بازتاب جهانی آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره ظفر

بازتاب جهانی آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره ظفر به گزارش نیو وبلاگ پایگاه های خبری سراسر دنیا نسبت به آمادگی ایران برای پرتاب قریب الوقوع ماهواره بومی ˮظفرˮ به مدار زمین كه به منظور كمك به مطالعات زمین لرزه ها و كشاورزی ایران به فضا پرتاب می شود، واكنش نشان دادند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، در حالی كه رئیس سازمان فضایی ایران از قرار گرفتن ماهواره "ظفر" در مدار تا آخر دهه فجر خبر داد، رسانه های سراسر دنیا به دنبال اعلام ایران در خصوص پرتاب قریب الوقوع این ماهواره بومی به مدار زمین با هدف كمك به رصد زلزله ها و بخش كشاورزی واكنش نشان داده اند.
پایگاه خبری "انگجت" نوشت: بنابر اعلام سازمان فضایی ایران، این كشور مقرر است جدیدترین كشوری باشد كه یك ماهواره رصدی را به فضا می فرستد. ساخت و توسعه این ماهواره با نام "ظفر"(كه در زبان فارسی به معنای پیروزی است) از سه سال پیش آغاز شد.
این ماهواره توسط موشك سیمرغ به ارتفاع ۳۲۹ مایلی(۵۳۰ كیلومتری) از سطح زمین پرتاب می شود و روزانه ۱۵ بار مدار زمین را دور می زند و تصاویری را جمع می كند تا به مطالعه بلایای طبیعی و كشاورزی كمك نماید.
به قول "مرتضی براری" رئیس سازمان فضایی ایران، این ماهواره طوری طراحی شده است تا بیشتر از ۱۸ ماه قابل استفاده باشد. باآنكه این سازمان امیدوار است تا پیش از مارس ۲۰۲۱، پنج ماهواره دیگر هم بسازد.
"براری" به اینكه این پرتاب چه زمانی صورت خواهد گرفت، اشاره نكرد و به گفتن اینكه در ایام آینده صورت خواهد گرفت، اكتفا كرد.
بعضی از كشورهای غربی تابحال نسبت به برنامه ماهواره ای ایران ابراز نگرانی كرده اند. بعنوان مثال، در ژانویه سال ۲۰۱۹، پرتاب ماهواره "پیام" كه برای نظارت بر تغییرات محیطی طراحی شده بود، از سمت واشنگتن "یك اقدام تحریك آمیز" توصیف شده بود. با این وجود "براری" با اشاره به اینكه ایران طرفدار استفاده صلح آمیز از فضا است، اضافه كرد: همه فعالیتهای ما در حوزه فضای بیرونی(فضای خارج از جو زمین) شفاف است.


خبرگزاری معتبر "AFP" هم همین نقل قول رئیس سازمان فضایی ایران را تیتر كرد و نوشت: ایران در حال آماده سازی برای پرتاب یك ماهواره رصد علمی جدید در ایام آتی است.
ساخت ماهواره "ظفر" از سه سال پیش با مشاركت ۸۰ دانشمند ایرانی شروع شد و به قول "براری" رئیس سازمان فضایی ایران، این ماهواره ۱۱۳ كیلوگرمی توسط یك موشك سیمرغ به ارتفاع ۵۳۰ كیلومتری سطح زمین پرتاب می شود و روزانه ۱۵ بار مدار خویش را طی می كند.
در ژانویه سال ۲۰۱۹، تهران اعلام نمود كه ماهواره "پیام" نتوانسته است به مدار خود برسد، ماهواره ای كه برای جمع آوری داده ها در مورد تغییرات محیطی در ایران ساخته شده بود.
پایگاه "اورشلیم پست" هم با بیان خبر آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره "ظفر" به نقل از براری نوشت: در صورت عدم موفقیت نخستین پرتاب، دو نسخه از این ماهواره ساخته شده است.
"محمدجواد آذری جهرمی" وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران گفته است: این ماهواره پیش از ۱۱ فوریه(۲۲ بهمن)، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پرتاب خواهد شد.
پایگاه "آسیا نیوز" هم به بازتاب سخنان رئیس سازمان فضایی ایران پرداخت.
پایگاه "ifpnews" هم با تاكید بر بومی بودن ماهواره "ظفر" نوشت: رئیس سازمان فضایی ایران(ISA) می گوید ماهواره مشاهدات علمی بومی ایران معروف به "ظفر" طی چند روز آینده پرتاب می شود.
پایگاه "اسپیس واچ" نوشت: ایران ادعا می كند كه ماهواره رصد زمین با وضوح یك متر را توسعه داده است. "مرتضی براری" رئیس سازمان فضایی ایران به رسانه های ایرانی گفته است كه ایران می خواهد یك ماهواره رصد زمین با وضوح بالا را كه قادر به عكس گرفتن با وضوح یك متر است، به فضا ارسال نماید.
پایگاه هندی "outlookindia" هم با تیتر "ایران ماهواره رصد زمین را در ایام آینده پرتاب می كند" به اعلام این خبر پرداخت و نوشت: "براری" با اشاره به اینكه ایران قبلاً موفق شده بود یك ماهواره را در مدار ۲۵۰ كیلومتری بالاتر از سطح زمین مستقر كند، اظهار داشت: این یك گام جدید برای كشور ما خواهد بود.
"براری" وزن این ماهواره را ۱۱۳ كیلوگرم دانست و اعلام نمود در ساخت آن از ۶۴ هزار قطعه استفاده شده است.




منبع:

1398/11/15
23:26:10
5.0 / 5
3888
تگهای خبر: اطلاعات , جهان , دانشمند , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی