استفاده از تصاویر حرارتی رنگی برای مطالعه بزرگترین قمر مریخ

استفاده از تصاویر حرارتی رنگی برای مطالعه بزرگترین قمر مریخ نیو وبلاگ: اخیراً ناسا تصاویر جدیدی از قمر ˮفوبوسˮ(Phobos) مریخ منتشر نموده است كه می تواند منشأ وجود این قمر را روشن كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، فوبوس بزرگ ترین و نزدیك ترین قمر سیاره مریخ است و شعاع آن به ۱۱ كیلومتر می رسد. فاصله این قمر از سیاره اش یعنی مریخ شش هزار كیلومتر است.
نكته قابل توجه راجع به "فوبوس" این است كه در هر قرن ۱.۸ متر به مریخ نزدیك تر می شود و تخمین زده شده كه تا ۵۰ میلیون سال دیگر با مریخ برخورد كند و نابود شود و یا جاذبه مریخ موجب نابودی آن شود.
تصاویر جدیدی كه از "فوبوس" انتشار یافته است، توسط فضاپیمای رباتیك "مارس ادیسی ۲۰۰۱" به ثبت رسیده است كه از سال ۲۰۰۱ تابحال یعنی از زمان رسیدنش به نزدیكی مریخ از آن عكسبرداری كرده است.
آخرین تصاویر ارسالی از فضاپیمای "مارس ادیسی ۲۰۰۱" زمانی صورت گرفت كه قمر "فوبوس" در حالت "ماه كامل" قرار داشت.
این به این معنا است كه زمانی كه این اطلاعات جمع آوری شد، خورشید دقیقاً پشت سر فضاپیما قرار داشته و این ماهواره مریخی را كاملاً روشن كرده است.
محققان می توانند با بررسی این تصاویر حرارتی به درك بهتری از فراوانی برخی مواد در این قمر برسند.


در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۱۹ میلادی، محققان ناسا اعلام كردند كه این فضاپیما از دوربین "THERMIS" برای ثبت جزئیات دمای سطح فوبوس استفاده می نماید. نام دوربین THERMIS مخفف عبارت "سیستم تصویربرداری انتشار حرارتی" (Thermal Emission Imaging System) است كه یكی از خاصیت های مدارگرد "اودیسه مریخ"(Mars Odyssey) شمرده می شود.
این اطلاعات به محققان كمك می نماید كه منشأ فوبوس را دریابند كه آیا یك سیارك بزرگ است یا از مواد سیاره سرخ تشكیل شده است.
گفتنی است اطلاعات به دست آمده از "مارس ادیسی ۲۰۰۱" برای تأیید منبع اصلی این قمر كافی نیست ولی حداقل گامی رو به جلو شمرده می شود.
ناسا می خواهد در آینده ای نزدیك با استفاده از فضاپیمای رباتیك آژانس فضایی ژاپن با نام مخفف "MMX" قمر فوبوس را مورد مطالعات بیشتر قرار دهد.
مقرر است پرتاب این فضاپیما در سال ۲۰۲۴ میلادی صورت گیرد و بازگشت آن هم در سال ۲۰۲۹ صورت گیرد.








منبع:

1398/02/21
15:10:26
5.0 / 5
4752
تگهای خبر: اطلاعات , دوربین , ربات , رباتیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی