شبكه 5G چیست و چرا مردم نسبت به آن نگرانند؟

شبكه 5G چیست و چرا مردم نسبت به آن نگرانند؟ نیو وبلاگ: در اوایل سال جاری دولت بلژیك به سبب نگرانی تشعشعات 5G آزمایش آنرا متوقف كرد. همین طور دولت های دیگر نیز خطرات ناشی از آنرا مورد بررسی قرار می دهند.



برخی ادعا می كنند شبكه 5G در طول موج یك سلاح مخرب قرار دارد و ارتش از آن برای از بین بردن روحیه دشمن استفاده می نماید. موجب خوشی است كه هیچكدام از این ادعاها درست نیست.
به گفته هوارد جونز، رئیس فناوری ارتباطات می گوید، طول موج هایی كه شبكه 5G از آن استفاده می نماید برای چندین دهه مورد بررسی و آزمایش بوده و كاملا بی خطر است. اینكه بعضی می گویند این فناوری جدید امتحان نشده است، یك شایعه است.

بسیاری از مردم درك دقیقی از 5G ندارند بدین سبب مختصرا به توضیح آن می پردازیم: هنگام استفاده از تلفن، با یك برج مخابراتی تلفن كه در نزدیكی قرار دارد بوسیله امواج رادیویی ارتباط برقرار می كند. سپس برج تلفن به شبكه اصلی متصل شده و اطلاعات دریافتی را منتقل می كند. هم اكنون، اگر از 4G استفاده می كنید، باند فركانس امواج رادیویی كه در آن استفاده می شود بین 2 - 8 گیگاهرتز است. این فركانس كمی بالاتر از 1.8 - 2.5 گیگاهرتز برای 3G است.
استفاده از فركانس های بالاتر هم مزایا و هم مضراتی دارد مثلا هرچه فركانس موج رادیویی بیشتر باشد، موج كوتاه تر است. به همین ترتیب در امواج صوتی، امواج كوتاه تر هنگام حركت انرژی خودرا سریعتر از دست می دهند و پهنای باند كمتری را پوشش می دهند. پهنای باند برای برج های مخابراتی می تواند بین 1 تا 20 كیلومتر باتوجه به تعداد تلفن های تحت پوشش باشد. 5G بطور بالقوه ارائه دهنده سرعت بالا اتصال به شبكه است كه آنرا بطور قابل توجهی بالا می برد.
یكی از دلیلهای نگرانی های مردم این است كه این شبكه می تواند فركانسهایی تا 300 گیگاهرتز را پشتیبانی كند. این فركانس های بالاتر طول موج میلیمتر نامیده می شوند. امواج كوتاه تر با انرژی بیشتر ممكنست خطرناك به نظر برسند اما هیچ مدركی برای اثبات این مساله وجود ندارد. sciencealert.com 2121


منبع:

1398/11/04
16:18:11
5.0 / 5
4352
تگهای خبر: اطلاعات , امواج , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی