توسعه یك حسگرزیستی برای شناسایی میزان گسترش سلول های سرطانی

توسعه یك حسگرزیستی برای شناسایی میزان گسترش سلول های سرطانی نیو وبلاگ: پژوهشگران دانشكده پزشكی ˮدانشگاه كالیفرنیا، سن دیگو ˮ (University of California San Diego School of Medicine) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یك سنسور زیستی شده اند كه سنسور مذكور می تواند پتانسیل متاستاز سلول های سرطانی را شناسایی كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران امیدوارند كه بتوانند از این تحقیق برای تولید یك سیستم با دقت بالا كه پزشكان را قادر به تشخیص میزان گسترش سرطان می كند، استفاده كنند.
متاستاز (Metastasis)، دگرنشینی یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول های سرطانی از یك بافت به بافت های دیگر، گفته می گردد. به این نوع تومورها، تومورهای دگرنشین هم گفته می گردد.
"پرادیپتا گاش" (Pradipta Ghosh)، نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: سرطان اگر متاستاز نداشته باشد، نمی تواند خیلی خطرناك باشد. باآنكه روش های متعددی برای تشخیص متاستاز وجود دارد، اما هیچ ابزاری برای مشاهده و اندازه گیری پتانسیل سلول های تومور در متاستاز وجود ندارد.
هنگامی كه یك سرطان از محل اولیه آن به سایر قسمت های بدن توسعه پیدا می كند، درمان آن بسیار مشكل می شود، ازاین رو یك سنسور زیستی برای نشان دادن و تعیین پتانسیل متاستاز سرطان، حیاتی می باشد. پژوهشگران در تحقیق جدید در مورد یك پروتئین كه در سلول های سرطانی متاستاز تغییرات بسیار منحصر به فردی را به وجود آورد، متمركز شده بودند.
پژوهشگران این مطالعه موفق به طراحی و توسعه یك بیوسنسور جدید شدند كه می تواند به صورت موثر، پیشرفت و تغییرات منحصر به فرد این پروتئین را كنترل كند و سیگنال فلورسنت را كه میزان متاستاز سلول را نشان می دهد، مورد هدف قرار دهد. در حقیقت این سنسور زیستی وقتی كه یك سلول متاستاز را ملاقات می كند، روشن می گردد.
"گاش" در آخر اضافه كرد: ما طی این مطالعه نه تنها توانستیم اطلاعاتی در مورد سطح تك سلولی به دست آوریم، بلكه توانستیم انعطاف پذیری تك سلولی را هم مشاهده نماییم.
یافته های این مطالعه در مجله " iScience " منتشر گردید.




5.0 / 5
4220
1397/09/16
23:50:45
تگهای مطلب: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی