اطلاعیه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون مادران آبستن

اطلاعیه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون مادران آبستن به گزارش نیو وبلاگ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه شماره ۲ به عرضه برخی سفارش ها و اصول واکسیناسیون مادران آبستن پاسخ داد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
۱. با عنایت به احتمال شدت بیماری در مادر باردار، واکسیناسیون با لحاظ مواردی قابل سفارش است.
۲. واکسن سینوفارم ویروس غیر فعال است و بنا به سفارش سازمان جهانی بهداشت (با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صورت مبتلا شدن به کووید۱۹) به مادران آبستن قابل سفارش است. در این حوزه، توجه به نکات زیر لازم است:
۳. به علت حفظ ایمنی بیشتر تا حصول نتایج و مستندات کافی، ترجیحا واکسیناسیون پس از هفته ۱۲ حاملگی صورت گیرد.
۴. واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات جلوگیری از مبتلا شدن به کووید۱۹ برای مادر آبستن و اعضای خانواده الزامی است.
۵. مادران آبستن بعد از واکسینه شدن در صورت بروز علایم احتمالی مبتلا شدن به بیماری کووید۱۹، بایستی با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار)، جهت دریافت راهنمایی های لازم یا حتی تعیین محل رجوع بررسی وضعیت، اقدام نمایند.
۶. هم اکنون واکسیناسیون کووید۱۹ به مادرانی سفارش می شود که در صورت ابتلا، امکان شدت بیماری در حاملگی به صورت خاص بیشتر خواهد بود. در دستور العمل کشوری این افراد به شرح زیر هستند:
۷. در همه مادران ۳۵ سال و بالاتر. در مادران با سن کمتر از ۳۵ سال هم اکنون واکسیناسیون در موارد ذیل سفارش می شود:
۷-۱. مادران با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر
۷-۲. مادران با بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری قلبی، بیماری مزمن کلیوی، مصرف داروهای ضعف ایمنی، آنمی سیکل سل، سابقه پیوند اعضا، سیروز کبدی، آسم
۷-۳. مادران با حاملگی چندقلویی و یا حاملگی با IVF
۷-۴. مادران با همسران شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی مدیریت مبتلایان کووید۱۹
۷-۵. مادران آبستن شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و یا مراکزی که اولویت تزریق واکسن در برنامه ملی واکسن قرار گرفته اند.
۷-۶. مادران ساکن در مناطقی که واکسیناسیون ۱۸ سال به بالا شروع شده است.
۸. سفارش می شود بانوانی که قصد حاملگی دارند، در صورتیکه در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته اند، واکسن سینوفارم دریافت نمایند.
۹. مطابق دستور العمل کشوری در صورت امکان دوهفته فاصله باشد ولی تزریق همزمان یا با فاصله کمتر هم مشکلی ایجاد نمی کند.
۱۰. در هیچ یک از هفته های حاملگی ممنوعیت واکسیناسیون نخواهد بود، باآنکه ترجیح این است که پس از ۱۲ هفته باشد.
۱۱. در موارد واکسیناسیون و حاملگی هم زمان، تزریق واکسن دوم، می تواند ۲۸ روز بعد و یا پس از ۱۲ هفته اول حاملگی باشد. تصمیم با مادر و بر مبنای مشاوره و بررسی شرایط سلامت مادر آبستن خواهد بود.
۱۲. با توجه به شواهد علمی موجود در دوران شیردهی، واکسیناسیون با واکسن های مجاز اعلام شده در دستور العمل های کشوری منعی ندارد و در ۴۲ روز اول پس از زایمان ترجیحا سینوفارم خواهد بود. البته تزریق واکسن آسترازنکا هم در حاملگی و شیردهی امکان دارد. ولی تجویز آن برای مادران آبستن منوط به تشخیص کمیته ی علمی دانشگاهی واکسن مادران آبستن خواهد بود.
۱۳. در صورتیکه مادر آبستن با عنایت به مطالب پیش گفته در اولویت تزریق واکسن کووید۱۹ است، باید به پایگاه های سلامت رجوع نماید، پرونده سلامت تشکیل دهد و بعد از بررسی برای وی واکسن تزریق خواهد شد.


منبع:

1400/08/08
10:09:30
0.0 / 5
391
تگهای خبر: پزشكی , جهان , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی