دنیای آی تی زیرساخت انقلاب چهارم صنعتی

دنیای آی تی زیرساخت انقلاب چهارم صنعتی به گزارش نیو وبلاگ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، اینترنت و شبكه‌های ارتباطی را از زیرساخت‌های تحول در حوزه‌ی صنعت در انقلاب صنعتی چهارم معرفی كرد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین كنفرانس انقلاب چهارم صنعتی، دهه‌ی گذشته را دهه‌ی گسترش سریع تكنولوژی در دنیا دانست و فاصله‌ی بین انقلاب‌های صنعتی، سرعت ایجاد و گسترش آن‌ها در گذشته و حال را مقایسه كرد و گفت:
 
فاصله‌ی بین انقلاب اول تا دوم بیش از ۱۰۰ سال بود و فاصله‌ی بین انقلاب‌های دوم و سوم نیز همین‌طور بوده؛ اما امروزه شكل‌گیری و گسترش انقلاب صنعتی در تمام دنیا سرعت گرفته است و اگر نخبگان ما نتوانند این تحول را رصد كنند، بسیار عقب می‌مانیم.
واعظی، ICT را جزو فناوری‌هایی دانست كه به‌سرعت در حال تغییر است و كشورهای پیشرفته، آن را به‌عنوان پیشران توسعه‌ی خود انتخاب كرده‌اند. وی هوش مصنوعی، اینترنت و شبكه‌های ارتباطی را از زیرساخت‌های تحول در حوزه‌ی صنعت دانست و گفت:
 
اگر امروز درباره‌ی انقلاب چهارم صنعتی صحبت می‌كنیم، دستاوردی است كه در این دوره‌ی اخیر در بخش ICT داشته‌ایم كه نتیجه‌ی آن اینترنت، هوش مصنوعی، اینترنت نسل پنج و اینترنت اشیاء است كه می‌تواند در همه‌ی بخش‌ها، به‌ویژه آنچه كه امروز در این همایش به‌عنوان صنعت مطرح است نیز تأثیر داشته باشد.
۱۰ میلیارد شیء در دنیا به اینترنت متصل هستند و طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۵ این تعداد به ۵۰ میلیارد خواهد رسید
یكی از مباحث مهم حوزه‌ی فناوری، اینترنت اشیاء (IoT) است، به گفته‌ی واعظی، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در كشورهای مختلف در حوزه‌ی IoT انجام شده‌ است. در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد شیء در دنیا به اینترنت متصل هستند و طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۵ این تعداد به ۵۰ میلیارد خواهد رسید؛ پس در آینده تحول بزرگی در این حوزه رخ خواهد داد.
 
واعظی تأكید كرد فضای مجازی و ICT، صنعت، فرهنگ مردم، اقتصاد و به‌طور كلی سبك زندگی مردم را تغییر داده است و در انقلاب چهارم صنعتی باید این حوزه را به‌عنوان زیرساخت تحول در صنعت در نظر گرفت. واعظی در ارتباط با ورود ایران به این حوزه گفت:
 
نیازمندی‌هایی برای توسعه‌ی كسب‌وكارهای این فناوری مطرح است و در ابتدا باید رگولاتوری این بخش به وجود آید و در مرحله‌ی بعد به‌طور حتم به تعامل و همكاری بازیگران در صنایع مختلف و مشاركت بخش خصوصی و دولتی در این حوزه نیاز است.
واعظی ملزومات این امر را تدوین قوانین جدید، ایجاد شفافیت در بازار، ورود سرما‌یه‌گذاران خارجی و داخلی، توجه به نیروی انسانی و توجه به افزایش سواد دیجیتال دانست.
 
تأثیرات مثبت و منفی انقلاب صنعتی چهارم
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش به تشریح تأثیرات مثبت و منفی انقلاب صنعتی چهارم پرداخت؛ به گفته‌ی وی تأثیرات مثبت این انقلاب، افزایش كارایی از منابع، اعتلای بهره‌وری، بهبود كیفیت زندگی، تأثیر مثبت در محیط زیست، هزینه‌ی پایین ارائه‌ی خدمات، ایمنی بالاتر، لجستیك بهتر، تقاضای بیشتر برای حافظه و پهنای باند، تغییر در بازارهای كار و مهارت، ایجاد كسب‌وكارهای جدید، طراحی محصولات قابل اتصال به اینترنت اشیاء و اضافه شدن خدمات دیجیتال برای محصولات است.
 
از مهم‌ترین تأثیرات منفی این انقلاب، عدم رعایت حریم خصوصی خواهد بود. واعظی اعلام كرد یكی از نگرانی‌های اتحادیه‌ی جهانی مخابرات، پیشگیری از مشكلاتی است كه در این زمینه ممكن است برای مردم به وجود بیاید. از دیگر تهدیدات این حوزه، آسان شدن دزدی و تهدیدات امنیتی است؛ جنگ‌هایی سایبری‌ كه ممكن است دامنه‌ای گسترده از هك تأسیسات حیاتی كشورها تا نیروهای نظامی داشته باشد.
 
واعظی از دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشی و صنعتی و سازمان برنامه و بودجه‌ی دولت خواست با نگاهی جدید برای استفاده از مزایای انقلاب چهارم صنعتی و مواجه با ضررهای تحمیلی احتمالی به خاطر تأخیر در این حوزه‌ها وارد عرصه شوند و این مباحث را پیگیری كنند.
1396/04/24
17:23:18
5.0 / 5
5763
تگهای خبر: اینترنت , هوش مصنوعی , فضای مجازی , شبكه اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی