چگونه كووید-۱۹ می تواند به مغز لطمه بزند؟

چگونه كووید-۱۹ می تواند به مغز لطمه بزند؟ نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮبیمارستان عمومی ماساچوستˮ(MGH) در مطالعه اخیر خود از چگونگی لطمه رساندن كووید-19 به مغز انسان آگاهی داده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتورکس، پژوهشگران طی این مطالعه ۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را با روش رزونانس مغناطیسی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دارای علایم عصبی همانند برخی بیماران مبتلا به هیپوکسی که به کروناویروس مبتلا نبودند هستند به بعضی از اختلالات متابولیکی در مغز گرفتار شده اند اما با بررسی ساختار مغز این دو گروه پژوهشگران شاهد تفاوت هایی بودند.
گرچه این بیماری در درجه اول یک بیماری تنفسی است اما کووید-۱۹ می تواند بر سایر اندام ها همچون مغز نیز تأثیر بگذارد و تصور می شود که تأثیر اصلی بیماری بر روی مغز بوسیله کمبود اکسیژن است اما مطالعات کمی درباره تاثیر کووید-۱۹ در لطمه رساندن به مغز انجام شده است. از زمان آغاز شیوع بیماری در اوایل سال جاری میلادی، هزاران بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به بیمارستان عمومی ماساچوست مراجعه کردند و این مطالعه شامل یافته های پژوهشگران از بررسی سه نفر از این بیماران بوده است.
شدت علایم عصبی متفاوت می باشد و یکی از مشهورترین موارد از دست دادن موقت بویایی است. علایم شدیدتر سرگیجه، گیجی، تشنج و سکته مغزی است. دکتر "اوا ماریا راتای"(Eva-Maria Ratai) پژوهشگر بخش رادیولوژی دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: ما مشتاق توصیف زمینه های بیولوژیکی بعضی از این علایم بودیم و همانطور که بررسی می کردیم به درک طولانی مدت اثرات کووید-۱۹ همچون سردرد، خستگی و اختلال شناختی نیز علاقمند شدیم. ما یافته ایم که برخی علایم مانند" مه مغز "(brain fog) و سایر اختلالاتی که مشخص شده است مدت ها پس از مبتلاشدن به نوع حاد این بیماری در فرد وجود دارد.
پژوهشگران از ۳ طیف سنج تشدید مغناطیسی تسلا(MRS) که نوعی اسکن تخصصی است که گاهی اوقات نمونه برداری مجازی نیز نامیده می شود، استفاده کردند. طیف سنج تشدید مغناطیسی حتی در صورت طبیعی بودن یافته های تصویربرداری ساختاری می تواند ناهنجاری های عصبی شیمیایی را شناسایی کند. مغز بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کاهش ان-استیل-آسپارتات (NAA)، افزایش کولین و افزایش مایو-اینوزیتول را نشان داد و این علایم در بیماران مبتلا به هیپوکسی که به کووید-۱۹ مبتلا نبوده اند نیز مشاهده شده بود. یکی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که شدیدترین لطمه ماده سفید (نکروز و کاویتاسیون) در مغز او مشاهده شده بود میزان لاکتات در مغزش زیاد بود که این نشانه دیگری از لطمه مغز در اثر کمبود اکسیژن است.
در مقایسه با ام آرآی، این تصویربرداری می تواند فرآیندهای پاتولوژیک مانند لطمه عصبی، التهاب، بیماری میلین زدا و هیپوکسی را بهتر توصیف کند. بر طبق این یافته ها پژوهشگران معتقدند که این روش می تواند بعنوان یک ابزار کاربردی برای نظارت بر بیماری و درمان مورد استفاده قرار گیرد.
یافته های این مطالعه در مجله "American Journal of Neuroradiology" منتشر گردید.




منبع:

1399/09/02
20:47:15
5.0 / 5
1009
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی