با تلاش پژوهشگران سوئیسی و ژاپنی

ربات های مورچه ای كار گروهی را به نمایش می گذارند!

ربات های مورچه ای كار گروهی را به نمایش می گذارند! نیو وبلاگ: پژوهشگران سوئیسی و ژاپنی با الهام از نوعی مورچه، مجموعه ای از ربات ها را ابداع نموده اند كه می توانند با یكدیگر همكاری كنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك كرانچ، چابكی ربات هایی مانند "اسپات"(Spot) یا "اطلس"(Atlas) ثابت شده اما ربات های كوچك و ساده ای هم وجود دارند كه هم چندكاره هستند و هم قابلیت تطبیق پذیری دارند. این ربات های موسوم به "تریبوت"(tribot)، با الهام از نوعی مورچه ساخته شده اند و می توانند مانند مورچه ها با همكاری یكدیگر، بر موانع غلبه كنند.
تریبوت ها كه با همكاری پژوهشگران "مؤسسه پلی تكنیك فدرال لوزان"(EPFL) سوئیس و "دانشگاه اوساكا"(Osaka University) در ژاپن، ساخته شده اند، بیشتر از اینكه شبیه به مورچه باشند، به كرم های بسیار كوچك شباهت دارند و می توانند در صورت لزوم، به طرف جلو حركت كنند. ربات ها و سیستمی كه توسط آنها شكل می گیرد، با الهام از نوعی مورچه طراحی شده می تواند بین خزیدن، پریدن و كار كردن انتخاب نماید و بر همین اساس، نقش جستجوگر، كارگر و یا رهبر را بر عهده بگیرد. ربات ها به تنهایی باهوش نیستند، بلكه در تعامل با ربات های دیگر، توانایی های خودرا آشكار می كنند.


از تریبوت ها انتظار می رود كه بتوانند از یك سوی قلمرو به سمت دیگر حركت كنند. تریبوت جستجوگر می تواند جلوتر از همه پیش برود، موانع را احساس كند و محل قرار گرفتن آنها را به بقیه ربات ها اعلام كند. تریبوت رهبر می تواند واحدهای كارگر را مشخص نماید تا موانع را از سر راه بردارند. اگر این چاره، كارساز نباشد، جستجوگر تلاش می كند تا این كار را انجام دهد و در صورت موفقیت، این روش را به بقیه نیز آموزش می دهد تا آنها هم همین كار را انجام دهند.
این همكاری بین تریبوت ها، با سرعت كمی صورت می گیرد و بسیار آهسته پیش می رود اما سرعت، ایده اصلی این پژوهش نیست؛ بلكه بر سازگاری ربات ها و سادگی كاربرد آنها تكیه می كند.
وزن هر یك از این ربات های كوچك، تنها ۱۰ گرم است و به آسانی قابل تولید انبوه خواهند بود. اگر ربات ها بتوانند كمی سریع تر حركت كنند، می توان از آنها در آشپزخانه یا اتاق غذاخوری نیز بهره برد تا خرده های نان را جمع كنند و بشقاب ها را سر جای خود بگذارند.


"جیمی پیك"(Jamie Paik)، از پژوهشگران مؤسسه لوزان و یكی از طراحان این پروژه اظهار داشت: از آنجائیكه می توان تعداد زیادی از تریبوت ها را ساخت و به كار گرفت، از بین رفتن برخی از آنها حین ماموریت، بر موفقیت پروژه اثر نخواهد گذاشت. ربات های كوچك ما می توانند با كمك هوش منحصر به فرد خود، در ماموریت های خاص شركت داشته باشند و كارایی بیشتری از خود نشان دهند.
تریبوت ها هنوز در حد نمونه ابتدایی ارائه شده اند اما در صورت پیشرفت بیشتر می توانند نوعی سیستم رباتیك را شكل دهند.
این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.




منبع:

1398/04/22
15:41:24
5.0 / 5
4539
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی