17 دسامبر سالروز تحول در صنعت حمل و نقل

17 دسامبر سالروز تحول در صنعت حمل و نقل نیو وبلاگ: روز 17 دسامبر 1903 دو برادر دوچرخه ساز در دهكده كیتی هاوك ایالت كارولینای شمالی در آمریكا ماشین عجیب و غریبی را به نمایش گذاشتند كه بنا به ادعای آنها می توانست با كمك یك موتور پرواز كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا؛ این ادعای آنها مورد تمسخر و خنده بسیاری واقع شد. تا آن زمان صعود و حركت در آسمان تنها توسط بالن با كمك گازهای سبك تر از هوا به پرواز در می آمد. بال هایی كه عنوان گلایدر را داشتند هم تنها با سر خوردن بر روی هوا می توانستند حركت كنند و هیچ جسمی سنگین تر از هوا نتوانسته بود به پرواز درآید.
برادران رایت با ماشین عجیبی كه ساخته بودند در ساعت ۱۰: ۳۵ روز 17 دسامبر با حضور ۵ شاهد نشان دادند كه اجسام سنگین تر از هوا هم می توانند بر جاذبه زمین فائق آیند.
این ماشین كه بعدها نام آئروپلان به خود گرفت هیچ شباهتی به آنچه ما امروز بعنوان هواپیما می شناسیم نداشت: دو سطح مربع مستطیل مانند، كه با میله هایی به هم متصل شده یك قوطی بی در و پیكر را درست كرده بود و یك دم كوتاه و ملخی متصل به موتور داشت.


اورویل رایت، تنها سرنشین آن باید روی كف آن دراز می كشید. چنین ماشین به ظاهر مسخره ای، با روشن شدن موتور و مختصر هل دادن توسط ویلبر رایت، به حركت درآمد و به فاصله چند ثانیه بالا رفت و اوج گرفت. كل پرواز 12 ثانیه طول كشید و ماشین پرنده برادران رایت تنها حدود ۳۷ متر جابجا شد اما بعنوان "نخستین پرواز موتوری" در تاریخ هوانوردی به ثبت رسید.
برادران رایت در همان روز ۳ پرواز دیگر هم انجام دادند. در پرواز دوم و سوم مسافت طی شده به ۵۳ و ۶۱ متر رسید و ارتفاع آنها از زمین حدود ۳ متر بود. در آخرین پرواز ویلبر موفق شد در مدت ۵۹ ثانیه مسافتی در حدود ۲۸۴ متر را طی نماید. روزنامه های محلی سپس شنیدن ماجرای پرواز، این دو برادر را دروغگو خواندند حتی كسانی كه پرواز ماشین پرنده را دیدند هم تصور نمی كردند اختراع برادران رایت روزی بتواند به محبوب ترین وسیله حمل و نقل جهان تبدیل گردد.



5.0 / 5
4434
1397/09/26
15:31:36
تگهای مطلب: جهان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی