قدیمی ترین ماده روی زمین كشف شد

قدیمی ترین ماده روی زمین كشف شد به گزارش نیو وبلاگ محققان قدیمی ترین ماده روی كره زمین را كشف كرده اند كه بسیار قدیمی تر از خود این سیاره است. بر این اساس محققان دریافتند ذرات جدا شده از یك شهاب سنگ كه در استرالیا سقوط كرده است، بین ۵ تا ۷ میلیارد سال قدمت دارند، به این مفهوم كه آنها از زمین، خورشید و منظومه شمسی سن بیشتری دارند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ذره های های پیش خورشیدی(Presolar grains) مانند آنچه در شهاب سنگ "Murchison" یافت شده است، می توانند سابقه ای از زمان پیش از شكل گیری منظومه شمسی را فاش كند.
در سال ۱۹۶۹ آسمان شهر "موركیسون" در استان ویكتوریای استرالیا میزبان یك شهاب سنگ بود. بخش هایی از این شهاب سنگ ۱۰۰ كیلوگرمی كه به نام همین شهر نام گذاری شد در منطقه ای به وسعت بیشتر از ۱۳ كیلومتر مربع پیدا شد. این شهاب سنگ كه متشكل از سنگ های فضایی عجیب و غریب بود، همواره به شكل گسترده مورد مطالعه قرار می گیرد و نتایج جالب توجهی را به همراه دارد. بعنوان مثال سال قبل مشخص شد كه حاوی قندهای فرازمینی است كه وجود آنها برای پیدایش حیات روی كره زمین لازم است.
اكنون محققان موسسه فناوری زوریخ(ETH) دریافته اند كه شهاب سنگ "موركیسون" همینطور حاوی نمونه هایی از قدیمی ترین ماده ای است كه تابحال در زمین یافت شده است. حدود ۳۰ سال پیش مشخص شد كه این شهاب سنگ دارای "ذرات پیش خوشیدی" است كه به دانه های ریز سیلیكون كاربید گفته می شود كه قدیمی تر از خورشید هستند، اما سن دقیق آنها تابحال مشخص نشده بود.
محققان برای درك این مساله در مطالعه جدید خود اندازه گیری كردند كه این دانه های پیش خورشیدی چه مدت در معرض اشعه های كیهانی قرار گرفته اند. این ذرات پر انرژی در اطراف فضا می چرخند و می توانند از مواد جامد عبور كنند و در اثر تعامل با آنها عناصر جدیدی را در مواد معدنی موجود ایجاد كنند. این بدان معناست كه دانشمندان می توانند مقدار این عناصر جدید موجود در این دانه ها را اندازه بگیرند تا مشخص كنند كه چه مدت در فضا شناور بوده اند و در نهایت اینكه چند ساله هستند.
محققان با انجام این كار متوجه شدند كه بیشتر این دانه ها بین ۴.۶ تا ۴.۹ میلیارد سال قدمت دارند. در صورتیكه خورشید ۴.۶ میلیارد سال سن دارد و زمین ۴.۵ میلیارد سال قبل شكل گرفته است.
اما قدمت قدیمی ترین ذرات بین این دانه ها به بیشتر از ۵.۵ میلیارد سال پیش می رسد كه آنها را به قدیمی ترین ماده شناخته شده روی زمین تبدیل می كند.
این گروه می گوید كه تاریخچه این دانه ها را می توان در تاریخ ردیابی كرد و به ستارگانی كه حدود ۷ میلیارد سال پیش متولد شده اند، برسیم. به قول محققان، این یافته نشان میدهد كه كهكشان ما طی آن زمان دوره ای سخت و پرفشار از تشكیل ستارگان را پشت سر گذاشته است.
دانه های پیش خورشیدی در شهاب سنگ های دیگر مانند "سنگ هیپاتیا"(Hypatia) و "LAP-۱۴۹" كشف شده بود، اما قدمت آنها قابل تشخیص نیست.
این تحقیق در مجله PNAS انتشار یافته است.



1398/10/24
19:17:30
5.0 / 5
4435
تگهای خبر: دانشمند , سیاره , فضا , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی