تلسكوپ فضایی جیمز وب یك گام به پرتاب نزدیك شد

تلسكوپ فضایی جیمز وب یك گام به پرتاب نزدیك شد نیو وبلاگ: تلسكوپ فضایی ناسا موسوم به جیمز وب با قرار گرفتن تحت آزمایش های دقیق یك قدم به پرتاب نزدیك شد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسكوپ فضایی 8. 8 میلیارد دلاری ناسا فقط اخیرا اتاق خلاء حرارتی را ترك كرده است، جایی كه طی بیش از سه ماه تحت یك سری آزمایش های شدید و دقیق برودتی بود.

دانشمندان می خواستند اطمینان حاصل كنند كه ابزار تلسكوپ و تجهیزات بصری آن می توانند به طور مناسب در شرایط سرد و بدون هوای فضا كار انجام دهند.

در حالی كه ناسا نتایج را مطالعه می كند، مهندسان در حال سرهم بندی دوباره این تلسكوپ هستند تا دوباره آن را آماده كنند كه در بهار سال 2019 پرتاب شود.

تلسكوپ فضایی جیمز وب از آسمان یك پایگاه فضایی اروپایی واقع در "گویان" فرانسه سفر خواهد نمود و به نقطه 2 لاگرانژی خورشید-زمین كه در فاصله حدود 930 هزار مایلی از زمین است، سفر می كند.

یكی از ناحیه های آن سوی آب (ماوراءبحار) فرانسه در شمال آمریكای جنوبی در همسایگی كشورهای سورینام، گویان و برزیل و در جنوب دریای كارائیب است.

نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند كه در آن نیروی جاذبه دو جسم، همدیگر را خنثی می كنند.

ماهواره های رصدی (تلسكوپ های فضایی) غالبا در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می گیرند.

این نقاط در فاصله 1. 6 میلیون كیلومتری از زمین قرار دارند و در نقطه L1 دو ماهواره "سوهو" و "جنسیس" قرار دارند. ماهواره "جنسیس" بعد از آخر ماموریت به زمین سقوط كرد و مقرر است تلسكوپ فضایی جیمز وب در نقطه L2 قرار داده شود.

این تلسكوپ فضایی همانند پیشینیانش نظیر تلسكوپ فضایی هابل، در امواج مادون قرمز عمل می كند تا با دقت عمیق ترین و قدیمی ترین قسمت های جهان هستی را رصد كند.

تلسكوپ فضایی جیمز وب (JWST) یك تلسكوپ فضایی بسیار پیشرفته است كه بعد از ساخته شدن، بزرگترین تلسكوپ فضایی جهان به حساب می آید.

جیمز وب مقرر است كه وضوح و حساسیت بی سابقه ای را با استفاده از طول موج بلند (نارنجی-قرمز) نور مرئی و با استفاده از مادون قرمز عرضه دهد.

این تلسكوپ با همكاری سازمان های فضایی "ناسا" و "اسا" در حال ساخت است. تلسكوپ جیمز وب كه یك ابزار جانشین برای تلسكوپ فضایی هابل و تلسكوپ فضایی اسپیتزر است، مقرر است تا آخر سال 2018 تكمیل شده و به وسیله موشك آریان 5 به فضا پرتاب شود.

ابتدا قرار بود كه این تلسكوپ فضایی با هزینه 1. 6 میلیارد دلار در سال 2011 میلادی در مدار زمین قرار گیرد. در سال 2011 مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریكا به خودداری از تامین مخارج این پروژه رای داد.

تا آن زمان، با هزینه 3 میلیارد دلار، 75 درصد سخت افزارها در دست تولید قرار گرفته بود. بعد از كنار آمدن با سنای آمریكا هزینه این پروژه تا سقف 8 میلیارد افزایش پیدا كرد.

بر اساس برآورد تازه در سال 2013، هزینه این پروژه به 8 میلیارد و 853 میلیون دلار رسید.

تلسكوپ فضایی جیمز وب ۱۰۰ برابر هابل تیزبین تر است و می تواند به زمان پدیداری كیهان باز پس نگرد و پرده از رازهای ناگشوده كهكشان های اولیه، پیدایش ستارگان، اتمسفر سیاره های فراخورشیدی و شاید وجود زندگی در دیگر نقاط عالم بردارد.

تاریخ پرتاب این تلسكوپ دو بار به علت مسائل مربوط به یكپارچه سازی به تعویق انداخته شده است، اما تلسكوپ جیمز وب قوی ترین تلسكوپ از نوع خود است كه توانایی رمزگشایی از اسرار هستی را دارد.

بنابراین جای تعجب نیست كه ناسا زمان پرتاب را برای حصول اطمینان از همه چیز به عقب می اندازد.




1396/09/17
23:39:23
5.0 / 5
4950
تگهای خبر: پروژه , فضا , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی