علت كابوس دیدن مشخص شد

علت كابوس دیدن مشخص شد به گزارش نیو وبلاگ محققان با مطالعه مغز به هنگام خواب به دستاوردهایی در زمینه علل كابوس دیدن انسان رسیدند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، كارشناسان اخیرا دریافته اند كه عدم تعادل میان دو ناحیه در مغز كه هم در سمت راست و هم در سمت چپ مغز وجود دارد، دلیلی برای دیدن كابوس های ناخوشایند به هنگام خواب است.
می توان گفت دیدن خواب بد زمانی رخ می دهد كه بخش ویژه ای از فعالیت های مغزی در یك طرف مغز بالا باشد.
در این تحقیق كه توسط محققان كشورهای انگلیس، فنلاند و سوئد انجام شد، ۱۷ نفر داوطلب كه از سلامتی كامل بهره می بردند مورد بررسی قرار گرفتند و قبل، بعد و حین خواب از آنها اسكن مغزی گرفته شد. از میان این داوطلبان ۷ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بودند.
سپس تنظیم احساساتی مانند خشم و كنجكاوی توسط مغز به هنگام خواب دیدن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
شركت كنندگان در این پژوهش دو شب را در یك آزمایشگاه خواب گذراندند و از مغز آنها نوار مغزی گرفته شد.
نوار مغزی ثبت فعالیت الكتریكی مغز است، این تكنیك شامل دریافت سیگنال توسط الكترودهای سطحی، بهبود سیگنال، چاپ سیگنال و آنالیز آن می شود.
محققان دریافتند، شركت كنندگانی كه به هنگام بیداری در قشر پیشانی سمت راست مغز خود فعالیت مغزی كمتری نسبت به همتای این بخش در سمت چپ داشتند، در خواب كابوس بیشتری می دیدند.
البته این اتفاق در زمان خواب "آرای ام" هم صادق بود.
خواب "آرای ام"( REM) یا خواب همراه با حركات سریع چشم یكی از مراحل خواب در پستانداران است كه در آن بدن در حالت خواب عمیق به سر می برد ولی واكنش مغز در حالت بیداری است.
خواب "آرای ام"(REM) یا خواب همراه با حركات سریع چشم نوع مهمی از خواب است چونكه الگوهای خواب ما با رفتارهایی مانند حركت سریع چشم، ضربان تندتر، تنفس سریع تر و حركات بدن مشخص می شود كه در آن صورت خواب دیدن هم بیشتر اتفاق می افتد.
محققان پروژه معتقدند كه این الگوهای مغزی راهی مناسب برای پیش بینی كنترل احساسات توسط افراد است.
نتایج این پژوهش در مجله "JNeurosci" منتشر شد.



1398/01/28
15:39:52
5.0 / 5
4786
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , دستاورد , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی