كشف سه جرم در مركز كهكشان راه شیری

كشف سه جرم در مركز كهكشان راه شیری به گزارش نیو وبلاگ محققان سه جرم عجیب را در نزدیكی ˮكمان A؛ˮ(Sagittarius A؛) یافتند. كمان A، یك منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مركز كهكشان راه شیری است و تصور می گردد كه یك سیاه چاله ابر پرجرم باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، بعد از 12 سال مشاهده "تلسكوپ های كك"(W. M. Keck Observatory) در رصدخانه مونوكی در هاوایی، محققان دریافتند كه هم اكنون سه جرم اسرارآمیز در اطراف این سیاه چاله عظیم قرار دارند.
محققان توضیحات زیادی درباره این جرم ها نداده اند، اما فرضیه آنها این است كه این ها بخشی از اجرام "كلاس جی" (G-class) هستند.

اجرام كلاس جی چه هستند؟

در سال 2004، گروهی از اخترشناسان یك جرم قرمز رنگ و خاكی را كه در اطراف كمان A می چرخیدند، مشاهده نمودند. محققان این اجرام را G1 نامیدند سپس در سال 2012 هم یك جرم مشابه به G1 كه در حال چرخش بود مشاهده نمودند و آن را G2 نامیدند. دانشمندان در ابتدا معتقد بودند كه آنها ابرهای گاز هستند.

با این حال، هنگامی كه اجرام به كمان A نزدیك شدند، ستاره شناسان نظر خود در خصوص ابرهای گازی بودن را تغییر داده و تصور كردند كه G1 و G2 ستاره های پف كرده هستند. آنها به اندازه كافی عظیم بودند تا بتوانند از سیاه چاله جدا شده و توسط یك ابر بزرگ گرد و غبار و گاز محاصره شوند.

جی3، جی4 و جی5

با استفاده از "طیف سنج تصویربرداری مادون قرمز كك" (OSIRIS)، محققان توانستند گاز و گرد و غبار اطراف سیاه چاله را اندازه گیری كنند، كه این امر سبب شد تا این سه جسم جدید فوق العاده سریع و در حال حركت نزدیك به كمان A را بیابند.

"جی3، جی4 و جی5 " (G3، G4، And G5) اجرام روشن، قرمز رنگ و غبارآلودی هستند كه هیدروژن منتشر می كنند. آنها دمای نسبتا كمی دارند و دمای آنها چند صد كلوین ثبت شده است. در مقابل، ستارگان طبیعی دارای درجه حرارت 2000 كلوین و بالاتر هستند. آنها همانند ابرها پف كرده به نظر می رسند، اما آنها مانند ستاره های فشرده و جامد هستند. از دید محققان، این اجرام با سرعت یك دهم سرعت G1 وG2 در حال حركت هستند و روشن تر از آن دو هم هستند.

در نزدیكی مركز راه شیری، حدود یك دهم سال نوری دور از سیاه چاله 36 ستاره عظیم جوان به نام ستاره B در مدارهای طولانی در اطراف سیاه چاله، قرار دارند.

مشكل این است كه حضور این سیاهچاله، تولید ستاره های جدید در این قسمت از كهكشان را غیرممكن می سازد. محققان معتقدند كه "مكانیزم كوزای" (Kozai- mechanism) می تواند توضیحی عرضه نماید. هنگامی كه دو ستاره كنار هم در نزدیكی یك سیاهچاله قرار دارند، نیروی عظیم گرانش سیاهچاله، مدارهای خویش را منحرف می كند و سبب می گردد آنها با یكدیگر برخورد كنند.

این برخورد سبب می گردد تا این ستارگان با یكدیگر تركیب شده و مقدار زیادی انرژی تولید كنند و این عمل سبب تولد یك ستاره عظیم جدید احاطه شده توسط یك ابر خاكی و قرمز رنگ می گردد.

محققان به مطالعه خود درباره این اجسام ادامه خواهند داد. مطالعات محققان 6 ژوئن در" نشست انجمن نجوم آمریكا"(American Astronomical Society Meeting) در دنور عرضه شد.



 

1397/03/19
21:36:01
5.0 / 5
4917
تگهای خبر: امواج , محقق , كهكشان , تلسكوپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی