در دانشگاه ام.آی.تی ابداع شد

استفاده از مغناطیس برای تخلیه گرمای اضافی نیروگاه ها

استفاده از مغناطیس برای تخلیه گرمای اضافی نیروگاه ها نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮام.آی.تیˮ، استفاده از آهن رباهای ابررسانا را بعنوان روش جدیدی برای تخلیه گرمای اضافی نیروگاه ها عرضه داده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، پژوهشگران، روش جدیدی برای چگونگی رفع یكی از برجسته ترین مشكلات رشد نیروگاه ها یعنی گرمای اضافی عرضه داده اند.
این چاره، یك روش جدید برای فشرده كردن راكتورهای همجوشی با استفاده از آهن رباهای ابررسانای دمابالا است. پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT)، با این روش، یك برنامه پژوهشی جدید را پایه گذاری و یك استارتاپ مستقل را تاسیس كردند. این طرح جدید برخلاف نیروگاه های همجوشی معمولی، امكان باز كردن محفظه داخلی راكتور و قرار دادن تركیبات مهم را فراهم می آورد. این قابلیت، برای مكانیسم تخلیه گرما ضروری می باشد.
قدرت همجوشی، یك شكل نظری از تولید انرژی است كه در آن، انرژی با استفاده از واكنش های همجوشی هسته ای برای تولید حرارت و در نتیجه تولید برق صورت می گیرد. در یك فرایند تلفیقی، دو هسته اتمی سبك تر تركیب می شوند تا یك هسته سنگین را تشكیل دهند و در عین حال انرژی را آزاد كنند. دستگاه های طراحی شده برای مهار این انرژی، راكتورهای همجوشی نام دارند.
پروفسور "دنیس ویت"(Dennis Whyte)، رئیس "مركز علوم پلاسما و همجوشی"(PSFC) دانشگاه ام.آی.تی اظهار داشت: بیرون راندن گرما از درون نیروگاه، مانند عملكرد سیستم اگزوز خودرو است. لوله اگزوز در طراحی جدید، بسیار بلندتر و پهن تر از حد ممكن است؛ در نتیجه تاثیر بیشتری در خارج كردن گرمای غیرضروری و اضافی دارد.


به نظر می آید ایده پژوهشگران برای ابداع این نوع جدید از نیروگاه، بتواند به هدف عملی نیروی همجوشی تحقق بخشد. در هر حال، چالش های مربوط به این طراحی باید حل شوند تا بتوانند روش موثری برای بیرون راندن گرمای داخلی انتشار یافته از پلاسما كه درون راكتور محبوس شده، عرضه كنند.
بیشتر انرژی تولید شده درون راكتور همجوشی، به شكل نوترون منتشر می گردد و ماده اطراف پلاسما موسوم به "بلانكت"(blanket) را گرم می كند. بلانكت گرم شده در نیروگاه، جهت راه اندازی توربین به كار می رود اما حدود 20 درصد انرژی، به شكل گرما در خود پلاسما تولید می گردد كه باید برای پیشگیری از ذوب مواد شكل دهنده محفظه، پراكنده شود.
هیچ ماده ای آنقدر قوی نیست كه گرمای پلاسمای درون راكتور را تحمل كند چونكه گرمای پلاسما، به میلیون ها درجه می رسد؛ در نتیجه پلاسما، با آهن رباهای قوی نگه داشته می گردد تا با دیوارهای داخلی محفظه، تماس پیدا نكند.
در نیروگاه های معمولی، مجموعه ای آهن ربا به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند تا محفظه ای برای تخلیه گرمای اضافی تولید كنند اما این تعداد آهن ربا برای گرمای زیادی كه در این نیروگاه جدید و متراكم وجود دارد، كافی نیست.
یكی از خصوصیت های مطلوب این طراحی جدید این است كه بتواند نیرو را در ابزار كوچكتری تولید نماید. این چاره باعث می گردد كه انرژی بیشتری در یك فضای كوچك تر محبوس شود و گرمای بیشتری تخلیه شود.
این پژوهش، در مجله "Fusion Engineering and Design" به چاپ رسید.



1397/07/19
15:33:43
5.0 / 5
4201
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی