مطالعه غول های یخی با كمك تلسكوپ فضایی جیمزوب

مطالعه غول های یخی با كمك تلسكوپ فضایی جیمزوب به گزارش نیو وبلاگ سیارات اورانوس و نپتون به غول های یخی منظومه شمسی معروفند؛ چونكه فاصله بسیاری با خورشید دارند و بنابراین همیشه اسرارآمیز هستند. حالا پژوهشگران اظهار كرده اند تلسكوپ فضایی ˮجیمزوبˮ بعد از پرتاب می تواند اطلاع جامعی از این دو سیاره در اختیار آنها قرار دهد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، تلسكوپ فضایی جیمزوب جانشین قدرتمند تلسكوپ فضایی "هابل" خواهد بود. بنابر برنامه ریزی ها تلسكوپ فضایی جیمز وب(JWST) مقرر است در ماه مارس سال ۲۰۲۱ پرتاب شود كه اگر پرتاب آن با موفقیت صورت گیرد، به بزرگترین تلسكوپ فضایی تاریخ تبدیل خواهد شد.
سیارات غول پیكر و سرد اورانوس و نپتون را به این علت كه فضای داخلی آنها كاملاً متفاوت از مشتری و زحل است، غول های یخی می نامند. سیارات مشتری و زحل غنی از نظر هیدروژن و هلیوم هستند و بنابراین به غول های گازی معروف هستند. غول های یخی هم بسیار كوچكتر از غول های گازی هستند و از نظر اندازه متوسط بین سیارات زمینی و غول های گازی هستند. این سیارات در فهرست سیاراتی كه كمترین كاوش در آنها انجام شده، قرار دارند.
حالا دانشمندان امیدوارند بتوانند با استفاده از داده های تلسكوپ فضایی جیمزوب اطلاعات بیشتری درباره الگوهای گردش، شیمی و آب و هوای اورانوس و نپتون به دست آورند. تمام گازهای موجود در اتمسفرهای فوقانی اورانوس و نپتون دارای اثر انگشت های شیمیایی منحصر به فردی هستند كه وب می تواند آنها را تشخیص دهد.
تلسكوپ فضایی جیمز وب(James Webb-JWST) یك تلسكوپ فضایی است كه مقرر است جانشین تلسكوپ فضایی هابل شود. این تلسكوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد نمود و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه های نجوم و كیهان شناسی را همچون مشاهده بعضی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شكل گیری و تكامل نخستین كهكشان ها را فراهم می آورد.
اهداف دیگر این تلسكوپ عبارتند از فهم چگونگی شكل گیری ستارگان و سیاره ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره های فراخورشیدی و نواخترها.
آینه اصلی JWST كه عنصر بصری این تلسكوپ است، از ۱۸ قسمت آینه ۶ ضلعی تشكیل شده كه آینه ای با قطر ۶٫۵ متر را می سازند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر ۲٫۴ متر است.
بر خلاف هابل كه طیف های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰٫۱ تا ۱ میكرومتر) را مشاهده می كند، JWST در محدوده فركانس پایین تری از نور مرئی با طول موج بلند از راه مادون قرمز (۰٫۶ تا ۲۷ میكرومتر) رصد خواهد نمود كه به آن اجازه می دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده كند كه برای هابل بیش از اندازه دور و بسیار قدیمی هستند.
این تلسكوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت كند، بدین منظور تلسكوپ در فضا در نزدیكی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یك آفتابگیر بزرگ آینه و دیگر قطعات تلسكوپ را در دمای زیر ۲۲۳/۲- درجه سانتی گراد نگه می دارد.
تلسكوپ "جیمزوب" توسط ناسا با مشاركت آژانس فضایی كانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده شده است و به افتخار "جیمز ای. وب" كه از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ بعنوان مدیر ناسا مشغول به كار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نام گذاری شده است.



1398/12/11
14:10:56
5.0 / 5
3347
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی