درمان موثر افسردگی با بررسی امواج مغزی هنگام خواب

درمان موثر افسردگی با بررسی امواج مغزی هنگام خواب پژوهشگران سوئیسی اهتمام دارند با بررسی امواج مغزی هنگام خواب، واكنش بیماران نسبت به درمان را پیش بینی كنند و درمان موثری عرضه كنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهشگران "دانشگاه بازل"(University of Basel) سوئیس در بررسی های خود دریافته اند که بررسی امواج مغزی تولید شده طی "خواب همراه با حرکات سریع چشم"(REM) می تواند پیش بینی نماید که آیا بیمار به درمان افسردگی، واکنش مثبت نشان میدهد یا خیر. بدین ترتیب، بیمار بجای ادامه دادن هفته ها درمان بی اثر بدون دانستن نتیجه، می تواند به یک درمان جدید روی بیاورد.
دکتر "ثورستن میکوتیت"(Thorsten Mikoteit)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: به عبارتی می توان اظهار داشت که ممکنست نیازی نباشد که بیماران قبل از اصلاح روش درمانی، هفته ها صبر کنند تا ببینند آیا درمان موثر است یا خیر.
درمان استاندارد افسردگی، استفاده از داروهای ضدافسردگی است که معمولا "مهارکننده های بازجذب سروتونین"(SSRI's) مانند فلوکستین(Fluoxetine) هستند اما درمان با این دسته از داروها می تواند هفته ها یا ماه ها زمان ببرد تا اثر خودرا نشان دهد. بدین ترتیب، بیمار اغلب قبل از این که بداند درمان موثر است یا خیر، به مدت چند هفته با عمق افسردگی رو به رو می شود.
حدود ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی، به درمان ابتدایی با داروهای ضدافسردگی جواب نمیدهند و پزشکان بعد از چهار هفته درمان بی اثر مجبور می شوند راهبرد درمان را عوض کنند و چهار هفته دیگر منتظر واکنش بیمار بمانند. توانایی پیش بینی واکنش بیمار بعد از یک هفته درمان، مزایای بسیاری برای بیماران مبتلا به افسردگی خواهد داشت و زمان واکنش نسبت به درمان را کوتاه خواهدنمود.
پژوهشگران در این پروژه، یک آزمایش کنترل شده روی ۳۷ بیمار مبتلا به "اختلال افسردگی عمده"(MDD) انجام دادند. همه این بیماران، با داروهای ضد افسردگی مورد معالجه قرار گرفتند اما درمان ۱۵ نفر از آنها در گروه کنترل شده صورت گرفت درحالی که درمان ۲۲ نفر به روانپزشک محول شد.
امواج مغزی همه بیماران هنگام خواب همراه با حرکات سریع چشم مورد بررسی قرار گرفت. به روانپزشک هایی که موظف بودند تا بیماران را درمان کنند، دستورالعمل هایی داده شد تا امواج مغزی را تحلیل کنند و ببینند که آیا درمان موثر است یا خیر و اگر تاثیری ندارد، درمان را تغییر دهند. هدف کلی آزمایش این بود که ۵۰ درصد کاهش در نشانه های افسردگی دیده شود.
پزشکان، بیماران را از اوایل هفته بعد از آغاز درمان آزمایش کردند تا ببینند که آیا امواج مغزی، احتمال تاثیر درمان ضد افسردگی را نشان می دهند یا خیر. آن دسته از بیماران که بعید به نظر می رسید درمان موفقی داشته باشند، بلافاصله به درمان دیگری روی آوردند. پژوهشگران بعد از پنج هفته دریافتند که واکنش ۸۷.۵ درصد از این بیماران، بهبود یافت اما این آمار در گروه کنترل شده، تنها ۲۰ درصد بود.
میکوتیت افزود: این یک بررسی آزمایشی است اما بهبودهای قابل توجهی را نشان میدهد. ما در این پژوهش نشان دادیم که با پیش بینی عدم واکنش نسبت به داروهای ضد افسردگی می توانیم راهبرد درمان را کم و بیش تطبیق دهیم. این قابلیت به ما کمک می نماید تا میانگین زمان بین آغاز درمان با داروهای ضد افسردگی و واکنش بیمار نسبت به آنها را کاهش دهیم. این موضوعی حیاتی خصوصاً برای بیماران مبتلا به افسردگی جدی است.
وی ادامه داد: این آزمایش باید با گروه بزرگتری از بیماران تکرار شود تا از عدم تناقض در نتایج اطمینان حاصل گردد. بیماران باید در شرایطی قرار بگیرند که پژوهشگران بتوانند خواب همراه با حرکات سریع چشم را در آنها بررسی نمایند. این کار نیاز به مراقبت بیشتری دارد که بیش از دادن یک قرص به بیمار و انتظار برای آنچه اتفاق می افتد است. این کار هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت؛ بااینکه ما باور داریم که با ارائه راهبرد درست، درمان بسیار زودتر صورت خواهد گرفت. ما تلاش می نماییم تا روش هایی برای تسهیل این مساله ارائه دهیم. بدین ترتیب، شاید بتوانیم بیمارانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند و برای مثال در معرض خودکشی هستند را بسیار سریع تر از الان درمان نماییم. اگر تاثیر این درمان ثابت شود، به نجات زندگی بیماران کمک خواهدنمود.



1399/06/24
13:59:33
5.0 / 5
1619
تگهای خبر: امواج , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی