ارتباط چاقی كودكان با مواد شیمیایی موجود در پلاستیك ها

ارتباط چاقی كودكان با مواد شیمیایی موجود در پلاستیك ها به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه نیویوركˮ(NYU) در مطالعه اخیرشان دریافته اند چاقی كودكان می تواند با مواد شیمیایی موجود در پلاستیك ها ارتباط داشته باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، پژوهشگران به تازگی دریافته اند قرار گرفتن بیش از اندازه كودكان در معرض پلاستیك ها امكان دارد نقش مهمی در اضافه وزن آنها داشته باشد.
مطالعه جدیدی كه در مجله "Journal of the Endocrine Society" منتشر گردید نشان داده است قوطی های پلاستیكی كه هر روزه آنها را استفاده می نماییم می تواند عوامل چاقی كودكان باشد.
مواد شیمیایی شناخته شده مانند "بیسفنول اس"(Bisphenol S) و "بیسفنول اف"(Bisphenol F) دو موادی هستند كه از آنها در ساخت انواع بطری پلاستیكی، درپوش های آلومینیومی قوطی های مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شود.
پیش تر از ماده شیمیایی "بیسفونل ای"(Bisphenol A) در ساخت بطری ها استفاده می شد كه به علت مضرات بیش از اندازه آن بر بدن و اینكه سبب تداخل هورمون ها می شوند به تازگی دیگر از آن استفاده نمی كنند و دو ماده شیمیایی "بیسفنول اس" و "بیسفنول اف" را جایگزین آن ماده كرده اند.
پژوهشگران "دانشكده پزشكی دانشگاه نیویورك"(NYU School of Medicine) به رهبری "ملانی جیكوبسون"(Melanie Jacobson) این مطالعه را انجام دادند.
"ملانی جیكوبسون" اظهار داشت: این تحقیق مهم می باشد چونكه قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در ایالات متحده بسیار رایج است. استفاده از "بیسفنول اس" و "بیسفنول اف" در حال افزایش می باشد چونكه تولید كنندگان این دو را جایگزین بسیفونل ای كرده اند. ما طی این مطالعه دریافتیم قرار گرفتن كودكان در معرض این مواد می تواند یكی از علل چاقی آنها باشد اما جای نگرانی نیست چون كه كودكان هم می توانند با رژیم غذایی و ورزش وزن خویش را كاهش دهند.
طی این مطالعه پژوهشگران كودكان و بزرگسالان رده سنی ۶ تا ۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. نمونه های ادرار این گروه نشان داد كه كودكان و نوجوانانی كه بیشتر در معرض "بیسفنول اس" و "بیسفنول اف" هستند، احتمال چاقی در آنها زیاد است و این در حالی است افرادی كه زیاد در معرض اینگونه مواد نیستند، احتمال چاقی در آنها كم است. این مورد می تواند نگران كننده باشد چون كه كودكان بخصوص در مقابل قابلیت این ماده شیمیایی در ایجاد اختلال در غدد درون ریز صدمه پذیرترند. پژوهش ها نشان داده است ماده بیسفنول اِی، ماده ای كه بواسطه مصرف مواد غذایی در ظروف پلاستیكی وارد بدن می شود، بیشتر از آنچه تصور می شود در بدن باقی می ماند و سبب تداخل در هورونها می شود.
جیكوبسون در آخر اضافه كرد: جایگزینی "بیسفنول ای" با "بیسفنول اس" و "بیسفنول اف" از خطر و عوارض آن مواد كم نمی كند و همانطور كه در این مطالعه دریافتیم حتی می تواند یكی از علل چاقی كودكان باشد ما می بایست به دنبال چاره ای مناسب برای جایگزینی مواد شیمیایی "بیسفنول اس" و "بیسفنول اف" باشیم.



1398/05/05
14:20:58
5.0 / 5
4390
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی