تاثیر چشم گیر داروی مالاریا در مقابله با کووید-19!

تاثیر چشم گیر داروی مالاریا در مقابله با کووید-19! نیو وبلاگ: بررسی جدید پژوهشگران دانمارکی نشان میدهد که شاید دارویی که برای درمان مالاریا تجویز می شود، بتواند به پیشگیری و درمان کووید-19 کمک نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزبریک، پژوهشگران "دانشگاه آرهوس"(Aarhus University) دانمارک در بررسی جدید خود نشان داده اند که داروی موسوم به "آتوواکون"(Atovaquone)، هم قبل و هم پس از ابتلای سلول های انسانی مورد بررسی در آزمایشگاه به کروناویروس، اثر محافظتی دارد. این بدان معناست که به احتمال زیاد می توان از این دارو هم برای پیشگیری و هم برای درمان کووید-۱۹ بهره برد.
آتوواکون که پیش تر توسط "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) تأیید شده است، از سال ۱۹۹۹ بعنوان قسمتی از داروی "مالارون"(Malarone)، برای درمان و پیش گیری از مالاریا به کار می رود.
"دیوید اولگنیر"(David Olagnier)، استاد بخش زیست پزشکی دانشگاه آرهوس اظهار داشت: این یک پژوهش هیجان انگیز است که طی همکاری میان گروههای پژوهشی کانادا و دانشگاه آرهوس انجام شده است و نشان میدهد که آتوواکون می تواند حداقل در آزمایشگاه، برای محافظت از سلول های ریه در مقابل چندین نوع کروناویروس مورد استفاده قرار بگیرد.
وی ادامه داد: امکان استفاده از داروهایی که پیش تر تأیید شده اند، برای مقابله با کووید-۱۹ ایده آل خواهد بود برای اینکه به صرفه جویی در زمان و منابع در مرحله توسعه می انجامد.
توانایی آتوواکون در متوقف کردن عفونت ناشی از انواع مختلف کروناویروس شامل آلفا، بتا و دلتا، اهمیت ویژه ای برای پژوهشگران داشته است. این دارو می تواند واکنش التهابی را که به گسترش کووید-۱۹ کمک می نماید، کم کند.
پژوهشگران دانشگاه آرهوس هنوز امکان آزمایش دارو بر روی نوع اُمیکرون را ندارند اما در اسرع وقت بررسی خواهند کرد که آیا این دارو بر نوع جدید کروناویروس تأثیر دارد یا خیر.
آزمایش های بالینی در آمریکا
"مادالینا کارتر تیموفته"(Madalina Carter-Timofte)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: بااینکه واکسن هایی برای مقابله با کووید-۱۹ ابداع شده اند اما در صورت تایید داروهای ارزان و در دسترس که در مقابل این بیماری مؤثر واقع شده اند، می توان جان انسان ها را نجات داد.
وی ادامه داد: همه گیری کروناویروس همچنان نتایج عمده ای را جهت زندگی و اقتصاد در سراسر جهان به همراه دارد. در صورتیکه بیشتر مردم جوامع غربی به واکسن دسترسی دارند، خیلی از کشورهای کم درآمد درگیر مبارزه ای نابرابر مقابل کووید-۱۹ هستند برای اینکه زیرساخت یا اقتصاد لازم را برای واکسینه کردن مردم ندارند. کشف یک داروی جدید برای مقابله با کروناویروس ممکنست از گسترش عفونت در افراد واکسینه شده و واکسینه نشده پیشگیری کند.
نتیجه به دست آمده در آزمایشگاه دیوید اولگنیر، چشم اندازهای مهمی دارد برای اینکه این اولین پژوهشی است که نشان میدهد یک داروی ارزان و در دسترس ضد مالاریا چگونه می تواند از مبتلاشدن به کروناویروس در سلول های ریه انسان پیشگیری کند.
با این وجود، بااینکه این پژوهش، اثر قوی آتوواکون را در مقابل کروناویروس در پتری دیش نشان میدهد اما نمی تواند اثربخشی دارو در مقابل کووید-۱۹ در بدن انسان را مستقیما تأیید کند.
این پژوهش ابتدا باید طی دو آزمایش بالینی در آمریکا تأیید شود که یکی در "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن"(UTSW) و دیگری در مؤسسه پژوهشی "آنرهلث"(HonorHealth) درحال انجام شدن است. هر دو آزمایش در سال ۲۰۲۰ شروع شدند و در هر دو مورد، آتوواکون در ترکیب با داروی "آزیترومایسین"(Azithromycin) در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بررسی می شود.
کارتر تیموفته افزود: توسعه داروهای ضد ویروسی بسیار مؤثر یا استفاده مجدد از داروهایی که پیش تر از نظر بالینی برای مقابله با کروناویروس مورد تأیید قرار گرفته اند، برای حفظ سلامت عمومی در آینده بسیار مهمست.
این پژوهش، در مجله "ACS Infectious Diseases" به چاپ رسید.




منبع:

1400/09/21
14:29:22
0.0 / 5
414
تگهای خبر: اقتصاد , پروژه , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی