دوره تحول و تعالی، رویکرد ما بر استفاده از همه ظرفیتهای علمی کشور برای تحقق این مأموریت ها استوار بوده است.
وی با تاکید بر نقش راهبردی ایرانداک، اضافه کرد: مجموعه ایرانداک نه یک پژوهشگاه صرف، بلکه یک پژوهشگاه پشتیبان و راهبر کل عرصه های علمی کشور است. این مجموعه مخزنی از داشته های علمی کشور شمرده می شود و اگر مقرر است مدیریت دانش در کشور اتفاق بیفتد، راهبر آن در حوزه نهادهای اجرایی و وزارتخانه های راهبردی، ایرانداک است.
فرزانه ضمن اشاره به وجود انحرافات و استنکاف برخی مجموعه ها از همکاری با ایرانداک، اشاره کرد: متاسفانه برخی از مجموعه ها از همکاری با ایرانداک خودداری می کنند و این خود یک انحراف است. امیدواریم این تفاهمنامه بتواند موانع را برطرف کرده و زمینه استفاده سازمان بازرسی از این مخزن عظیم علمی را فراهم آورد.
احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور، نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و تسلیت ایام محرم و شهادت دانشمندان کشور، به نقش حیاتی مراکز علمی در استقلال کشور اشاره نمود و اظهار داشت: دشمن امروز به این نتیجه رسیده است که یکی از طریق های ضربه زدن به یک ملت مستقل، ضربه به حوزه علمی و پژوهشی آن کشور است. شهادت دانشمندان و فرماندهان ما، نشان دهنده این حقیقت تلخ است. این مسئولیت فعالین حوزه علمی را دوچندان می کند.
وی با تاکید بر رویکرد علم محور در فعالیتهای نظارتی، اضافه کرد: هر اقدامی که پیوست علمی نداشته باشد، محکوم به شکست است. در دوره تحول و تعالی، یکی از محورهای ویژه ما، علم پایه بودن فعالیتهای نظارت و بازرسی بوده است. خوشبختانه با این رویکرد، موفق به شناسایی ۲۱۴ لطمه کلان در کشور شدیم که حدود ۷۴ مورد از آنها مسدود یا مهار شده است. این تفاهمنامه می تواند به ما در ادامه این مسیر کمک نماید.
در ادامه محمد حسن زاده، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، ضمن تشکر از مسؤلان سازمان بازرسی، به قابلیتهای این پژوهشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: ایرانداک دارای ماهیتی دوگانه است. از یک سو، یک پژوهشگاه تخصصی در حوزه علوم و فناوری اطلاعات است که با سودجستن از لابراتوار های پیشرفته همچون لابراتوار هوش مصنوعی، به سازمان های مختلف خدمات عرضه می کند. از طرف دیگر، به عنوان متولی اصلی مدیریت اطلاعات علمی کشور، با تمام دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ارتباط دارد و سامانه های ملی مانند ثبت رساله ها، همانندجویی و تأمین پایگاه های اطلاعاتی خارجی را مدیریت می کند.
حسن زاده با اعلان اینکه در طول جنگ اخیر، تنها اتصالی که قطع نشد، پایگاه های علمی بودند، اضافه کرد: با وجود قطع کامل اینترنت، دسترسی دانشگاه ها به پایگاه های اطلاعاتی بین المللی حفظ شد و این افتخار بزرگی برای مجموعه ماست.
وی ضمن اشاره به سابقه ۶۰ ساله ایرانداک، اظهار داشت: بودجه فعلی ما حدود یک ششم بودجه اولیه است و نیروی انسانی از ۳۸۴ نفر به ۱۲۰ نفر کاهش یافته، اما فعالیتهای ما حدود ده برابر شده است. هم اکنون ضریب راندمان در ایرانداک حداقل ۱۷۰ درصد است و این حاصل تلاش جهادی همکارانم بوده است...
رئیس ایرانداک در ادامه به قانون پیشگیری و رویارویی با تقلب در تهیه آثار علمی اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه با اصلاح بخشنامه اجرایی این قانون در دولت شهید رئیسی، ایرانداک به عنوان تنها متولی شناسایی شد. بررسی ها نشان داده است که وزارت علوم که بیشترین همکاری را با ما دارد، کمترین تعداد مقاله های بازپس فرستاده شده (Retraction) را در جهان دارد، در حالیکه مجموعه هایی که کمترین همکاری را با ما داشته اند، بیشترین ریترکشن را ثبت کرده اند. این نشان داده است که سلامت علمی در داخل، به اعتبار نظام علمی کشور در خارج منجر می شود.
رئیس پژوهشگاه در انتها با بیان آمادگی کامل ایرانداک برای همکاری با سازمان بازرسی، اشاره کرد: ما آماده عرضه هرگونه خدمات پژوهشی، طراحی سامانه، تحلیل داده های علمی و پشتیبانی از تصمیم گیری های شاهدمحور هستیم. امیدواریم این تفاهمنامه، قدمی مؤثر در جهت ارتقاء سلامت و کار آمدی نظام علمی کشور باشد.
گفتنی است این تفاهمنامه در امتداد اجرای ماده یک قانون پیشگیری و رویارویی با تقلب در تهیه آثار علمی و با هدف هم افزایی ظرفیتهای علمی و نظارتی دو نهاد منعقد شده است. بر طبق این تفاهم نامه، مقرر است همکاریهای پژوهشی، آموزشی و فناورانه در حوزه های مختلف همچون هوش مصنوعی، تحلیل داده های علمی و سامانه های نظارتی صورت گیرد.
به طور خلاصه، در این مراسم که ۳۱ خردادماه ۱۴۰۵، در ساختمان مرکزی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، محمدامین کیخای فرزانه، مدیر مرکز آموزش و پژوهش مبارزه با فساد و سلامت اداری سازمان بازرسی، ضمن اشاره به جایگاه قانونی این سازمان مبتنی بر قانون اساسی، اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس قانون اساسی، دو وظیفه مهم اجرای صحیح قوانین و جریان یافتن صحیح امور را بر عهده دارد. وی ضمن اشاره به سابقه ۶۰ ساله ایرانداک، عنوان کرد: بودجه فعلی ما حدود یک ششم بودجه اولیه است و نیروی انسانی از ۳۸۴ نفر به ۱۲۰ نفر کاهش یافته، اما فعالیت های ما حدود ده برابر شده است. بررسی ها نشان داده است که وزارت علوم که بیشترین همکاری را با ما دارد، کمترین تعداد مقاله های بازپس فرستاده شده (Retraction) را در جهان دارد، در صورتی که مجموعه هایی که کمترین همکاری را با ما داشته اند، بیشترین ریترکشن را ثبت کرده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب