زنبورهای كاغذی نخستین بی مهرگان دارای منطق هستند

زنبورهای كاغذی نخستین بی مهرگان دارای منطق هستند نیو وبلاگ: محققان دانشگاه میشیگان در یك آزمایش دریافتند زنبورهای ˮكاغذیˮ(paper wasp) نخستین بی مهرگان شناخته شده ای هستند كه توانایی استفاده از منطق را از خود نشان دادند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، زنبورها یكی از جالب ترین حشرات در این سیاره هستند كه در همه جای این كره خاكی به غیر از قطب جنوب زندگی می كنند.
این حشره در رنگ های متفاوت دیده می شود و از روش های ساخت و ساز غریزی برای ساخت كلونی استفاده می نماید كه می تواند تا ۵۰ هزار زنبور را درون خود جا دهد.
محققان دانشگاه میشیگان در مطالعه اخیر خود كشف كردند كه زنبورهای كاغذی بی عسل می توانند از قدرت استدلال و منطق استفاده كنند. بطور خلاصه زنبورها به نخستین حشراتی تبدیل شدند كه دانشمندان دریافته اند می توانند از دلیل و منطق استفاده كنند.
كودكان و حتی بعضی از حیوانات قادر به استفاده یك فرم ساده از استدلال به نام "استنتاج ترتیبی" هستند. استنتاج ترتیبی نوعی استدلال استنباطی است. بعنوان مثال، اگر بدانید كه A>B و B>C و C>D و D>E، بدون اینكه نیاز به گفتن به شما باشد می توانید نتیجه بگیرید كه B>D است.
برخی از پرندگان و پستانداران بعضی از شكل های استنتاج ترتیبی را قبلاً نشان داده اند، با این وجود زنبورها اولین بی مهرگانی هستند كه قادر به انجام این كار هستند.
در مقاله ذكر شده كه این زنبورها توانایی استفاده از استنتاج ترتیبی برای تشخیص روابط بین چیزهای مختلف و مقایسه آنها را دارند.
" الیزابت تیبتز" متخصص زیست شناسی تكامل از دانشگاه میشیگان اظهار داشت: ما نمی گوییم كه زنبورها برای حل مسائل از منطق استفاده می نمایند اما بنظر می رسد از ارتباطات شناخته شده برای نتیجه گیری در مورد روابط ناشناخته استفاده می نمایند.
در این آزمایش رنگ ها به ترتیب روبروی زنبورها چیده شدند و اگر زنبورها بجای رنگ B روی رنگ A می نشستند، یك شوك الكتریكی ضعیف دریافت می كردند.
وی ادامه داد: من واقعاً تعجب كردم كه زنبورها چگونه سریع و دقیق موقعیت را تشخیص می دادند و یاد می گرفتند. من فكر می كردم كه زنبورهای بی عسل مانند زنبورهای عسل گیج شوند اما آنها هیچ مشكلی در فهمیدن اینكه یك رنگ خاص در بعضی شرایط امن است و در شرایط دیگر امن نیست نداشتند.
بااینكه محققان می خواهند تحقیقات بیشتری در آینده روی این مساله انجام دهند اما امروز یك روز فراموش نشدنی در تاریخ بی مهرگان است.
این مطالعه در مجله evolutionary biologists انتشار یافته است.




منبع:

1398/02/23
15:56:30
5.0 / 5
4546
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , دانشمند , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی