در دانشگاه فلوریدای مركزی انجام شد

تولید حفره نوری در گرافین

تولید حفره نوری در گرافین به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران آمریكایی در پژوهش اخیر خود راهی برای افزایش جذب نور در گرافین یافته اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، گرافین، ماده دو بعدی شگفت انگیزی كه از یك صفحه كربنی به ضخامت یك اتم تولید شده، قدرت های بسیاری دارد اما یكی از مواردی كه در آن چندان فوق العاده نبوده، جذب نور است.

اكنون، پژوهشی كه در ˮدانشگاه فلوریدای مركزیˮ (UCF)انجام شده است، راهی برای افزایش جذب نور گرافین پیشنهاد می دهد و امكان استفاده بهتر از این انرژی را برای گرافین فراهم می سازد.

در حالت معمول، گرافین می تواند تنها كمتر از دو درصد از طیف نور قابل مشاهده را جذب نماید. پژوهش های پیشین در كوشش برای افزایش این آمار، ذرات فلزی را در صفحات گرافین جای داده اند اما این كار تنها منجر گردید خود فلز، نور را جذب نماید كه برای ماده زیرین آن فایده كمی داشت.

در این پژوهش جدید، گروه دانشگاه UCF تصمیم گرفت به جای تغییر تركیب گرافین، شكل آن را تغییر دهد.

برای انجام این كار، ابتدا دانشمندان، گرافین را روی یك لایه پلیمری قرار دادند، سپس یك الگوی نانومقیاس را به آن متصل كردند.

این كار، یك حفره نوری را در گرافین تولید كرد؛ ازاین رو هنگام تابش نور به آن، امواج میان سطوح گرافین، جلو و عقب می روند.

در نتیجه، این ماده، نسبت به حالت معمول خود، نور بیشتری جذب می كند.

پژوهشگران می گویند طراحی آنها، به یك لایه گرافین امكان می دهد كه بیش از 45 درصد نوری كه به آن می تابد، جذب نماید اما معتقدند با بهینه سازی بیشتر، می توان این رقم را به 90 درصد رساند.

این تكنیك، به صورت پویایی قابل تنظیم است و امكان جذب طول موج های نور مورد نیاز را برای گرافین فراهم می سازد.

با این قابلیت، گرافین می تواند در ابزارهای الكترونیك نوری مانند سیستم های دید در شب، دوربین های مادون قرمز، سنسورهای گازی و شیمیایی، صفحات لمسی و ابزارهای تست قند خون، كاربردهای نهایی داشته باشد.

این پژوهش، در مجله ˮ Physical Review Bˮ به چاپ رسید.



 

5.0 / 5
4803
1396/10/25
15:38:57
تگهای مطلب: پژوهش , دانشگاه , الكترونیك , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی