مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران:

بازگرداندن حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان به بیت المال از محل رفع تصرف اراضی

بازگرداندن حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان به بیت المال از محل رفع تصرف اراضی به گزارش نیو وبلاگ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار داشت: از سال 98 تابحال بیشتر از 332 هزار متر مربع اراضی ملی از متصرفان بازپس گیری شده است که ارزش ریالی آن حدود ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.


به گزارش عصر سه شنبه ایرنا سعید محمودی در حاشیه مراسم بیست وسومین دوره جشنواره شهید رجایی استان تهران اظهارداشت: دریافت اجرائیه در مورد آرای صادره درمورد پرونده های تخریب و تصرفات، منجر به افزایش میزان آزادسازی اراضی ملی در مناطق تحت مدیریت شد، بگونه ای که از سال ۹۸ تابحال میزان ۳۳۲ هزار و ۴۱۱ متر مربع اراضی از چنگال متخلفان و غاصبان بیت المال رهاسازی شد که ارزش ریالی اراضی آزاد شده حدود ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

وی اظهار داشت: مشکلات و معضلات محیط زیستی در تهران رویکرد و جایگاه ملی داشته و از حد استانی فراتر است.
وی افزود: عمده این مشکلات در ارتباط با جمعیت بیشتر از توان اکولوژیک، آلودگی هوا، استقرار بیش از اندازه صنایع و مشاغل و صنوف، مدیریت پسماندها، مناطق حفاظت شده و موضوعات زمین خواری و تصرفات، عدم مدیریت صحیح فاضلاب های شهری و روستایی و هم کمبود منابع آبی و موضوعات حفاظت آب است.
محمودی تصریح کرد: از دوسال قبل برنامه ریزی لازم راهبردی و تحلیلی برای کاهش این مشکلات از راه ایجاد دبیرخانه های تخصصی و استفاده از ابزارهای آموزشی، پژوهشی، گفتگو محور و در جاهایی هم بکارگیری قانون، صورت گرفت.
وی افزود: درحوزه آلودگی هوا و در قالب قانون هوای پاک، امروز شاهد افزایش مأموریت های پایش صنایع بزرگ مقیاس و نیروگاه ها هستیم که منجر به کاهش ۴۰ درصدی مصرف نفت- گاز و کاهش ۱۰۰درصدی مصرف مازوت در این عرصه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اذعان داشت: همینطور در حوزه آلودگی هوا با برنامه ریزی و پیگیری انجام شده، نصب سیستم های کاهنده آلاینده هوا در صنایع با افزایش ۲۰ درصدی، بهره برداری از چهار ایستگاه سنجش و پایش آلودگی هوا، افزایش ۴۰ درصدی برخورد با واحدهای آلاینده هوا طی دو سال گذشته و پایش و نظارت بیشتر و آنالیز سوخت مصرفی در جایگاه های توزیع سوخت، حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه طی این مدت ۴۷۰ واحد آلاینده هوا در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند، افزود: در مبحث آلودگی هوای تهران، گشت و پایش های شبانه، برخورد با واحدهای آلاینده و غیرمجاز و پیگیری مصوبات کمیته های مواقع اضطرار و کاهش آلودگی هوا بر اساس رصد سایر دستگاههای اجرایی مطابق با قانون هوای پاک همچون دیگر برنامه های اساسی در این خصوص بود.

وی ادامه داد: در مقوله پدیده زمین خواری، اقداماتی همچون پیشگیری از هرگونه تصرفات جدید، پیگیری مجدانه پرونده های سنوات قبل و دریافت اجرائیه در مورد آرای صادره درمورد پرونده های تخریب و تصرفات، در نهایت منجر به افزایش میزان آزادسازی اراضی ملی در مناطق تحت مدیریت شد، بگونه ای که از سال ۹۸ تابحال میزان۳۳۲ هزار و ۴۱۱ متر مربع اراضی از چنگال متخلفان و غاصبان بیت المال رهاسازی شد که ارزش ریالی اراضی آزاد شده حدود ۲۹ هزار میلیاردریال برآورد می شود.

محمودی درمورد عملکرد استان در حوزه شکار و صید هم توضیح داد: در خلال این مدت ۳۳۷ قبضه سلاح شکاری و جنگی، یکهزار و ۵۶۴ ادوات صید کشف و ضبط شد، همینطور یکهزار و ۹۶۷ فقره تخلف شکار و صید کشف و برخورد با متخلفان صورت گرفته است.

به قول مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، بیشتر از ۱۲۰ مورد حریق در مناطق تحت مدیریت با مساحتی بیشتر از سه هزار و ۳۲ هکتار اطفا و از گستردگی آن جلوگیری شد.
محمودی اضافه کرد: در این زمان نظارت ویژه و مستمری در مورد بیماری های حیات وحش در مناطق تحت مدیریت صورت گرفت همچون پیگیری واکسیناسیون دام های اهلی، مرمت، بازسازی و ضدعفونی آبشخورها و خرید ادوات لازم برای پیشگیری بیماری، بگونه ای که خوشبختانه تلفات ناشی از شیوع و همه گیری بیماری در میان حیات وحش مشاهده نشد.

وی در مورد وضعیت مدیریت پسماند در استان تهران بیان داشت: افزایش تفکیک زباله از مبدا از ۳.۸ درصد در سال ۹۷ به ۱۰ درصد در سال ۹۹، افزایش حمل و نقل و دفن جداگانه پسماندهای پزشکی از ۹۰ تن در سال ۹۷ به ۱۲۰ تن هم اکنون، کاهش ۴۱ درصدی بار پسماند ورودی به مرکز پردازش آرادکوه از هشت هزار و ۶۰۰ تن در روز به پنج هزار تن در سال ۹۹، تدوین سه طرح جامع مدیریت پسماند در استان تهران، راه اندازی نخستین سلول دفن پسماندهای ویژه و صنعتی استان در اراضی عزیزآباد و هوشنگ آباد و هم بهره برداری از نخستین واحد بازیافت نخاله های ساختمانی کشور در محل گود آبعلی و آغاز عملیات راه اندازی دو واحد مکمل همچون اقدامات خوب در حوزه مدیریت پسماندها در استان تهران بود که با پیگیری این اداره کل محقق شد.

محمودی ضمن اشاره به این که پایش منابع تأمین کننده آب آشامیدنی تهران از دیگر موضوع هایی بود که از جانب محیط زیست استان تهران در اولویت برنامه های کاری قرار داشت، اظهار داشت: افزایش ۵۰ درصدی پایش ها و نمونه برداری های رودخانه های فصلی و دایمی حوزه آب آشامیدنی، افزایش ۱۰ درصدی کیفیت آب های رودخانه های فصلی و دائمی، پایش و نمونه برداری و بررسی کیفیت چاه های تأمین کننده آب آشامیدنی برای نخستین بار و پایش سدهای آبی از اقدامات اساسی در این عرصه بود.

او همینطور درمورد منابع آلاینده آب آشامیدنی استان، عنوان کرد: افزایش ۳۷ درصدی تعداد پایش های صورت گرفته از منابع آلاینده حوزه های آبریز و آب های سطحی و زیرزمینی شهر تهران و همینطور تحقق بهسازی و بهبود چشم گیر عملکرد تصفیه خانه های شهری و روستایی حوزه های آب آشامیدنی همچون اقدامات اساسی در این حوزه بود.

محمودی با اشاره به اینکه طی این مدت علیرغم مشکلات، محدودیت ها و شیوع بیماری کرونا اتفاقات رو به جلویی در حوزه محیط زیست استان به وقوع پیوست تا جایی که این اداره کل در ارزیابی ادارات محیط زیست استانهای کشور هم به مقام اول دست یافت، تصریح کرد: این مهم در سایه یک کار گروهی و همکاری همه همکارانم در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران محقق شد که جا دارد از همه آنها قدردانی و تشکر داشته باشم.
بیست وسومین دوره جشنواره شهید رجایی استان تهران که نتیجه ارزیابی عملکرد دستگاه ها در سال ۱۳۹۹ بود، پس از ظهر امروز سه شنبه ۱۶ شهریورماه با حضور انوشیروان محسنی بند پی و تعدادی از مدیران استان تهران در محل سالن جلسات استانداری تهران برگزار و محیط زیست استان تهران برای دومین سال پی در پی بعنوان دستگاه برتر با کسب رتبه اول ارائه شد.


منبع:

1400/06/16
23:41:48
0.0 / 5
585
تگهای خبر: آلودگی هوا , بازی , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی