بی خواب ها نمی دانند كه خواب هستند!

بی خواب ها نمی دانند كه خواب هستند! نیو وبلاگ: كارشناسان الگوهای خواب افراد مبتلا به بی خوابی را مطالعه كرده و دریافتند كه مغز آنها در متوقف كردن واكنش شناختی برای حالت های بیداری و خواب با دشواری مواجه می باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، مطالعه اخیر توضیح می دهد كه بی خوابی نمی تواند به سادگی تنها بی خوابی تعبیر شود، بلكه به ناتوانی مغز در جلوگیری از عملكرد در حالت بین بیداری و خواب بستگی دارد.
بی خوابی یا كم خوابی یك علامت است كه فرد به صورت مستمر به خواب نمی رود؛ به عبارتی دیگر مشكل در به خواب رفتن، بیدار شدن مكرر در خلال شب همراه با ناتوانی یا اشكال در به خواب رفتن مجدد، بیدار شدن خیلی زود در بامداد و خوابی كه سبب تجدید قوا نشود را بی خوابی گویند.
بی خوابی یكی از اختلالات خواب است كه در روانشناسی خواب، مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.
ناتوانی در به خواب رفتن یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را كم خوابی می گویند. كم خوابی در واقع خود بیماری به حساب نمی آید بلكه جزو علائم به حساب می آید. كم خوابی معمولا ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است.
از دیگر علل كم خوابی، می توان احساس عدم امنیت، ترس از تنهایی، افسردگی و مصرف كافئین را نام برد.
كم خوابی در میان زنان نسبت به مردان رایج تر است. بنا بر آمارهای وزارت بهداشت آمریكا سالانه ۶۴ میلیون نفر از آمریكایی ها از كم خوابی رنج می برند.
مصرف داروهای ضدافسردگی و قرص های خواب آور می تواند برای درمان موقت این بیماری مفید باشد، اما بهترین راه برای درمان آن، تحریك دستگاه عصبی مركزی است.
محققان با عنایت به تحلیل رفتار و عادات گروه های مختلفی از مردم در كشورهای مختلف و از گروه های سنی متفاوت و همینطور بررسی گروه های مختلف از افرادی كه از انواع بی خوابی رنج می برند، به این نتیجه رسیده اند كه استفاده از تلفن همراه به علت وجود نرم افزارهایی مانند شبكه های اجتماعی و شبكه های پیام رسان در آن ها یكی از عوامل اثرگذار در بی خوابی هستند.
این نرم افزارها به خصوص زمانی كه روی تلفن همراه استفاده می شوند و با كاربر به تخت خواب می روند، سبب برهم زدن تمركز پیش از خواب می شوند، به گونه ای كه حدودا پس از دریافت یا ارسال یك پیغام، بدن برای آنكه بتواند مجددا به تمركز لازم برای خواب برگردد، به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
این مبحث به علت تكرار شدن و با در نظر گرفتن این كه شبكه های اجتماعی در همه جای دنیا در دسترس بوده و تعطیلی و هزینه چندانی هم ندارند، به یكی از عوامل بی خوابی در عصر حاضر تبدیل گشته است.
به نظر متخصصان، میزان بی خوابی با بالا رفتن سن افزایش می یابد و در افراد بالای ۶۵ سال این میزان از درصد بالاتری برخوردار است، اما به صورت كلی اختلالات خواب در همه سنین حتی در سنین كودكی هم مانند بزرگسالی وجود دارد.
آمار گویای این نكته است كه یك سوم مردم ایران از بی خوابی بعنوان شایع ترین اختلال خواب رنج می برند.
محققان معتقدند كه بازدیدهای پرتكرار روزانه از شبكه های اجتماعی مانند فیس بوك و توییتر فرصت برخورداری از یك خواب خوب شبانه را از بین می برد و از جانب دیگر، افرادی هم كه مشكلات خواب دارند، ممكن است از پرسه زدن در این شبكه های مجازی بعنوان راهی برای وقت گذرانی استفاده كنند.
مغز افراد عادی در هنگام آماده شدن برای خواب، فعالیت های عصبی را خاموش می كند، اما مغز یك فرد بی خواب در مهار فعالیت هایی كه برای خواب ضروری می باشد، مشكل دارد.
"دنیل كی"، استاد روانشناسی دانشگاه "بریگهام یانگ"، مطالعه ای انجام داده است كه نشان داده است اختلال در فرایند مهار مغز سبب بی خوابی می گردد.
كی توضیح داد: مطالعات قبلی نشان داد كه بیماران مبتلا به بی خوابی ظاهرا به خواب می روند، چشمشان بسته است و مغزشان در یك الگوی خواب مشخص است، اما وقتی شما آنها را بیدار می كنید به شما می گویند بیدار بودم!
وی همینطور نظریه قبلی را كه بعضی از دانشمندان خواب را به دو حالت خواب و بیداری تعریف كرده بودند، نقض كرد.
وی تاكید كرد كه خوابیدن لزوما به معنای آن نیست كه شخص حالت آگاهی خویش را از دست داده باشد.
برای درك بهتر نظریه "كی"، از شركت كنندگان در این مطالعه خواسته شد تا تحت آزمایش چندگانه خواب قرار گیرند. این آزمایش بالاترین استاندارد برای اندازه گیری خواب است.
آزمایش چندگانه خواب یا پلی سومنوگرافی(Polysomnography) آزمایشی است كه نوار مغزی (الكتروانسفالوگرافی) را در خلال خواب ثبت می كند؛ اغلب همراه با آن، از الكترواكولوگرافی (ECG)، الكترومیوگرافی (EMG)، بازشدن قفسه سینه و ثبت وضعیت تورم آلت تناسلی، اشباع اكسیژن خون، حركت بدن، دمای بدن، پاسخ گالوانیك پوست (GSR و سطح اسید معده استفاده می گردد.
اساسا این آزمایش برای تعیین مدت زمان تجربه حالت خواب و بیداری در شركت كنندگان مورد استفاده قرار گرفت.
پلی سومنوگرافی نشان داد كه شركت كنندگان با عنایت به میزان فعالیت های مغزی شان، بیدارتر از آنچه دستگاه اندازه گیری نمود، بودند.
"كی" به این نتیجه رسید كه افراد مبتلا به بی خوابی ممكن است بتوانند از مدیتیشن ذهنی برای كاهش صدمه در فرایندهای شناختی كه مانع آگاهی و منجر به خواب می شود، بهره مند شوند.
محرومیت از خواب می تواند منجر به عوارض جدی مانند میگرن و فشار خون بالا شود.
كارشناسان خواب گفته اند كه میزان كافی خواب می تواند مانع تغییر خلق و خو و تحریك پذیری شود.
داشتن یك الگوی خواب منظم، حالت آگاهی و خواب را به بدن و مغز آموزش می دهد. این بدان مفهوم است كه یك فرد باید برنامه فعالیت های روزانه برای خود تعیین كند.
وسایلی نظیر تلفن همراه و تلویزیون هم می توانند مانع از خواب شود. مغز تا زمانی كه محرك هایی وجود داشته باشد كه آن را جذب نماید، فعالیت می كند.
كارشناسان پیشنهاد می كنند كه تلفن های همراه و صفحه نمایش تلویزیون را خاموش نماییم و به جای آن، یك كتاب بخوانیم.
افرادی كه به سختی می خوابند، باید مصرف كافئین خویش را كاهش دهند، چون كه كافئین به عصب ها پیام می دهد كه بیدار بمانند.
همچنین تمرین تنفس مانند مدیتیشن می تواند بدن را ریلكس كند، زیرا به اكسیژن اجازه می دهد كه در سراسر بدن جریان یابد.
"كی" اظهار داشت كه تحقیقاتش تنها یك مطالعه پیشرو است كه راه را برای مطالعات بالقوه آینده در درمان بی خوابی باز می كند.



1397/01/13
19:04:48
5.0 / 5
5528
تگهای خبر: محقق , نرم افزار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی