رئیس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت خبر داد:

کووید ۱۹ عامل افزایش تلفات سل در ایران

کووید ۱۹ عامل افزایش تلفات سل در ایران به گزارش نیو وبلاگ رییس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: موارد مبتلاشدن و مرگ ومیر بیماری سل به سبب بیماری کووید 19 در کشور بالا رفته است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمد مهدی گویا روز شنبه در یک نشست خبری به مناسبت فرارسیدن ۲۳ مهر روز ملی مبارزه با سل که به طور مجازی برگزار شد، اضافه کرد: با شیوع و همه گیری کووید ۱۹، برنامه بیماریابی و کنترل سل حدود ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است و سال قبل پنج هزار و ۶۶۶ مورد این بیماری در کشور تشخیص دادیم که ۱۸ درصد جمعیت غیر ایرانی بودند.
وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان به ویژه زابل و استان گلستان موارد بیماری سل بیشتر تشخیص داده شده و تحت درمان هستند، البته با تمهیداتی که در برنامه کنترل سل در کشور انجام شده خصوصاً رایگان بودن تشخیص و درمان آن، می توان این بیماری را کنترل کرد.
گویا اشاره کرد: حالا مرگ و میر ناشی از سل بالا رفته و دلیل اصلی آن کاهش تشخیص موارد مبتلاشدن به سبب شیوع ویروس کرونا است و با توجه به این که کرونا و سل علائم بالینی مشابهی دارند، هر فردی که با علائم تنفسی حاد به مراکز درمانی مراجعه می کند، علت مبتلاشدن را کرونا قرار می دهند و این موجب می شود که توجهات به بیماری سل کم شده است.
وی اشاره کرد: همین طور به سبب دوران کرونائی، مردم برای درمان سل کمتر به مراکز درمانی مراجعه می کنندو موارد تشخیص مبتلاشدن به این بیماری بالا رفته است و اگر موارد دیر تشخیص داده شوده دیگران را نیز آلوده می کنند و البته کرونا بیماریهای دیگر مانند عفونت اچ آی وی را نیز تحت تاثیر قرار داده و شاهد افزایش موارد مبتلاشدن به این بیماری و مرگ ناشی از آن هستیم.
وی در مورد واکسن سل اظهار داشت: این واکسن برای کودکانی که تازه متولد می شوند، تزریق می شود و برای افراد بزرگسال نیست، تولید داخلی (انستیتو پاستور) بوده و مقرر است با گرفتن مجوز از سازمان جهانی بهداشت، صادارت آن نیز صورت گیرد.
گویا گفت: باید سرمایه گذاری های اساسی در زمینه مالی، نیروی انسانی و روش های جدید تشخیصی و درمان بیماری سل در کشور صورت گیرد و در عهد نامه برنامه کنترل سل نیز تجدید نظر ضرورت گیرد برای اینکه کرونا به این بیماری لطمه جدی زده و لازم است مورد توجه اساسی قرار گیرد.
موج ششم کرونا نزدیک است
به گفته گویا، به فصل سرما نزدیک تر می شویم و با توجه به این که دانش آموزان به مدرسه و دانشجویان به دانشگاه می روند موارد بیماری کرونا بیشتر می شود و موج ششم این بیماری نزدیک است.
وی اضافه کرد: دلتا کرونا سویه ای بود که چندین برابر قدرت سرایت و بیماری زایی بیشتر داشته و با شروع این موج، هنوز واکسیناسیون کامل انجام نمی شد، اما ظرف یک ماه اخیر بیش از یک میلیون دز واکسن در روز تزریق می شود و اما اگر این تصور را داشته باشیم تنها واکسن موجب کنترل این بیماری شود، به بیراهه رفتیم و رعایت سفارش های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، شستشوی دست ها، پرهیز از اجتماعات و استفاده در تهویه در محیط های پر اذحام لازم است.
گویا گفت: پیش بینی و اطلاعات ما در مورد بیماری کرونا به ۱۵ روز آینده محدود می شود و همه باید سفارش های بهداشتی را رعایت نمایند.
وی در مورد واکسن پاستور افزود: واکسن پاستور مجوز از سازمان غذا و دارو دریافت کرده و در برنامه واکسیناسیون کشوری برای افراد بالای ۱۸ سال و ۱۲ تا ۱۸ ساله ها استفاده می شود و الان در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده منعی جهت استفاده از این واکسن ها وجود ندارد.

گویا درباره اثربخشی پنج درصدی واکسن سینوفارم اظهار داشت: در حوزه اثر بخشی واکسن ها مطالعات ارزشمندی توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دست اقدام است و با مقایسه مطالعات در صورت لزوم، برنامه ریزی برای تزریق دز سوم واکسن سینوفارم گرفته خواهد شد.

وی همین طور در حوزه شباهت علایم کرونا و آنفلوآنزا اضافه کرد: این دوبیماری علایم آنها شبیه به هم است و اگر فردی دارای علایمی بود و تست کرونا وی منفی شد، باز هم باید بنا را روی مبتلاشدن به کرونا بگذارد و سفارش های بهداشتی را رعایت کند.

1352




منبع:

1400/07/24
12:46:02
0.0 / 5
442
تگهای خبر: اطلاعات , پزشكی , تحقیقات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی