آژیر خطر کرونا در بوشهر

آژیر خطر کرونا در بوشهر به گزارش نیو وبلاگ ایرنا- افزایش مبتلا شدن و بستری های ناشی از شیوع کرونا و تکمیل ظرفیت بیمارستان ها، روزهایی تلخ برای مردم استان بوشهر رقم زده و آژیر خطر را در این استان به صدا درآورده است و در صورت ادامه روند سهل انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی وقوع فاجعه دور از انتظار نیست.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایرنا، شلوغی بیمارستان ها، مراکز درمانی و مطب پزشکان، استفاده از ظرفیت ۲ تالار پذیرایی برای درمان بیماران سرپایی و تجهیز حسینیه اعظم برازجان برای بیماران مبتلا به کرونا به سبب تکمیل ظرفیت بیمارستان این شهرستان تا تعطیلی فعالیت دستگاه های اجرائی و تشدید محدودیت ها در شهرستان های گناوه و دیلم، همه و همه بیان کننده این است که استان بوشهر در شرایطی قرار گرفته که دیگر جایی برای سهل انگاری وجود ندارد و هرگونه بی توجهی برابر با از دست دادن عزیزانمان است.
اما در شرایطی که هر روز این مهیمان ناخوانده روی جدیدی از خودرا به ما نشان می دهد؛ هستند کسانی که در دنیای متفاوتی زندگی می کنند و حجم انبوه بیماران بدحالی که برخی از آنها در راهروها بستری شده و کادر درمانی که دیگر رمقی ندارند را نمی بینند و واکسن گرفته و یا نگرفته بی خیال از همه جا و غافل از این که نه دارویی، نه تختی و نه نفسی باقی مانده تنها و تنها به فکر دورهمی های خانوادگی، عروسی، جشن و سایر تجمع ها هستند.
محوطه اطراف و جلوی بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بعنوان بیمارستان ریفرال کرونا در استان بوشهر این روزها مملو از خودرو های پارک شده است و این به مفهوم شلوغی بیش از اندازه این مرکز درمانی و سونامی کرونا در این استان است.
وضعیت حاد شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر طوری است که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر خواهان راه اندازی بیمارستان صحرایی و تامین نیروهای کارآمد درمان از طرف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تعطیلی یک هفته ای برای این استان درخواست نمود.
ساده انگاری بخش زیادی از جامعه، وضعیت کرونائی بوشهر را به فاجعه نزدیک کرده است
در این میان به سراغ خانواده ای می روم که با اضطراب جلوی بیمارستان نشسته اند. از احوال آنها که جویا می شوم می گویند: فرزند ۱۳ ساله آنها مبتلا به کرونا شده و چند روزی است که در بیمارستان بستری است؛ سکینه محمودی با گریه این طور سخن آغاز می کند: برای تشییع جنازه مادرم که در اثر کرونا جان خودرا از دست داده بود به روستایمان رفته بودیم که فرزندم هم مبتلا شد و حالا شرایط مناسبی ندارد.
این مادر نگران از مردم خواست دستورالعمل ها و هشدارهای بهداشتی جدی گرفته شود چون این ویروس ناشناخته به هیچ کسی رحم نمی کند و ناجوانمردانه عزیزانمان را به کام مرگ می کشاند.
کمی آن سوتر خانواده نگران دیگری هم جلوی دربیمارستان نشسته بودند. پدر خانواده داستان خودرا اینطور روایت می کند: ۲هفته پیش عروسی دخترم بود بعد از برگزاری جشن متوجه حال نامساعد همسرم شدم با مراجعه به بیمارستان اعلام کردند، بخش زیادی از ریه او درگیر شده و امروز در بخش مراقبت های ویژه با مرگ دست و پنجه نرم می کند.
علی مرادی با ناراحتی اینطور ادامه می دهد: در طول این مدت ویروس کرونا را باور نداشتم و تصور نمی کردم به این راحتی خانواده را آلوده و درگیر کند اما با ابتلای همسرم و قرنطینه مابقی اعضای خانواده متوجه شدم این ویروس با کسی تعارف ندارد و تنها برای دیگران نیست.
تازش کرونا دلتا و بستری روزانه ۲۰۰ نفر در بیمارستان ها
در ۱۸ ماه گذشته جهش های مختلفی را از ویروس کرونا تجربه کرده ایم اما سویه هندی (دلتا) با قدرت سرایت چند برابری ( در کمتر از ۲۰ ثانیه) در مقایسه با ویروس های قبلی، در کنار رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی سبب شده امروز ۱۰۰ درصد تخت های بیمارستانی پیش بینی شده در مراکز درمانی استان بوشهر اشغال شود و تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ شناسایی شده در این استان به ۶۵۰ نفر برسد که این تعداد بالاترین میزان موارد شناسایی شده روزانه در این استان از شروع شروع پاندمی تا حالا است.
این شمار بیمار از مجموع یکهزار و ۴۰۰ تست انجام شده حاکی از مثبت شدن نزدیک به ۵۰ درصد از نمونه ها است و این می تواند زنگ خطری برای بوشهری ها باشد و بیان کننده این است که با وجود همه اقدام های انجام شده روند مبتلا شدن در استان بوشهر همچنان افزایشی است و تداوم این روند نه فقط سلامت مردم را با تهدید جدی روبرو می کند بلکه بطور غیر مستقیم کارهای اقتصادی، آموزشی و فرهنگی هم تحت تاثیر قرار می گیرد و لازم است با بکارگیری همه ظرفیت های موجود این روند افزایشی به سرعت مهار و به موازات آن با تکمیل پوشش واکسیناسیون همگانی، چرخه انتقال ویروس قطع شود.
نقشه کرونائی استان بوشهر قرمز بودن ۹۰ درصد شهرستان های این استان و به صورتی بی تفاوتی بوشهری ها به پروتکلهای بهداشتی را به خوبی نشان میدهد که بگفته مسئولان بهداشتی استان اگر این روند ادامه یابد در هفته های پیش رو با یک فاجعه در این استان روبرو می شویم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر معتقد می باشد که در این شرایط بحرانی رعایت موارد بهداشتی از طرف مردم بعنوان یک مسئولیت اجتماعی بشمار می رود و هر گونه ساده انگاری و نادیده گرفتن قوانین و دستورالعمل های بهداشتی می تواند برای جامعه فاجعه بار و سخت باشد.
دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان می گوید: با وجود همه هشدارهای داده شده اما رعایت ۶۰ درصدی پروتکلهای بهداشتی در فضاهای عمومی استان بوشهر نشان دهنده ساده انگاری بخش بزرگی از جامعه در قبال این بیماری است؛ این درحالی است که این رقم در پائیز و زمستان گذشته ۸۸ درصد اعلام شده بود.
مردم باید بدانند شدت و سرعت انتقال ویروس در سوش جدید بسیار بالاست و با هر تماسی امکان انتقال آلودگی وجود دارد بدین سبب برای مدت حداقل ۲ هفته تا حد امکان به جز موارد ضروری نباید از منزل خارج شد و دید و بازدیدها، گردش و مسافرت های دسته جمعی باید به زمان دیگری سپرده شود.


امروز اگر سری به هریک از مراکز درمانی استان بزنیم با انبوهی از بیمارانی که پشت دربهای اورژانس بیمارستان ها منتظر بستری هستند روبرو می شویم این درحالی است که اگر این افراد در کنار ایثار کادر درمان قسمتی از پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کردند امروز گرفتار موج ها و پیک های سنگین شیوع ویروس نمی شدیم.
متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شرایط امروز استان را اینطور تشریح می کند: شدت سرایت سویه دلتا ۲۰ تا ۲۵ درصد از موج های قبلی بیشتر است بدین جهت امروز بیمارستان های استان در بدترین حالت پیک های قبلی قرار گرفته است و بستری روزانه به طور متوسط ۲۰۰ بیمار جدید بیمارستان های استان را با بحران روبرو کرده است.
افراد واکسینه شده هم در برابر کرونا مصون نیستند
دکتر کتایون وحدت ادامه می دهد: بررسی ها نشان میدهد بیشتر ابتلاها در این موج بصورت خانوادگی است و گزارش پرونده بیماران بستری بیان کننده این است که با وجود هشدارها اما عروسی ها، عزاداری ها، مسافرت ها، مهمانی و جشن تولدهایی که به بیمارستان و در وضعیت خیلی حاد به مرگ ختم می شود هنوز در استان ادامه دارد.
به گفته این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری مردم باید بدانند این عدد و رقم هایی که در رسانه ها اعلام می شود؛ تنها یک عدد نیست بلکه واقعیتی است که نشان میدهد هر روز تعداد قابل توجهی از هموطنانمان در اثر بی توجهی و باور نداشتن شرایط خطرناک کنونی جلو چشمانمان از بین می روند.
وحدت ادامه می دهد: هرچند تعدادی از داروهایی که مردم می شناسند و اصرار دارند برای آنها تجویز شود ممکنست تا حدی موثر باشند اما یقین داشته باشید میزان مرگ و میر کاهش نمی یابد چون تمام کسانی که تا حالا جان داده اند از همین داروها هم استفاده کردند؛ بدین سبب تاثیر این داروها مقطعی و عوارض آنها بسیار سنگین است.
او می افزاید: ویروس کرونا امروز با گردش های متوالی در سرزمین های مختلف درحال جهش است و هر روز با شکل جدیدی از آن روبرو می شویم و هیچ کسی حتی کسانی که واکسینه شدند هم در مقابل آن ایمنی ندارند.
این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد می باشد که واکسن ها در مقابل جهش های جدید خیلی کارآمد نیستند و این قابلیت هم وجود ندارد که برای هر جهشی یک واکسن جدیدی ساخته شود بدین سبب در این شرایط حتی کسانی که واکسن زدند هم تصور نکنند روئین تن شده و در معرض خطر مبتلا شدن به ویروس قرار ندارند.
او اذعان کرد: افراد واکسینه شده هم در خطر مبتلا شدن قرار دارند به نحوی که حتی موارد فوت با جهش های جدید در افرادی که واکسن دریافت کرده اند هم گزارش شده است.
روند واکسیناسیون کرونا در استان بوشهر مطلوب است
هرچند امروز خیلی از افراد جامعه تصور می کنند باتوجه به واکسیناسیون الزامی به رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه درزمینه کرونا وجود ندارد اما باید این نکته را تصریح کرد که با واکسینه کردن ۷۰ درصد جامعه ایمن سازی صورت می گیرد این درحالی است که هنوز بخش زیادی از جامعه واکسن دریافت نکرده و خطر همچنان احساس می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به روند خوب انجام واکسیناسیون در استان می گوید: از شروع شروع پروسه واکسیناسیون تا حالا ۱۶۳هزار نفر در این استان دز اول و ۲۴ هزار نفر هم هر ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.


بنا بگفته دکتر خواجه ئیان دریافت یک دُز واکسن تضمین کننده ایمنی مردم در مقابل بیماری نیست و ایمنی حداقل ۲ هفته پس از دریافت نوبت دوم ایجاد می شود در این شرایط واکسیناسیون به تنهایی باعث مهار اپیدمی نخواهد شد و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طرف آحاد جامعه تا ایمن سازی ۷۰ درصدی همچنان الزامی است.
او می افزاید: روند افزایشی این موج بیماری و آلودگی بخش زیادی از جامعه به ویروس کرونا؛ تاثیر بد بر روند واکسیناسیون دارد و باعث کُندی آن می شود چون افراد مبتلا حداقل تا یک ماه بعد از مبتلا شدن نمی توانند واکسن دریافت نمایند.
نگاهی به بیمارستان کرونائی مرکز استان تصویری روشن از بحران کرونائی را نمودار می کند که دامن بوشهر را گرفته است.
کمبود نیرو و امکانات و خستگی کادر درمان
رئیس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر امکانات این بیمارستان را ناکافی توصیف می کند. دکتر عاطفه اسفندیاری اظهار داشت: در این شرایط حاد هرشب به سبب افزایش شمار بستری ها بناچار بخش های بستری را افزایش می دهیم اما نیروی لازم برای اداره بخش ها وجود ندارد و کادر موجود هم بسیار خسته هستند.
اسفندیاری ادامه می دهد: در این شرایط هیچ کسی نمی تواند شاکی باشد چون منابع موجود برای رسیدگی به این حجم از بیماران وجود ندارد و نیروی جدید کافی هم برای پاسخگویی جذب نشده است.
وییادآور شد: بیمارستان های موجود دارای یک ظرفیت مشخص و معینی هستند که امروز این ظرفیت ها به ۲ برابر بالا رفته در این شرایط اگر کوچکترین اختلالی در اکسیژن رسانی به بیماران صورت گیرد امکان وقوع هرگونه اتفاقی دور از ذهن نیست.
کنترل شرایط کرونائی استان نیازمند همکاری و همراهی مردم
شرایط بحرانی استان نشان میدهد میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان به کمترین حد رسیده و خیلی از افراد با وجود اشراف به وضع خطرناک استان بوشهر اما باز هم مبادرت به برگزاری مراسم می کنند که جای تاسف و تعجب دارد چون ابتلای یک عضو خانواده باعث ابتلای سایر افراد خانواده می شود در این شرایط تنها درمان و راه حل کنترل این ویروس پیچیده قطع زنجیره انتقال و حلقه های تماس است؛ مصرف بالای دارو، اکسیژن و خستگی مفرط کادر درمان بواسطه شلوغی بخش ها، فرسودگی وسایل خنک کننده، خراب شدن تجهیزات بیمارستانی همچون سی تی اسکن ها به سبب کار زیاد همچون مشکلاتی است که تنها با همکاری مردم امکان بهبود وضعیت به وجود می آید.
رٸیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید: بر طبق برنامه ریزی انجام شده ۶۵۰ تخت برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان پیش بینی شده بود که باتوجه به روند افزایشی مبتلا شدن ۱۰۰ تخت هم به این شمار افزوده شد اما امروز باتوجه به روند افزایش بستری ها همه۷۵۰ تخت اشغال شده است.
دکتر سعید کشمیری اینطور ادامه می دهد: در این شرایط سعی شده بر طبق بالا رفتن شمار بستری ها مبادرت به افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی و اختصاص بخش های معمولی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا و در بعضی از شهرستان ها هم مبادرت به راه اندازی پایگاه های پشتیبان ( تجهیز سالن ها و تالارها به امکانات درمانی) و بیمارانی که شرایط مناسب تری دارند، در این مراکز بستری نماییم.
او با اشاره به این که به طور متوسط روزانه بیش از ۵۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه کرونا بستری می شوند اضافه کرد: باتوجه به نیاز، شمار تخت های ویژه استان بوشهر از ۶۰ به ۱۲۰ تخت بالا رفته اما باتوجه به شمار بیماران بدحال این ظرفیت هم درحال تکمیل است و در خیلی از بیمارستان ها با مشکل روبرو می باشیم.
اما چیزی که روشن است و کشمیری هم به آن اذعان دارد این که بیمارستان های استان بوشهر برای شرایط عادی طراحی شده اند و باتوجه به روند افزایشی مبتلا شدن به ویروس کرونا در این استان اگر مردم همکاری لازم در حوزه رعایت دستورالعمل های بهداشتی نداشته باشند بطور یقین امکانات درمانی استان جوابگو و توان سرویس دهی را به این شمار بیمار در هفته های آتی نخواهد داشت.
کمبود امکانات در استان بوشهر به درمان خلاصه نمی گردد و در تشخیص کرونا هم خودنمایی می کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره کمبود کیت های تشخیص آزمایشگاهی در استان بوشهر می گوید: با وجود تامین ۱۰ هزار کیت آزمایشگاهی از طرف شورای راهبردی منطقه ویژه و واردات محموله های دیگر از طرف دانشگاه اما باتوجه به نیاز روزانه یکهزارو ۵۰۰ تا ۲ هزار کیت این میزان جواب گوی نیاز این استان نیست.
به گفته او تامین منابع مالی لازم برای کیت های آزمایشگاهی بسیار بالا است و مشکل کمبود کیت تنها مروبط به استان بوشهر نیست بلکه یک مشکل کشوری است.
ویرس کرونا تا حالا گاهی بسیار آرام و گام به گام و گاهی با حالت سرکش ۶۵هزار و ۵۴۷ نفر از مردم استان بوشهر را گرفتار خود کرده و در این بین بی رحمانه جان یک هزار و ۴۲۰ نفر پیر و جوان را به سبب بیماری زمینه ای و بتازگی حتی بدون بیماری زمینه ای گرفته و خانواده های زیادی را بی سرپرست و داغدار کرده است.



1400/05/09
21:39:27
0.0 / 5
351
تگهای خبر: اقتصاد , پزشكی , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی