تاثیر یك آهنگ خاص بر افزایش عملكرد ورزشكاران

تاثیر یك آهنگ خاص بر افزایش عملكرد ورزشكاران پژوهشگران دانشگاه ˮادینبروˮ(University of Edinburgh) اسکاتلند در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند گوش دادن به موسیقی انگیزشی عملکرد افراد را بطور قابل توجهی می افزاید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، بگفته پژوهشگران گوش دادن به موسیقی انگیزشی مانند آهنگ "چشم ببر"(Eye of the Tiger) از گروه موسیقی راک "سوروایور"(Survivor) به دونده ها کمک می نماید تا با خستگی ذهنی مقابله کنند.
کارشناسان دانشگاه ادینبرو دریافتند که داشتن یک فهرست پخش از آهنگ های انگیزشی که شامل این آهنگ مشهور چشم ببر نیز است، موجب بهبود عملکرد افراد در آزمایش های دو بعد از یک آزمون شناختی که سبب خسته شدن ذهن می شود، شده است.
این آهنگ از زمان منتشر شدن به یک آهنگ جذاب برای ورزشکاران تبدیل گشته است. بتازگی پژوهشگران اسکاتلندی قصد داشتند دریابند آیا واقعا گوش دادن به این نوع موسیقی ها تغییری در عملکرد افراد به وجود می آورد یا خیر.
پژوهشگران این مطالعه که یافته هایشان در مجله "Human Sport and Exercise" پخش شده، ادعا می کنند برای نخستین بار است که به بررسی اثر گوش دادن به برخی موسیقی ها بر عملکرد افراد هنگام خستگی ذهنی در دو استقامت، می پردازد.
دکتر "شان فیلیپس"(Shaun Phillips) نویسنده مطالعه اظهار داشت: خستگی ذهنی یک اتفاق معمولی است و برای خیلی از ما رخ داده است و می تواند بر خیلی از کارهای روزمره همچون ورزش تأثیر منفی بگذارد. بدین سبب یافتن راه های ایمن و موثر برای کاهش این تأثیر منفی مفیدست.
در این مطالعه پژوهشگران جهت بررسی چگونگی تأثیر گوش دادن به موسیقی بر عملکرد دویدن، دو آزمایش بر روی ۱۸ فرد مشتاق ورزش انجام دادند. در یک آزمایش آنها تأثیرات دویدن تناوبی را بر گروهی متشکل از ۹ ورزشکار بررسی کردند. آزمایش دوم بر گروهی از افراد متشکل از ۹ دونده آموزش دیده در آزمایش دو پنج کیلومتری انجام شد.
این گروه ها تحت یک آزمایش شناختی ۳۰ دقیقه ای مبتنی بر کامپیوتر قرار گرفتند که پیش از انجام ورزش، آنها را در وضعیت خستگی ذهنی قرار می داد. دوندگان در دو گروه که یک گروه هنگام فعالیت به موسیقی گوش می داد و گروه دیگری که به موسیقی گوش نمی داند، تقسیم شدند. در طول تمرین، ضربان قلب و مقیاس آر پی ای در نقاط مختلف بدن اندازه گیری شد.
پژوهشگران دریافتند که عملکرد افراد در دو تناوبی(interval running) با گوش دادن به موسیقی در مقایسه با ورزش بدون گوش دادن به موسیقی بعد از آزمون شناختی نسبتاً بالاتر است و به طرز شگفت انگیزی، عملکرد افراد به شکلی بود که گویی از نظر ذهنی خسته نشده بودند.
در آزمایش دو پنج کیلومتر نیز افرادی که به موسیقی گوش داده بودند در مقایسه با گروهی که گوش نداده بودند، پیشرفت کمی داشتند.
پژوهشگران می گویند، اثرات مثبت موسیقی می تواند به علت درک تغییر یافته از تلاش هنگام گوش دادن به آهنگ ها باشد.
بنظر می رسد نتایج این مطالعه با یافته های یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که توسط متخصصان موسسه زیبایی شناسی تجربی ماکس پلانک در آلمان انجام شده است، مغایرت دارد. برای اینکه نویسندگان دریافته بودند که موسیقی انگیزشی عملکرد کلی فرد را در حین انجام کارهای ورزشی یا ورزش بهبود نمی بخشد. یافته های یک مطالعه دیگر که سال ۲۰۱۹ در مجله "Current Biology" انتشار یافته بود نیز حاکی از آن بود که تمرینات ورزشی بیش از اندازه می تواند مغز و بقیه اعضای بدن را خسته کند.



1400/04/04
18:45:42
0.0 / 5
541
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی