بررسی پژوهشگران آكادمی علوم چك نشان داد

مرغ های اصلاح شده ژنتیكی در مقابل ویروس مقاوم شدند

مرغ های اصلاح شده ژنتیكی در مقابل ویروس مقاوم شدند نیو وبلاگ: بررسی جدید پژوهشگران ˮآكادمی علوم چكˮ نشان میدهد مرغ هایی كه با روش اصلاح ژن كریسپر به دنیا آمده اند، می توانند در مقابل ویروس مقاوم باشند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران از روش اصلاح ژن كریسپر، برای مقاوم سازی مرغ ها در مقابل یك ویروس متداول بهره برده اند. شاید این روش بتواند تولید تخم مرغ و گوشت مرغ را در سرتاسر جهان بهبود ببخشد.
مرغ های اصلاح شده ژنتیكی، هیچ نشانه ای از بیماری در خود نداشتند و حتی هنگامی كه در معرض ویروس موسوم به "ALV" قرار گرفتند، بیمار نشدند. "جیری هجنار"(Jiri Hejnar)، پژوهشگر "آكادمی علوم چك" (CAS) اظهار داشت: این ویروس معمولا مشكلی برای مرغ داران سراسر جهان بشمار می رود.
پرندگانی كه به این ویروس مبتلا می شوند، خسته و افسرده به نظر می رسند و اغلب تومورهایی در بدن آنها پدید می آید. ویروس با اتصال به پروتئینی موسوم به "chNHE-۱" می تواند خودرا به سلول ها برساند. هجنار و گروهش قبل از این نیز در بررسی های خود نشان داده بودند كه حذف سه حرف DNA از ژن chNHE-۱ می تواند به پیش گیری از مبتلاشدن به ویروس ALV در پرندگان كمك نماید.
چالش مورد نظر این بود كه این تغییر بجای چند سلول، در همه حیوانات صورت بگیرد. هیچ گروهی از مرغها، به صورت طبیعی این جهش را در خود ندارند. در نتیجه نمی توان این روش را تنها با پرورش این پرندگان انجام داد. در هر حال، اصلاح ژنتیكی مرغ ها، بسیار دشوارتر از اصلاح ژنتیكی حیوانات دیگری مانند خوك ها است.
روش متداول برای پیش گیری از مبتلاشدن به ویروس، خارج كردن سلول های اولیه جنسی، تغییر دادن آنها بیرون از بدن و سپس، افزودن سلول های اصلاح شده به جنین داخل تخم های تازه گذاشته شده است. این روش در سال ۲۰۱۶ برای به وجود آوردن مرغ های "كریسپر" مورد استفاده قرار گرفت اما میزان موفقیت آن بسیار پایین بود. هجنار در سال ۲۰۱۷، یك روش بهتر ابداع كرد. او از سلول های جنسی تغییر یافته در ایجاد جوجه های استرلیزه شده استفاده نمود. سپس، با استفاده از اسپرمی كه حذف دقیقی در ژن chNHE-۱ آن صورت گرفته بود، به تولید یك جوجه خروس پرداخت.
هجنار و گروهش توانستند با استفاده از این روش، گروهی از مرغ های سفید موسوم به "لگهورن"(Leghorn) را به وجود بیاورند كه این حذف را در هر دو كپی از ماین ژن دارند.
هجنار در نظر دارد كه از اصلاح ژن كریسپر برای ارائه مرغ هایی استفاده نماید كه در مقابل ویروس های دیگر همچون آنفلوانزای مرغی نیز مقاوم هستند. این هدف، برای انسان ها نیز مزایای قابل توجهی دارد برای اینكه آنفلوانزای پرندگان گاهی اوقات سبب مرگ انسان می شود و هم اكنون نیز ترس از آن در سراسر جهان شیوع یافته است.
این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.



1398/11/01
17:50:47
5.0 / 5
4013
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی