دیوان لاهه و جرزنی آمریكا؟!

دیوان لاهه و جرزنی آمریكا؟! نیو وبلاگ: زبان بین المللی همچون گویش های زبان سیاست و حكومت است كه اگر آن را پاس داشته و اصولش را رعایت نماییم خیلی از دردسرهایمان كم می شود! جدای از ترتیبات اجرائی حكم موقت دیوان لاهه، نفس بازنده شدن و تبعات منفی اش برای آمریكا، نشان اراده ما برای گرامی داشت این زبان در صحنه بین المللی و همزیستی مسالمت آمیز با جامعه جهانی است. با استفاده از این زبان و به منظور مصالحه سیاسی و صد البته با استفاده از ابزارهای قدرتمان سیاست خارجی ایران توانست در كمتر از شش ماه آمریكا را در سه پایتخت مهم چند جانبه گرائی یعنی بروكسل (اتحادیه اروپا)، نیویورك (سازمان ملل) و لاهه (دیوان بین المللی دادگستری) شكست داد.



یعنی هم حمایت سیاسی و عملی اتحادیه اروپا را جلب كرد، هم در سازمان ملل نه تنها توانست از تولید اجماع ضد ایران توسط آمریكا و رژیم صهیونیستی جلوگیری كند بلكه با كاربرد زبان بین المللی ضد آمریكا هم اجماع تولید كرد و هم از دیوان لاهه حكم موقت موثر گرفت و این یعنی بازی شش ماهه سیاست بین المللی دولت ایران در مقابل دولت ترامپ سه- هیچ!

صبح روز چهارشنبه یازدهم مهرماه دیوان لاهه در هلند، برای بررسی شكایت دولت جمهوری اسلامی ایران ضد دولت ایالات متحده آمریكا به علت اِعمال مجدد تحریم های غیرقانونی یك جانبه ضد ایران و درخواست از دیوان برای صدور قرار موقت، برگزار و دیوان بین المللی دادگستری قرار موقت خویش را به اتفاق آراء صادر و طی آن، ضمن احراز صلاحیت خود برای رسیدگی به این دعوا كه مورد تردید و اعتراض مسئولین دولت ترامپ بود و اینكه قرار صادره اجبار آور و لازم الاتباع بوده و موجد تعهدات بین المللی برای مخاطبین آن است، اعلام نمود كه دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین المللی خود وفق عهدنامه 1334 مودت، روابط اقتصادی و حقوق كنسولی، موانع ناشی از اقداماتش به باعث تصمیم 8 می 2018 (18 اردیبهشت 1397) در ارتباط با صادرات اقلامی همچون دارو و تجهیزات پزشكی، اقلام غذایی و كشاورزی، قطعات و تجهیزات هواپیما و خدمات تامین و نگهداری لازم برای ایمنی هواپیمایی را برطرف كند.

به رغم این كه این موضع دیوان لاهه در چارچوب قرار موقت تعریف می شود، اما نباید از كنار این مهم به سادگی گذشت كه دادگاه به صراحت صلاحیت خویش را درباره تصمیم گیری در این باره اعلام نموده است و خود این امر یك پیروزی برای ایران و دارای عواقب مثبت برای ما و تبعات منفی برای دولت آمریكاست. البته ترامپ قبلا به صراحت اذعان داشته كه خویش را به آرای بین المللی كه منافع آمریكا را مراعات نكند، ملزم نمی داند. كما اینكه دولت آمریكا در گذشته هم درباره رای مشابه صادره به نفع نیكاراگوئه و ضد این كشور خویش را برای رعایت الزامات متعهد ندانست و این مسئله مسبوق به سابقه است.

حتی در مورد جنایات نیروهایش در افغانستان این دادگاه را تهدید كرد كه آنها را اگر بررسی كند از آن خارج می شود! البته سابقه خروج آمریكا از موافقتنامه های چند جانبه همچنان ادامه داشته و این نگاهی است كه ترامپ در پرتو شعار «آمریكا اول» انتخاب كرده است! آمریكا اصلا قائل به صلاحیت دیوان لاهه برای ورود نه شكلی و نه محتوایی به شكایت ایران نبود و همین تائید صلاحیت، شكست اول برای آمریكا بود.

حكم اولیه دیوان به آمریكا كه «بر اساس تعهدات مصرح در پیمان مودت، به نحو مقتضی محدودیت های اعمال شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و كشاورزی بر مبنای تصمیم 8 می 2018 ضد ایران را رفع كند» هم شكست دوم آمریكا تلقی می گردد.

به وضوح هم شكل و هم مفاد حكم موقت به زیان آمریكا می باشد و هم واكنش تند و فراتر از حد انتظار آمریكا نشان از آن دارد كه برون داد دیوان لاهه در این زمینه می رود كه به یك تله سیاسی، حقوقی و حیثیتی برای آمریكا تبدیل گشته و این خودزنی آمریكا و جر زنی هائی كه كرده و می كند! و آنگونه كه بولتون گفته «آمریكا از همه موافقتنامه های مربوط به دیوان بین المللی خارج می شود» در صحنه بین المللی برای سیاست خارجی ما می تواند با استفاده از فرصتها مفید واقع شود.

زیرا جدای از ترتیبات بعدی اجرایی مترتب بر رای دادگاه لاهه كه با كار حقوقی بیشتر كه زمینه های آن هم وجود دارد، این رای موقت به لحاظ روانی، حقوقی و نسبی در قدم اول به نفع ایران بوده و نه تنها به هم اردوگاهی های ایران بلكه كلیه كشورهایی كه از روش یك جانبه گرایانه ترامپ و دولت كنونی آمریكا گزیده شده اند، امید می بخشد تا به چندجانبه گرائی وفادار مانده و با اقدامات ترامپ مخالفت كنند.
منبع: ایرنا مورخ ۹۷.۷.۱۳

1397/07/15
00:00:41
5.0 / 5
4455
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , تحریم , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی