نبرد گفتمان ها: جنگ ضد ترور و اتحاد ضد مجتمع نظامی صنعتی

نبرد گفتمان ها: جنگ ضد ترور و اتحاد ضد مجتمع نظامی صنعتی نیو وبلاگ نبرد گفتمان ها: جنگ ضد ترور و اتحاد ضد مجتمع نظامی صنعتی


تفاوت میان «جنگ ضد تروریسم» و «جنگ ضد ترور» در این است كه «تروریسم» به گروه های «تروریست» اشاره دارد كه عمدتاً نام و نشان و موقعیت مشخصی دارند. جنگ با آن ها یك نبرد محدود و مدت دار است كه با نابودی آن ها به پیان می رسد. و وقتی جنگ ضد «تروریسم» تمام شد٬ آمریكا موظف است كه نیروهای خویش را از منطقه خارج سازد.

اما جنگ ضد «ترور» یك مفهوم بسیار انتزاعی تر و مبهم تری است. «ترور» به مفهوم «وحشت» است كه یك «حالت روانی» در انسان است. می توان به اسم «جنگ ضد وحشت» به یك منطقه لشگركشی كرد و پیگاه های نظامی در آن جا مستقر ساخت. اما پایانی برای یك جنگ فیزیكی برضد یك حالت روانی متصور نیست.

پس با چنین نام گذاری هوشمندانه ای برای یك عملیات نظامی٬ دست دولت آمریكا برای حضور دائمی در منطقه باز می ماند. «ترور» می تواند روزی صدام حسین باشد٬ روزی القاعده٬ روزی برنامه هسته ای ایران٬ روزی برنامهء موشكی ایران٬ روزی نفوذ استراتژیك ایران یا روسیه در منطقه...

بر اساس تحقیقات رابرت پیپ (Robert Pape) - استاد دانشگاه شیكاگو و از برجسته ترین محققان پدیدهء تروریسم در جهان - از سال ۱۹۸۲ تا سال ۲۰۰۳ (آغاز جنگ عراق) تنها ۳۴۳ عملیات انتحاری در ۱۸ كمپین تروریستی و توسط ۱۱ گروه مختلف در سراسر جهان ثبت شده است.

اما از سال ۲۰۰۴ (بعد از لشگركشی آمریكا به عرق) تا سال ۲۰۱۵ تعداد عملیات انتحاری ثبت شده در جهان از ۳۴۳ به ۴۶۲۰ رسید.

یعنی نه تنها با آغاز كمپین «جنگ ضد ترور» تعداد عملیات تروریستی در جهان بیش از در ۱۰ برابر افزایش یافته كه دهها شبكهء تروریستی حرفه ای مانند داعش٬ جبهه النصره٬ القاعده٬ جیش النصر٬ جیش الاسلام٬ احرار الشام و امثالهم متولد شدند یا به سرعت در سراسر منطقه تكثیر و رشد و نمو یافتند.

مضاف بر این٬ در این مدت٬ میلیون ها شهروند عراقی٬ لیبیایی٬ سوری٬ یمنی٬ افغانستانی٬ فلسطینی و..توسط جنگ های مستقیم یا نیابتی جان خویش را از دست داده اند.

می توان به صراحت اظهار داشت كه تنها پیروز عملیات «جنگ ضد ترور»٬ شركت های اسلحه سازی یا مجتمع نظامی صنعتی آمریكا بود كه با قرارداد های صدها میلیار دلاری فروش اسلحه به كشورهای منطقه و سرمایه گذاری ۷ تریلیون دلاری از جیب مالیات دهندگان آمریكا٬ كل منطقه را از محصولات جنگ افزاری خود اشباع نموده اند.

نه تنها بعد از این ۱۴ سال حس «ترور» (وحشت) با عملیات «جنگ ضد ترور» در منطقه خاورمیانه و اروپا و آمریكا كاهش نیافته٬ كه امروز تمام مردم جهان هر لحظه در وحشت و اضطراب آغاز جنگ هایی در مقیاس جهانی بسر می برند.

امروز چیزی كه به اسم «تروریسم» در منطقه یا «ترور» در افكار عمومی جهان٬ می شناسیم٬ خود محصول جانبی مجتمع عظیم صنعتی نظامی آمریكاست كه تمام كرهء زمین - و همچون خود خیابان ها و خانه ها و مدارس آمریكا را - به بازار اسلحه و مهمات خود تبدیل نموده و جان و امنیت روانی انسان ها را به مخاطره انداخته است.

«جنگ ضد ترور» تنها یك شعار فریبده است كه در لوای آن حضور دائمی نظامی آمریكا در منطقه و تجارت هزاران میلیارد دلاری اسلحه و گروگان گرفتن امنیت روانی ملت های جهان امكان پذیر می گردد.

ایران بعنوان كشوری كه در آماج هجمه های بی وفقهء متجمع نظامی صنعتی آمریكا قرار دارد٬ نمی توان تنها با اتكا به نیروی نظامی خود این دستگاه سترگ اقتصادی-نظامی را شكست بدهد. بلكه شكست این «مجتمع» مستلزم شكست «گفتمان» آن در افكار عمومی منطقه و جهان است.

امروز دستگاه دیپلماتیك ایران به یاری جامعهء مدنی و شبكه های اجتماعی و رسانه های جمعی٬ باید گفتمان «جنگ ضد ترور» دولت آمریكا را با گفتمان «اتحاد ضد مجتمع نظامی صنعتی آمریكا» در افكار عمومی جهان مغلوب سازد.

البته موفقیت چنین طرحی مستلزم بكارگیری تمام ظرفیت های دیپلماسی عمومی و رسانه ای و شبكه های اجتماعی و ابزار ارتباط جمعی و گردش آزاد اطلاعات و مجال بخشیدن به خلاقیت های جامعهء مدنی در داخل كشور است. 5/آپریل/2018

1397/02/14
21:13:57
5.0 / 5
4544
تگهای خبر: جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی