صادرات ۴۰هزارتن فرآورده لبنی به ۵ عضو اتحادیه اوراسیا

صادرات ۴۰هزارتن فرآورده لبنی به ۵ عضو اتحادیه اوراسیا به گزارش نیو وبلاگ رئیس سازمان دامپزشكی كشور از به روز رسانی پروتكل های بهداشتی صادرات، واردات و ترانزیت به كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اطلاع داد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، علی صفر ماکنعلی در نشست خبری که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه در حوزه قرنطینه، پروتکل های بهداشتی واردات گوشت قرمز و فرآورده های خام دامی به روز رسانی شده است، اظهار داشت: پروتکل های واردات، صادرات و ترانزیت به ۵ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان بلاروس به روز رسانی شد و حدود۴۰ هزارتن شیر و فرآورده های لبنی به این کشورها با اولویت روسیه صادر گردیده است.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به بیماری های دامی اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه بیماری های دامی از بهمن۸۴ تا ۹۶ سنگین ترین بحران های بهداشتی انفولانزای فوق حاد پرندگان را داشتیم که در سال ۹۷ برنامه پیشگیری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اجرا شد.
وی افزود: با اقدامات انجام شده از کشوری که تخم مرغ وارد می کرد تبدیل به کشوری شدیم که با تولید یک میلیون تن تخم مرغ جزو کشورهای تک رقمی در تولید تخم مرغ در دنیا است و صادر کننده آن هم هستیم.
تدوین و ابلاغ برنامه کاهش سالمونلا
رییس سازمان دامپزشکی به بیماری سالمونلا هم اشاره نمود و اظهار داشت: تا سال ۱۳۹۷ برنامه ای ملی برای کاهش سالمونلا در ایران نداشتیم و برای نخستین بار برنامه کاهش سالمونلا طراحی ابلاغ و عملیاتی شده است و روند این بیماری مشترک بین انسان و دام رو به کاهش است.
برنامه مهار نیوکاسل در ۶۲هزار روستا عملیاتی شد
ماکنعلی به طرح ملی مهار نیوکاسل هم اشاره نمود و اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه هایی که سازمان دامپزشکی کشور در سال های اخیر انجام داد اجرای برنامه ملی مهار نیوکاسل بود. سطح آلودگی این بیماری بسیار بالاست و در بعضی از استان ها بیشتر از ۷۰ درصد درگیری داشته است. این برنامه در سطح ۶۲ هزار روستا عملیاتی شد. که در خلال آن با برنامه های مختلف و همینطور واکسیناسیون مقاوم به حرارت نیوکاسل، درصد قابل توجهی از کانون های بیماری کاهش پیدا کرد.
به گفته وی برای نخستین بار برای بیش از۲میلیون راس گاو صنعتی و شیری واکسیناسیون به روش آماده باش را عملیاتی کردیم. همینطور برنامه ملی ارتقای کیفیت گوشت مرغ را هم عملیاتی کرده که این اقدام سبب افزایش تنوع در بازار شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی به خودکفایی در واکسن تب برفکی اشاره نمود و اظهار داشت: در واکسن تب برفکی علاوه بر اینکه به خودکفایی رسیده ایم می توانیم در آینده صادر کننده آن هم باشیم و درحال حاضر بیشتر از ۵۰ میلیون دز ظرفیت مازاد بر تولید داریم.
به گفته وی برای نخستین بار سال جاری هیچ گزارشی از بیماری لکه سفید میگو نداشته ایم.
وی به همینطور به بیماری تب سه روزه هم اشاره نمود و اظهار داشت: در سال های آینده بیماری تب سه روزه را نخواهیم داشت، چونکه در حال تولید واکسن داخلی هستیم و این واکسن می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.
ماکنعلی در بخش دیگری از صحبت هایش به بیماری تب کریمه کنگو هم اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای آماری که وزارت بهداشت منتشر نموده است موارد مبتلا شدن به تب کریمه کنگو نسبت به مدت مشابه ۵۷ درصد کاهش یافته است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا کلینیک های دامپزشکی توسط شهرداری های بعضی از مناطق پلمب می شوند، اظهار داشت: در جلسه ای که در کمیسیون کشاورزی مجلس قبل داشتیم مقرر شد شهرداری تهران از وزارت بهداشت استعلام کند که کلینیک های دامپزشکی سلامت محور هستند یا خیر. اما اداره حقوقی وزارت بهداشت به هنگام استعلام شهرداری، کلینیک های دامپزشکی را سلامت محور معرفی نکرده و ما هم پیگیر این مورد هستیم که در جلساتی با شهردار تهران این مورد را بررسی نماییم. فعالیت کلینیک های دامپزشکی سلامت محور و تخصصی است و اینکه واحد حقوقی وزارت بهداشت آن خارج از سلامت محوری می داند کج سلیقگی است.



1399/06/04
19:07:16
5.0 / 5
1742
تگهای خبر: اقتصاد , پزشكی , سازمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی