از زندان تا اشتغال

از زندان تا اشتغال نیو وبلاگ: تصویری که از زندان در ذهن داریم این است که زندانیان در اتاق هایی (سلول ها) نگهداری می شوند و هر یک تخت دارند که همیشه روی آن دراز می کشند و به اتفاقات گذشته فکر می کنند یا با دیگر هم بندی های خود مشغول دعوا هستند اما حالا شرایط زندانیان تغییر کرده است.


این تصویر کلیشه ای و ناقص با اقداماتی که حالا در زندان ها انجام می شود فاصله بسیاری دارد. حالا دیگر زندان فقط محل نگهداری زندانی برای گذران دوران حبس نیست بلکه متولیان زندان برای زندانیان برنامه هایی در جهت اشتغال و حرفه آموزی دارند و آنچنان که غلامحسین محسنی اژه ای معاون وقت قوه قضاییه می گوید: زندانیان خصوصاً افراد با زندان های طویل المدت نباید عمرشان در زندان تلف شود بدین سبب باید در زندان حرفه ای بیاموزند و اشتغال داشته باشند.
محمد مهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز معتقد می باشد زندانی باید توانمند، بازاجتماعی و اصلاح گردد و امروز بحث بر سر اصلاح و تربیت است و محیط های کار و اشتغال فرصت های بسیار تأثیرگذاری برای تحول افراد دارد.
حاج محمدی می گوید: متولی این تحول، بنیاد تعاون زندانیان است. نباید بجای دغدغه امروز زندگی، نگران آینده زندانیان باشیم و به بهانه ساختن فردای زندانی از وضعیت فعلی او غفلت نماییم. عصر جدید بنیاد تعاون زندانیان مقرر است عصر تغییر اولویت ها باشد برای اینکه بیکاری مقدمه بزهکاری است.
مرتضوی رییس هیأت مدیره بنیاد تعاون زندانیان هم معتقد می باشد عدم داشتن درآمد مکفی یکی از علل اصلی جرم است و نداشتن درآمد بدان معناست که فرد توانایی لازم را ندارد.
وی با تاکید بر حقوق زندانیان و لزوم بازاجتماعی کردن زندانیان تاکید می کند: زمانی که زندانی مجازات خودرا تحمل کرد دیگر نباید گرفتار محرومیت باشد از سویی دیگر در سند تحول نیز در زمینه بنیاد تعاون زندانیان به حرفه آموزی و اشتغال توجه شده است.
با این رویکرد جدید در دوره تحول قضایی در سازمان زندان ها، یکی از اولویت های جدی «توانمندسازی شغلی زندانیان فاقد مهارت» است تا زمینه ساز حرفه آموزی محکومان واجد شرایط باشد و افراد بعد از رهایی بتوانند با مهارت هایی که در دوران زندان فراگرفته اند از تکرار جرم جلوگیری نمایند.


در همین راستا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس وقت قضاییه نیز تصریح می کردد: در هر استانی رفتم به زندان ها سر زدم و وقتی عالی ترین مقام قضایی به زندان سر می زند یعنی در کنار کیفر، اصلاح مجرمان امری لازم است و باید فرد به اجتماع سالم برگردد و این حس به همه بخش ها منتقل شود. امروز باید به خانواده زندانیان سر بزنیم و از آنها حمایت نماییم و در این خصوص سال قبل در زندان های ما ۵۴ درصد زندانیان اشتغال داشتند و برای اشتغال ۸۰ درصدی برنامه ریزی شده است.
سیدمحمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه نیز هفتم تیر در همایش سراسری قوه قضاییه که همزمان با هفته قوه قضاییه انجام شد با تشریح ماموریت اصلاح مجرمان که بر عهده قوه قضاییه است، اعلام نمود: طبق هدفگذاری صورت گرفته، این آمار باید در انتهای سال ۱۴۰۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.
همچنین محمد مهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بتازگی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «نه بیکاری و نه بیگاری! هرچند زندان ایستگاه آخر است و ما پذیرای محصولی به نام مجرم هستیم که در تولیدش نقشی نداشته ایم اما به ریشه ها و زمینه های بزهکاری مثل بیکاری هم خونسرد نبودیم. در امتداد توانمندسازی زندانیان در سال ۹۹، توانستیم ۵۴ درصد محکومان واجد شرایط را شاغل و دستمزد پرداخت نماییم.»
حشمت الله حیات الغیب مدیرکل زندان های استان تهران نیز خرداد سال جاری از تشکیل پرونده شخصیتی و روانشناسی برای هر مددجو حین ورود به زندان آگاهی داد و اظهار داشت که این پرونده حاوی اطلاعات مهارتی و شغلی است و با دسترسی بنیاد تعاون زندانیان به این اطلاعات، مسیر حرفه آموزی و ورود به عرصه اشتغال سریعتر طی می شود.
همچنین خسرو مختاری مدیر بنیاد تعاون زندانیان کشور هدف اصلی بنیاد تعاون را مهارت افزایی و به دنبال آن افزایش زمینه اشتغال و کسب درآمد برای زندانی و خانواده اش اعلام نمود و اظهار داشت که زندانی برای کسب درآمد مناسب، باید مهارت شغلی داشته باشد.
وی اضافه کرد: حالا محصولات تولیدی مددجویان در ندامتگاه ها در فروشگاه های معتبر و توسط سایت های معتبر اینترنتی همچون سایت حامی بازار www.hamibazar.ir درحال عرضه است و منافع و عایدات فروش این محصولات صرف کمک به زندانیان و خانواده آنان می شود.
مدیر بنیاد تعاون زندانیان کشور نوید داد که به زودی گام بزرگی در اشتغال زندانیان برداشته می شود و با مساعدت مراجع قضایی در فاز اول هشت هزار زندانی به عرصه اشتغال افزوده می شوند.


وی ابراز امیدواری کرد با توسعه همکاری ها و تدوین برنامه جامع کشوری، تسهیلات و سرویس ایاب و ذهاب برای زندانیان شاغل رأی باز، راه اندازی کارگاه در نقاط مختلف شهر برمبنای نشانی محل سکونت زندانی یا مهارت وی، تهیه امکانات و ارائه به زندانی یا خانواده اش برای ایجاد مشاغل خانگی مانند مونتاژ یا خیاطی، استخدام زندانیان آزاد شده ای که به سبب عدم پذیرش اجتماعی نتوانسته اند وارد بازار اشتغال شوند، کمک به زندانیان جهت راه اندازی شهرهای گلخانه ای با تضمین خرید محصول زمینه اشتغال هر چه بیشتر آنها فراهم گردد.
احمد راهروخواجه مدیرکل دفتر برنامه ریزی اشتغال و حرفه آموزی سازمان زندان ها هم می گوید: هدفگذاری سازمان زندان ها در سال ۱۴۰۰ این است که برای ۶۰ درصد محکومان با میانگین ۱۵۰ ساعت آموزش برای هر مددجو، حرفه آموزی داشته باشیم که جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار زندانی را دربرمی گیرد.
وی می افزاید: در دو ماه قبل استانها توقعات ما را در موضوع حرفه آموزی برآورده کرده اند و حتی با وجود تعطیلات نوروز ۶ هزار و ۵۵۶ نفر تحت آموزش مشاغل قرار گرفتند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی اشتغال و حرفه آموزی سازمان زندان ها تاکید می کند: اشتغال مددجویان متناسب با بازار کار جامعه است بطوریکه دوره های آموزشی، هرساله نیازسنجی شده و در آن آمایش سرزمینی ملاک قرار می گیرد تا مبتنی بر شرایط زیست بوم استانها، نیازهای شغلی احصا و سپس انجام دوره های آموزش فنی و حرفه ای ابلاغ شود.
البته آنطور که رحیم مطهرنژاد مدیر سابق بنیاد تعاون زندانیان کشور گفته است، تولید حدود سه هزار نوع کالای متناسب با نیاز بازار توسط زندانی ها انجام می شود که یا برمبنای قرارداد یا نیاز و مصرف مردم و یا واحدهای صنعتی و تولیدی دیگر، تولید می شود که از آن جمله می توان به گندم تولیدی و یا علوفه برای دامپروری ها یا خوراک دام و طیور و آبزیان اشاره نمود که در زمان مناسب به بازار عرضه می شود.
مطهرنژاد اضافه کرد: در بخش های صنعتی زندانی ها فعالیت گسترده ای دارند، مثلا در صنعت پوشاک ما ۷۰۰۰ هزار شاغل زندانی داریم که به تولید انواع و اقسام آن می پردازند همچون لباس زیر، لباس ورزشی، نظامی و بیمارستانی که در همین ایام کرونا زندان ها ماسک، فیس شیل و تونل ضدعفونی کننده را ساخته و به بیمارستان ها، ستاد کل نیروهای مسلح و مواردی که قرار داد داشتند، واگذار کنند.
وی اظهارداشت: همین طور در صنعت خودروسازی نیز زندانی ها شاغل هستند. در خودروسازی عقاب که اتوبوس های اسکانیا را تولید می کند، بطور پیوسته حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر در هشت سال گذشته، مددجوهای حرفه ای داشته ایم که در بخش های مکانیک، برق، نقاشی و اتاق سازی کار کرده اند. برای ایران خودرو، زندانی ها قطعاتی مانند کاسه چرخ، جلو پنجره ها، سپرها، روکش صندلی ها، دستکش های صنعتی و انواع اقسام محصولاتی که در این صنعت استفاده می شود.
مدیر سابق بنیاد تعاون زندانیان کشور افزود: بنیاد تعاون زندانیان کشور با وزارت جهاد کشاورزی در استانها و شهرداری ها ارتباطات بسیار نزدیکی دارد و در انعقاد قراردادهایی به راه اندازی پارک، سوله های ورزشی و پیاده راه ها و کاشت نهال پرداخته که همه این اقدامات دستاورد زندانیانی است که در زندان های کشور مشغول به کار هستند.


هرچند زندان ایستگاه آخر مجرمان و محکومان است اما حالا می تواند آغازی برای بازگشت به جامعه و تولدی باردیگر باشد. شاید اگر خیلی از زندانیان پیش از ارتکاب جرم به درستی تحت تعلیم و تربیت و حرفه اموزی قرار می گرفتند یا شغل مناسب و درامد کافی داشتند، خیلی از آنها در بند گرفتار نمی شدند.
اکنون اهتمام سازمان زندان ها به حرفه آموزی و اشتغال زندانیان از این بابت است که می تواند مانع از ناهنجاری های بعدی و حمایتی مجدد از خانواده زندانیان باشد.
البته این اقدامات زمانی موثرتر خواهد بود که با هدفگذاری های دقیق و سنجیده زمینه اشتغال پایدار زندانیان بعد از رهایی از زندان را فراهم گردد برای اینکه خیلی از آنها به سبب سوء پیشینه ممکنست گرفتار «انگ اجتماعی» شوند و جامعه از پذیرش آنها سر باز زند در صورتیکه اگر حمایت های مبتنی بر اشتغال پایدار برای آنها فراهم گردد امکان تکرار جرم کمرنگ تر می شود.




منبع:

1400/04/14
10:03:01
0.0 / 5
649
تگهای خبر: اطلاعات , اینترنت , دستاورد , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی